کد مطلب: ۴۵۷۹۸۹

رئیس کل بانک مرکزی:

نوسان بازار ارز کوتاه‌مدت است

نوسان بازار ارز کوتاه‌مدت است

رئیس کل بانک مرکزی نوسانات اخیر نرخ ارز را موقتی و کوتاه‌مدت خواند و گفت: در صورتی که نوسان ماندگار باشد، قطعا در بازار مداخله خواهیم کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عبدالناصر همتی در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما درباره افزایش نرخ ارز گفت: نوسانات اخیر بازار ارز موقتی و کوتاه‌مدت است.

وی با تاکید بر لزوم حفظ ذخایر ارزی کشور گفت: در صورتی که ببینیم نوسان ماندگار است قطعا در بازار مداخله خواهیم کرد.

وی گفت: بازار آزاد ارز دچار شوک روانی شده است؛ تجارت کشور بر پایه ارز نیمایی است و میانگین نرخ یک‌ماه گذشته نیما زیر ۱۶ هزار تومان بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: سیاست اقتصادی بر این مبنا برنامه‌ریزی شده که نقدینگی کنترل شود و تورم در محدوده ۲۲ درصد باشد. و سایر سیاست‌ها را با این مولفه‌ها هماهنگ می‌کنیم.

همتی گفت: رشد نقدینگی ۳۱ درصد و در ماه گذشته ۶ دهم درصد رشد کرده و تاثیری در نرخ ارز نداشته است.

وی با بیان اینکه بازار ارز دچار شوک روانی شده ادامه داد: تحولات بازارهای جهانی و کرونا در بروز این شوک موثر بوده است و در حال حاضر ناترازی بین عرضه و تقاضا وجود دارد؛ البته بحث‌های سیاسی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز موثر بوده و جو روانی ایجاد کرده است. آنچه مهم است قیمت نرخ در نیماست که میانگین ۱ ماهه گذشته آن زیر ۱۶ هزار است.

وی تاکید کرد: برای شوک‌های موقتی نمی‌توانیم سیاست‌های کلان اقتصادی را تغییر دهیم. تمام تلاش ما برای کنترل نرخ ارز است و در روزهای آینده اثرات آن را می‌بینیم که بیشتر اثرات آن در سامانه نیما خواهد بود.

همتی با تاکید بر لزوم ایفای تعهدات صادرکنندگان گفت: بخش عمده ارز مورد نیاز کشور باید از طریق صادرات غیر نفتی تامین شود. امیدواریم در این مدت صادرکنندگان شتاب بیشتری به عرضه ارز بدهند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تامین ارز کالاهای اساسی گفت: نگفتیم در واردات گشاده‌دستی نمی‌کنیم بلکه معتقدیم در تخصیص ارز به واردات کالاها محتاطیم. برای واردات دارو و نیازهای ضروری اولویت قائلیم.

او افزود: برخی گفتند سفرم به عراق نفت در برابر غذا بود در حالی که اولا این نفت نبود بلکه گاز بود. منابع مالی ما در عراق است و معتقدم هرکاری برای بازگرداندن سرمایه‌هایمان باشد باید انجام دهیم.

همتی تاکید کرد: سال گذشته ۴۲ میلیارد دلار واردات داشتیم و بخشی از صادرات نفتی و مابقی با صادرات غیرنفتی تامین شد.

او افزود: ۷۲ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی بود که ۴۵ میلیارد دلار ارز آن بازگشته و ۲۷ میلیارد دلار بازنگشته است. تا پایان تیر زمان دادیم تا این ارز را بازگردانند.

همتی اشاره کرد: دخالت در بازار ارز را تامین منابع برای بازار می دانیم. کل حجم مبادله بازار ارز اسکناس زیر ۴ میلیون دلار است درحالی که روز گذشته در بازار نیما ۱۲۰ میلیون دلار ارز عرضه شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خخخ…انشاءالله هروقت دلار شد 30هزارتومان اونوقت اقای همتی مداخله میکنه ودلارو می رسونه 25هزارتومان

    • مهدی دولتی

      یک کم درک کنید خواهشا. اگر ایشون این رو نمی گفت خوب بود؟ ایشون سعی میکنه جو روانی بازار رو تغییر بده. وقتی سطح درک این باشه اوضاع کشور هم همین میشه.

    • نادر افروز

      آقای همتی مثل سال ۹۷ همه چیزو ارزون میکنه من خودم سال ۹۷ دلار ۱۹ تومنی خریدم کلی ضرر کردم سرمایم به باد رفت از زندگی ۳۰ سال عقب افتادم خلاصه حواستون جم کنید

  • ناشناس

    الان یکسال که دلار هر روز داره گرون میشه استاد همتی می گن این نواسانات کوتاه مدت است فقط اینو می تونم بگم که آقای همتی علنا مردم مسخره میکنه واحمق فرض می کنه

    • مهدی دولتی

      وقتی افراد بی اطلاعی مثل شما اظهار نظر می کنند معلومه وضع کشور چی میشه. از یکسال اخیر؟ تازه این مسئله چند ماهه شروع شده.

    • ناشناس

      اگر نوسانات یکساله کوتاه مدت است پس بلند مدت چیه دیگه؟؟؟؟

  • ناشناس

    اقای همتی ترو قران اگر کاری ازت بر میاد انجام بده وگرنه استعفا بده یه ملتو خوشحال کن اینقدر وعده سر خرمن نده

  • حسین

    ما که سرویس شدیم و امیدی نمیبینیم دیگه به جهنم بذار بشه 30هزار

  • مهدی

    بابا جمع کنید بساتتونو از زمان بهمنی کل رئیس های بانک مرکزی از این حرفا زدن ما کومچیکتذین اعتمادی به حرفای شما نداذیم شما ما مردم رو به بیچارگی کشوندیت ارزش پول ملی تو این چند سال 20 برابر بی ارزش شده مسؤلان ما فقط برای خراب کردن رکرددار هستن الان مثال کشور چین گوشی میانرده به پاین تولید میکنه با قیمت خیلی خوب برای بدبخت بیچارهای دنیا ولی متاسفانه همون گوشیا برای ما یه رویاس چون قیمت یه گوشی 200 دلاری تو ایران بیش از 5ملیون میشه یعنی مردم ما قدرت خرید بدبخت بیچارهای دنیارو هم ندارن!!!! این واقا یه فاجعس

  • ناشناس

    ونزولا 2

  • ناشناس

    هر کسی که ارز نیاز نداره. اوهیی هم که توان خریدشو دارن با نوسانات پولشونو می میمکین تا جایی که همه هم سطح و فقیر شن. سیاست چین و روسیه کمکنیسم به خوردتون دادن

  • ناشناس

    اقا یکی این نوسانات کوتاه مدت بازارو معنی کنه چیه..ما که نفهمیدیم