کد مطلب: ۵۲۸۲۳۴

نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران توضیح داد:

نقش دولت در صف مرغ/ دهمین تولیدکننده مرغ جهان واردکننده شد

نقش دولت در صف مرغ/ دهمین تولیدکننده مرغ جهان واردکننده شد

پدرام سلطانی، نائب رییس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد: ایران یکی از ده تولیدکننده بزرگ مرغ در جهان است اما دخالت دولت در این صنعت موجب شد که به واردکننده مرغ تبدیل شویم و صف عریض و طویل مرغ شکل بگیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز بازار مرغ از سال گذشته مدام خبرساز بوده است. ماجرا از کشتار و دفن جوجه‌های یک روزه شروع شد.

در اواخر فروردین سال گذشته انتشار یک ویدیو از کشتار جوجه‌های یک روزه حسابی واکنش افکار عمومی را برانگیخت. متولیان حوزه کشاورزی به رسانه‌ها گفتند که تولید جوجه مازاد موجب به هم خوردن بازار مرغ شده و ناچار به این کار هستند.

آنها از نبود برنامه دقیق برای تولید گلایه کرده و نسبت به آینده بازار مرغ هشدار داده بودند. حواشی بازار مرغ به کمبود خوراک دام و طیور به نرخ دولتی و فساد برخی نهادها در واردات و توزیع نهاده رسید و به دنبال آن قیمت مرغ و تخم مرغ جهش داشت.

قیمت مرغ که در فروردین سال ۹۹ فقط کیلویی ۱۱ هزار تومان بود تا پایان فصل پاییز رکورد ۴۰ هزار تومان را شکست و بهای هر شانه تخم مرغ تا ۵۵ هزار تومان رسید.

این ماجرا باعث شد دولت روی عرضه مرغ با قیمت مصوب سختگیری کند و صف عریض و طویل مردم برای خرید مرغ دولتی شکل بگیرد.

دولت سپس دستوراتی از قبیل ممنوعیت خروج مرغ از تهران، ممنوعیت قطعه بندی و ممنوعیت فروش مرغ سبز را صادر کند. این سختگیری باعث رویگردانی بسیاری از مرغداران از جوجه ریزی شد و کمبود مرغ در بازار شب عید بار دیگر حاشیه آفرید.

ناتوانی دولت در تنظیم بازار مرغ در حالی بود که مقررات جدید همچنان وضع می‌شد و این بار وزیر کشاورزی ضمن عذرخواهی از مردم از ایجاد قرارگاه ساماندهی مرغ خبر داد اما اولین اقدام این قرارگاه افزایش نرخ مصوب مرغ بود!

حالا مشکل در بازار مرغ در شرایطی ادامه دارد که پدرام سلطانی، نائب رییس سابق اتاق بازرگانی ایران در یک نشست مجازی در کلاب هاوس اعلام کرد که بازار مرغ مصداق کامل تاثیر فاجعه آمیز دخالت دولت در اقتصاد است.

او ادامه داد: ایران یکی از ده تولیدکننده بزرگ مرغ در جهان است اما دخالت بیجای دولت در این صنعت باعث شد که ایران به واردکننده مرغ تبدیل شود و قیمت تولید مرغ در کشور ما از نرخ جهانی بالاتر رود.

در نتیجه تولیدکننده در بازار صادراتی و داخلی دچار مشکل شود و کار به جایی برسد که نه مصرف کننده از قیمت راضی باشد و نه تولید مرغ برای تولیدکننده صرفه داشته باشد و حالا شاهد صف مرغ باشیم. از آن سمت صنایع تبدیلی و تکمیلی مانند بسته بندی مرغ دچار اختلال شوند.

در این نشست فرزاد طلاکش، غلامعلی فارغی و مهدی معصومی اعضای هیئت مدیره انجمن طیور ایران هم درباره وضعیت فعلی صنعت مرغ نکاتی را بیان کردند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تاسف اوره