خبر مهم:

کد مطلب: ۴۸۰۳۵۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نقش قالیباف در ریزش شاخص بورس / تصمیم‌گیرنده اصلی بورس کیست؟

نقش قالیباف در ریزش شاخص بورس / تصمیم‌گیرنده اصلی بورس کیست؟

حسن قالیباف اصل روز 23 فروردین امسال رئیس سازمان بورس ایران شد و در زمان شروع کار قالیباف شاخص کل بازار سهام حدود 600 هزار واحد بود، با این حساب در دوره ریاست قالیباف شاخص کل بازار حدود یک میلیون و 500 هزار واحد رشد کرد اما در دو ماه اخیر ریزش حدودا 500 هزار واحدی را تجربه کرده است. نقش قالیباف در ریزش بازار سهام چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که انتظار می‌رفت در دوره بعد از اصلاح بازار سهام، شاخص کل دوباره روند صعودی خود را شروع کند اما اینگونه نشد و شاخص کل بازار سهام حدود 500 هزار واحد ریزش کرد و به یک میلیون و 515 هزار واحد رسید.

عباس‌علی حقانی‌نسب، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تصمیمات قالیباف اصل و تاثیر آن بر روند بازار به تجارت‌نیوز گفت: رئیس سابق سازمان بورس مصوبه‌ای مبنی بر کنترل رشد بازار از طریق کنترل دامنه نوسان 2 درصدی داده بود که با دخالت رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد لغو شد. همچنین در زمان ریاست آقای قالیباف نیز مصوبه کنترل بازار از طریق حجم مبنا نیز لغو شد.

لغو این دو مصوبه انقدر مهم بود که حتی باعث عوض شدن رئیس سازمان بورس شد. بعد از لغو این دو مصوبه استارت رشد شارپی بازار سهام زده شد.

او در ادامه اضافع کرذ: بنده خودم مخالف لغو مصوبه کنترل بازاز از طریق حجم مبنا بودم، زیرا مختصات بازار سهام ما توده‌وار است پس ما باید بازار را با حجم مبنا کنترل کنیم. هدف این مصوبه کنترل رشد شارپی بازار به دلیل توده‌واری بودن مختصات بازار سهام بود.

وی در رابطه با اختیارات قالیباف گفت: در برخی موارد اختیارات سازمان بورس نادیده گرفته می‌شد و به نوعی تصمیم‌گیرنده، قالیباف اصل نبود و هیت مدیره بازار نیز عضو شورای عالی بورس شده بودند. از طرفی هر مقام مسئولی در رابطه با بورس اظهارنظر می‌کرد بدون اینکه به مختصات توده‌وار بازار سهام ایران توجه کند. همه این عوامل باعث تضعیف نقش سازمان بورس شد.

او در رابطه با دو عامل مهم که به بازار سهام آسیب زد گفت: اولین عامل اساسی، تصمیم اشتباه لغو همین مصوبات بدون در نظر گرفتن شرایط بازار سهام بود که باعث شد رشد منطقی بازار بهم بریزد و باعث شد رشدی را که بازار سهام باید در یک یا دوسال تجربه می‌کرد، به 5 ماه تبدیل کرد. دومین عامل، اظهارنظر کسانی است که سواد و دانش بازار سرمایه را ندارند و صرفا تصورات ذهنی خود مبنی بر رشد حبابی بازار سرمایه و احتمال ریزش زود هنگام به گوش سهامداران حقیقی و حقوقی رساندند و بازار توده‌وار ما به دلیل کمبود دانش سرمایه‌گذاری به این اخبار واکنش منفی نشان داد.

همچنین حقانی‌نسب در رابطه با شیوه سرمایه‌گذاری افزود: دوستان مسئول ما در سازمان بورس اصلا توجهی به ابزارهای سرمایه‌گذاری بلندمدت ندارند و تمام تمرکز آنها روی سرمایه‌گذاری کوتاه مدت است، همچنین الان که بازار در رکود به سر می‌برد به دنبال افزایش سرمایه هستند اما این کار آنها نیز نوشدارو بعد از مرگ سهراب است.

