کد مطلب: ۳۱۵۵۷۲

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در گفتگو با تجارت‌نیوز:

هجمه مردم به سمت طلای خام ۷۰۰ واحد صنفی را تعطیل کرد/نخریدن طلای آب شده هشدار نیست، پیشنهاد است

هجمه مردم به سمت طلای خام 700 واحد صنفی را تعطیل کرد/نخریدن طلای آب شده هشدار نیست، پیشنهاد است

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر می‌گوید: آمارها نشان می‌دهد از ابتدای سال 93 تا پایان 96 در کل کشور حدود پنج هزار و 500 واحد صنفی و از ابتدای امسال تاکنون نیز 700 واحد طلا و جواهر نیز روند تعطیلی را در پیش کشیده‌اند. دلیل این موضوع به هجمه تقاضای مردم برای خرید طلاهای آب شده ارتباط دارد.

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران در پاسخ به این پرسش که دلیل هشدار کارشناسان برای عدم خرید طلای آب شده چیست، به تجارت‌نیوز گفت: اینکه برخی کارشناسان می‌گویند طلای آب شده نخرید این حرف دستوری نیست، بلکه بیشتر جنبه پیشنهادی دارد. چرا که نگهداری و داشتن طلای آب شده مابین افراد حرفه‌ای داد و ستد می‌شود. از این رو به دلیل غیرحرفه‌ای بودن مبادلات طلای خام شده میان مردم عادی کارشناسان نیز نسبت به معاملات این نوع کالاها هشدار می‌دهند.

محمد کشتی آرا اضافه کرد: نکته‌ای که درباره طلای آب شده وجود دارد این است که خرید این نوع طلا نه اجرت و نه مالیات دارد. معمولا این نوع طلا روی برگه‌های معمولی یا بدون فاکتور میان افراد حرفه‌ای داد و ستد می‌شود. چرا که افراد حرفه‌ای نسبت به میزان خرید و عیار طلاهای خام آگاهی کامل را دارند.

او اظهار کرد: اینکه کسی بخواهد در این بازار طلای خام را خریداری کند، منع قانونی وجود ندارد. اما اخیرا به فروشندگان طلاهای آب شده گفته‌اند که از این پس این کالاهای سرمایه‌ای را تنها در اختیار افراد حرفه‌ای قرار دهند؛ چرا که طلاهای آب شده عیار مختلفی دارند و شاید در این بازار با ورود و ازدحام افراد غیرحرفه‌ای برخی سوءاستفاده‌ها ایجاد شود.

کشتی‌آرا در بخش دیگر سخنانش به ذخایر و میزان تولید طلا در کشور اشاره ‌کرد و گفت: خوشبختانه وضعیت ذخایر طلا مطلوب است و هیچ‌گونه کمبود یا کسری درباره تولید طلا وجود ندارد.

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران همچنین درباره تعطیلی واحدهای صنفی طلا افزود: متاسفانه از زمانی که مردم به سراغ خرید طلاهای آب شده رفته‌اند شاهد تعطیلی بنگاه‌های صنفی بوده‌ایم. به‌طوری‌که آمارها نشان می‌دهد از ابتدای سال 93 تا پایان 96 حدود پنج هزار و 500 واحد صنفی و از ابتدای امسال تاکنون نیز 700 واحد طلا و جواهر نیز در کل کشور روند تعطیلی را در پیش کشیده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.