کد مطلب: ۲۵۵۲۹۳

نقص تجهیزات نفتی در ساحل و فراساحل ایران دو برابر جهان است

نقص تجهیزات نفتی در ساحل و فراساحل ایران دو برابر جهان است

مدیرکل نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی وزارت نفت در مورد وضعیت تجهیزات نفتی در بخش ساحل و فراساحل، گفت: میزان نقص‌هایی که در این بخش رخ می‌دهد نسبت به نرم‌های جهانی حداقل دو برابر بالاتر است.

علیرضا اصل‌عربی در نشست خبری که به مناسبت اولین کنفرانس بین‌المللی مدیریت یکپارچگی دارایی‌ها در نفت و گاز در بخش ساحل و فراساحل برگزار شد با بیان این‌که نظام‌نامه مدیریت دارایی‌های فیزیکی صنعت نفت در سال ۱۳۹۳ به تصمیم وزیر نفت تهیه و به همه شرکت‌های مربوطه ابلاغ شد، گفت: در این نظام‌نامه اصول نگهداری، بازرسی و نگهداری بهینه تاسیسات مورد بررسی قرار گرفته است و کمک می‌کند از تاسیسات برای مدت طولانی نگهداری شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیرکل نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی وزارت نفت با تاکید بر این‌که وضعیت نگهداری و تعمیرات صنعت نفت در بخش خشکی مطلوب‌تر است، بیان کرد: زیرا در بخش خشکی از تجربه شرکت‌های خارجی استفاده کردیم، اما این موضوع در بخش ساحل و فراساحل بومی نشده است و امسال در راستای شعاری که تعیین شده و در راستای حمایت از کالای ایرانی امیدواریم این بخش هم بومی شود و از دانشگاه‌ها و کارشناسان در کشور استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در این راستا شرکت‌های توانمند در این زمینه را تغییر ماموریت می‌دهیم تا از ساخت به سمت نگهداری حرکت کنند. در واقع هدف افزایش عمر تجهیزات با حفظ یکپارچگی و حداکثری تولید است. همچنین دراین راستا مشاغل بلندمدت تعریف خواهد شد و تصدیگری دولت کاهش خواهد یافت و ظرفیت برای بخش خصوصی ایجاد می‌شود.

اصل‌عربی با بیان این‌که دانشگاه‌های شریف و صنعت نفت و همچنین شرکت‌های کارفرما به این موضوع ورود کرده‌اند، اظهار کرد: جلسه سیاست‌گذاری با حضور معاون مهندسی وزیر نفت برگزار شده و این کنفرانس را به عنوان کنفرانس عملیاتی برگزار می‌کنیم و امیدواریم شاهد بهتر شدن دارایی‌ها و حفظ آنها باشیم.

وی با تاکید بر این‌که قسمت فراساحل صنعت نفت توسط نیروهای ایرانی اداره می‌شود، گفت: این کنفرانس ما را از لحاظ دانشی حمایت می‌کند و سعی می‌شود برای نگهداری و تعمیرات نظام یکپارچه تعریف شود. هدف عبور از روش‌های صنعتی اداره تجهیزات است. تاکنون نیز به غیر از توتال که بخشی از تجهیزات را ساخته و راه‌اندازی کرده است خودمان مجموعه را مدیریت کردیم و تجارب خوبی را آموختیم.

مدیرکل نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی وزارت نفت با بیان این‌که تا ۱۰ سال قبل اکثر تجهیزات توسط کشورهای خارجی مدیریت می‌شد، ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های ایرانی امکاناتی دارند که در منطقه وجود ندارد. هرچقدر بتوانیم فعالیت‌های تعمیراتی و پیشگیرانه داشته باشیم می‌شود از فعالیت‌های غیرقابل پیشگیری جلوگیری کنیم.

اصل‌عربی در مورد این‌که آیا نقص بخش تجهیزات دریایی در سال‌های گذشته منجر به توقف تولید شده است یا خیر؟ گفت: در سال‌های گذشته توقفات منجر به تولید داشته‌ایم که این موضوع در همه دنیا عرف است، اما به طور کلی عددهای ما نسبت به نرم‌های جهانی حداقل دو برابر بالا است. ما نیاز داریم ۷۰ الی ۸۰ استاندارد دنیا را به صورت یکپارچه داشته باشیم. گام بعدی در سال آینده و جهش نرم‌افزاری است.

براساس این گزارش ابوالقاسم رحمانی - مدیر شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران - در این مراسم با بیان این‌که سرمایه‌ گذاری زیادی در بخش نفت و گاز در خلیج فارس انجام شده است، گفت: نگهداری و بهره‌برداری بهینه از این تجهیزات از نیازهای اولیه ما است. تاکنون روش خاصی در نگهداری و تعمیرات سرمایه‌ گذاری‌ها تامین نشده و یا شرکت‌های خارجی این کار را انجام می‌دادند یا به روش صنعتی از آنها نگهداری می‌کردیم.

وی با بیان این که نگهداری از تجهیزات اثرات مثبتی دارد، گفت: این موضوع یک ضرورت است و برای آن هماهنگی با مدیران ارشد وزارت نفت انجام شده و شرکت‌های تاسیسات دریایی موظف شدند این کار را انجام دهند.

مدیر شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران با اشاره به برگزاری اولین کنفرانس مدیریت یکپارچه دارایی‌ها در نفت و گاز در بخش ساحل و فراساحل، گفت: این کنفرانس در چهارم و پنجم تیرماه برگزار می‌شود و تاکنون مقاله‌های زیادی رسیده است. امیدوارم با برگزاری این سمینار و با استفاده از سوابق کشورهای دیگر راهکار روشنی برای کشور تهیه شود. در این سمینار شرکت‌هایی از کشورهای انگلیس، آفریقای جنوبی، فرانسه، کانادا و مالزی حضور دارند.

وی در پاسخ به سوال ایسنا در مورد عمر تجهیزات نفتی و گازی در دریا، گفت: تعدادی از سکوها و خطوط عمر ۴۰ تا ۵۰ سال دارند که هدف این است که از این سکوها استفاده بهینه کنیم و راه‌های فنی و اصولی تعمیرات را تمرین کنیم.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.