به گفته وی 90 درصد نقدینگی خلق شده در ایران به نوعی فریز شده است و بانک مرگزی نیز روزی 1500 میلیارد تومان به این مبلغ اضافه می‌کند و با اضافه شدن نقدینگی خارج شده از بازار سهام، این موضوع خودش تورم جدیدی در جامعه ایجاد می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظرم باید حجم مبنا 10 برابر شود و دامنه نوسان در برخی مواقع برای متعادل کردن سهم‌ها به 10 درصد افزایش پیدا کند اما این اقدامات به دلیل اینکه مسئولین با آگاهی نسبت به موضوع رشد شارپی بازار سهام انجام شد و مصوبات کنترل رشد بازار لغو شد و بازار برای رشدی غیر معمول آماده شد. همچنین به دلیل مختصات توده‌واری بازار سهام حقوقی‌ها و سازمان‌ها و دولت از بازار سهام نوسان‌گیری کردند و حالا بازار در حالت نزولی خود به دلیل بی‌اعتمادی ایجاد شده قرار گرفته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حامد

    سخنرانی خود ریئس جمهور هستش که گفت بیاین مردم تو بازار مطمئن بورس نه طلا و ارز… بعد از این سوگواره ای که عرض کردن شاخص فرو ریخت و ریخت و جیب مردم رو خالی کردن و مردم رو نابود کردن… این تو هیچ قاموس و مرامی نمیگنجه که رییسی با ملتش اینگونه برخورد کنه…. و بیچاره کسانی که با حرف ایشون ورود کردن

    • ناشناس

      به نظر اساتید الان باید چکار کنیم

    • هادی

      تازه حالا به اونایی که خارج از کشور هستند میگه بیاین تو ایران سرمایه گذاری کنيد هیچ چیز سرمایه شمارو تحدید نمیکنه. حالا نوبت اوناست

  • فرشید

    دوستان اگر دنبال اصل موضوع می‌گردید اینه که بهتون میگم: بدلیل کسری بودجه دولت بدنبال فروش سهام دولتی بود بورس رو بصورت مصنوعی بالا برد(البته هجوم سرمایه های مردم هم کمک کرد) سهامش رو گرون فروخت حالا بورس رو ول کرده بورس داره بجای قبلیش برمیگرده مردم هم که می‌بینند بورس اون سود قبلی رو نداره وداره ضرر میده همه رفتند تو صف فروش که همین سقوط رو شدیدتر کرده

  • ناشناس

    حاج تقی قالی باف حمایت حمایت

  • ناشناس

    تا زمانی که از یک مدیر لایق استفاده نکنن بهتر از این هم نمیشه دوم اینکه این آقا تابع دستور از خودش چیزی نداره از دولت بی کفایت هم هیچ انتظاری نمیشه داشت مواظب باشیم بیشتر از این سرمان کلاه نزارن

  • ناشناس

    با رکود اقتصادی دولت حالاحالاها بورس جون نمیگیره.حسن کلید ساز باید ضررهای دولتش را از جیب مردم بیچاره دربیاره.قالی باف باید بره دنبال قالی بافتنش,یکی نیس بگه تورا چه به بورس.

  • ناشناس

    از ادمهای خود فروخته متنفرم….

  • ناشناس

    به نظر اساتید الان باید چکار کنیم

  • ناشناس

    کارشناستون محترما مزخرف میفرماید.

  • عقیل نیکنام

    نود درصد سهم ها بیش از ۴۰ یا ۵۰ درصد افت داشت کدوم عقل ناسالم می پذیره شاخص فقط ۵۰۰ تا اومده باشه پایین و الان ۱ میلیون ۵۰۰ باشه ،
    خودشون نمی فهمن ما می فهمیم ،
    در ثانی دو قانون ۲ درصدی و حجم مبنا فقط درآمدزایی برا دولت و کارگزاری هاست با پورسانت هایی که از خرید و فروش برمیدارند،

  • فرزام

    چرا ما از رشد بازار حتی در کوتاه مدت می ترسیم؟ چرا دوست داریم توبازار برخلاف قوانین عرضه و تقاضا دخالت کنیم؟چرا هنوز بعضی این به اصطلاح کارشناسانی که شما تجارت نیوز نظرات مسخره اشان را منتشر می کنید نمی دانند که خود بازار و عرضه و تقاضا بزرگترین و بهترین اصلاح کننده است و نیازی به دخالت دستوری نیست؟

    • رستم سیستان

      قالیباف باید استعفا بده و پنجشنبه هم باز بزارین بورس