کد مطلب: ۵۵۵۵۸۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ماجرای هدیه ۵۰۰ میلیون دلاری امیر قطر به رئیسی چه بود؟

ماجرای هدیه ۵۰۰ میلیون دلاری امیر قطر به رئیسی چه بود؟

یک سایت عربی مدعی شد تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر یک ایرباس لوکس مدل A380 به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب ایران هدیه داده است. اما آیا این خبر صحت دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک سایت عربی مدعی شد که تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر یک ایرباس لوکس مدل A380 به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب ایران هدیه داد.

این اقدام امیر قطر پیش از این سابقه داشته است. امیر قطر پیش از این هم یک فروند هواپیمای لوکس ۴۰۰ میلیون دلاری را به عنوان هدیه ویژه به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هدیه داده بود.

آن زمان رسانه‌ها نوشته بودند: امیر قطر این هدیه را برای نشان دادن «دوستی خود به اردوغان و اعتماد به ترکیه» تقدیم کرده است. تقدیم این هدیه بعد از آن صورت گرفته بود که رئیس جمهور ترکیه علاقه خود به هواپیما را که از نوع بویینگ ۸-۷۴۷ بود ابراز کرده بود.

اما آیا این خبر صحت دارد؟ منبع این خبر سایت مباشر العرب بوده که خبر را با استناد به تصویری منتسب به توییتر فارس‌بین‌الملل منتشر کرده. اما آنگونه که فارس خبر داده خبرگزاری و توییتر فارس چنین خبری را منتشر نکرده بود و گویا این تصویر با تصویری از عین الاسد، فوتوشاپ (دستکاری) شده است.

فارس در توضیح این مطلب نوشته: درحالی که روز گذشته فارس، خبری را با عنوان«صابرین نیوز» از حمله موشکی به پایگاه هوایی عین‌الاسد در غرب عراق که در اختیار نیروهای آمریکایی است، خبر داد با تصویری از پایگاه عین‌الاسد توییت کرد بود، این سودجویان خبر جعلی هدیه هواپیمای تجملی به رئیسی را با همان تصویر پایگاه خبری عین‌الاسد جعل کردند!

هواپیمای ۴۰۰ میلیون دلاری

اما چه چیزی سبب شد که چنین هدیه‌ای باورپذیر شود و خبر آن انعکاس پیدا کند؟ دلیل این بود که چنین هدایایی در جهان مسبوق به سابقه است. مثلا امیر قطر پیش از این یک هواپیمای لوکس ۴۰۰ میلیون دلاری را به عنوان هدیه ویژه به رئیس جمهور ترکیه هدیه داده بود.

هواپیمای اردوغان دارای ۷۶ صندلی و هفت اتاق خواب و دو سال پذیرایی است. قطر این هواپیما را سه سال پیش خریداری کرده است.

هواپیمای لوکلسی که امیر قطر به اردوغان هدیه داده است.

همچنین ولید بن طلال، شاهزاده سعودی دستور داده بود که برای خودش یک هواپیمای شخصی بسازند و آن را به یک کاخ سلطنتی مجلل تبدیل کنند.

این هواپیما در منابع مختلف قیمت‌های متفاوتی دارد. در سال ۲۰۰۷ حدود ۵۰۰ میلیون دلار قیمت داشت و در سال ۲۰۱۸ حدود ۴۴۵ میلیون دلار بوده است. احتمالا این قیمت‌ها برای زمانی است که این هواپیما غول‌آسا برای مسافربری استفاده شود، گفته شده که اگر قرار باشد به یک هواپیما لوکس تبدیل شود ۲۰۰ میلیون دلار دیگر به ارزش آن اضافه می‌شود.

ایرباس A380 سفارشی شده شاهزاده سعودی.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • جواد مقدم

    دارندگی و برازندگی ، چه ایرادی دارد به آقای رییسی هم هدیه بدهد ?!

    • فقط

      هدیه بدن نوش جانش. ولی چهار روز دیگه میگن ۵۰۰ میلیون دلار هزینه خرید هو اپیما کردیم ووووو

  • ناشناس

    الکی میگه، عییییییی خه دا، ولی از شوخی گذشته میگم که اگر دستم رسد بر چرخ گردون که از پرسم این چین است و آن چون یکی را داده ای هواپیمای لوکس یکی می‌زند داد یک پراید مدل ۷۵ داشبورد کره ای

  • ناشناس

    الکی میگه، مگه داریم!!! اگر دستم رسد بر چرخ گردون که از حق پرسم که این چین است و آن چون. یکی را داده ای هواپیمای لوکس. یکی میگردید دنبال پراید مدل ۷۵

  • ناشناس

    جمع کنید این گفتگوهای بی اساس رو اصلا بده مگه الان مشکل کشور ما اونه مسئله ی ما تقتصاده وگرنه ای کاش رئیسی برای خودش اصلا هزار تا هواپیمای شخصی بگیره ما اقتصاد رو میخوام

    • فقط

      دمت گرم

  • ناشناس

    اولا دروغه ثانیا اگه هدیه ای بوده. بینم اصلا قبول کرده یانه ثالثا اگگه هدیه ای بوده چرا بعضی از مردم حسودی میکنید

  • ناشناس

    اولا دروغه زود قضاوت نکنید ثانیا اگ هدیه ای بوده بینم قبول کرده یانه
    ثالثا اگ هدیه ای بوده و قبول کرده چرا حسودی میکنید بعضی از مردم

  • ناشناس

    نظرات حاوی نژادپرستی و پانترکیسم چی؟چرا چنین نظراتی رو منتشر میکنی؟واقعا متاسفم

  • 5780

    این خبر یک استارت برای تخریب چهره رئیسی در مقام ریاست جمهوری است….
    حالا حالا ها باید از این دست اخبار منتشر بشه تا شاید با مجبور کردن رئیسی به پاسخگویی جلوی حرکت او را بگیرند.

  • ناشناس

    خیلی مسخره ای کی میاد هواپیما رایگان بده

    • ناشناس

      به اردوغان که این هدیه رو دادن به رییسی هم یه تیشرت قرمز

    • ناشناس

      به اردوغان که دادند

  • ناشناس

    همش دروغه بیشرفها دروغ نسازید نسبت به ریس جمهور کشورمان اهمیت بدین ارزش قائل بشیم