کد مطلب: ۷۳۲۴۰۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

هزینه‌های جدید آزادسازی مدرک تحصیلی/ سنگ‌اندازی پیش پای مهاجرت دانشجویان

هزینه‌های جدید آزادسازی مدرک تحصیلی/ سنگ‌اندازی پیش پای مهاجرت دانشجویان

تصویری از ابلاغیه جدید سازمان امور دانشجویان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. بر اساس این ابلاغیه دانشجویانی که قصد آزادسازی مدرک تحصیلی خود را دارند، باید از حدود 6 میلیون تا حدود 25 میلیون تومان برای هر ترم، هزینه بپردازند. این هزینه با توجه به مقطع تحصیلی متغیر است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته تصویری از هزینه‌های جدید آزادسازی مدرک تحصیلی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. ابلاغ و انتشار این هزینه‌ها واکنش‌های زیادی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت.

سال تحصیلی 1402-1401 شگفتی‌های زیادی برای محصلان در تمامی مقاطع تحصیلی رقم زد. هر نهاد و وزارتخانه‌ای هم به سهم خود نقشی در این شگفتی داشتند.

در روزهای اخیر از سوی شورای عالی اتقلاب فرهنگی، آیین‌نامه انضباطی دانشجویان 1401 ابلاغ شد که حواشی زیادی به دنبال داشت. تغییرات این آیین‌نامه فعالیت دانشجویان را در دانشگاه و در فضای مجازی سخت می‌کند.

برخی از نمایندگان مجلس نیز طرحی برای فعالیت‌های دانشجویی در پیش گرفته‌اند. طرحی که گفته می‌شود در آن ممنوع‌الخروجی 10 ساله را به عنوان یکی از جریمه‌هایی دانشجویان در نظر گرفته‌اند.

این طرح با واکنش‌های زیادی از سوی فعالان سیاسی، کارشناسان و برخی از نمایندگان مجلس مواجه شد.

حالا هم نوبت به وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان رسیده است. تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد سازمان امور دانشجویان هزینه جدید آزادسازی مدرک تحصیلی را به رؤسای کلیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور ابلاغ کرده است.

آنطور که برخی از دانشجویان و کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند هزینه‌های جدید 6 تا 10 برابر سال گذشته شده است.

حالا دانشجویانی که قصد مهاجرت دارند، علاوه بر تحمل سختی‌های اقتصادی و غیراقتصادی مهاجرت، باید هزینه گزافی هم برای گرفتن مدرک تحصیلی خود بپردازند.

هزینه لغو تعهد خدمت آموزش رایگان

بر اساس ابلاغیه سازمان امور دانشجویان ، هزینه آزادسازی مدرک در گروه علوم انسانی برای هر ترم، در مقطع کارشناسی و کاردانی 5,974,360 تومان است.

همچنین هزینه آزادسازی مدرک در مقطع کارشناسی ارشد برای هر ترم، 10,680,640 تومان و در مقطع دکتری تخصصی 17,471,600 تومان اعلام شد.

برای گروه‌های دیگر تحصیلی اما این هزینه لغو تعهد خدمت آموزش رایگان بیشتر محاسبه شده است. آنطور که تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد، گروه هنر بیشتر از سایر گروه‌ها باید هزینه بپردازد.

هزینه آزادسازی مدرک در گروه هنر برای هر ترم در مقطع کاردانی و کارشناسی 8,609,680 تومان محاسبه شده است.
در صورت تمایل دانشجویان گروه هنر برای آزادکردن مدارک تحصیلی خود برای مهاجرت، در مقطع کارشناسی ارشد 14,859,720 تومان و در مقطع دکتری تخصصی 24,809,240 تومان باید بپردازند؛ البته برای هر ترم تحصیلی.

20221201 165046

ابلاغیه جدید سازمان امور دانشجویان برای هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی

هزینه آزادسازی مدرک برای گروه فنی و علوم پایه

پس از گروه هنر، گروه فنی و مهندسی بیشترین هزینه را برای آزادسازی مدرک خود باید پرداخت کنند.

آنطور که ابلاغیه سازمان امور دانشجویان نشان می‌دهد، هزینه هر ترم برای این گروه تحصیلی در مقطع کاردانی و کارشناسی 7,026,560 تعیین شده است.

دانشجویان گروه علوم پایه نیز برای لغو تعهد خدمت آموزش رایگان در سال تحصیلی جاری، برای هر ترم در مقطع کاردانی و کارشناسی 6,374,800 تومان هزینه بپردازند.

همچنین دانشجویان علوم پایه مقطع کارشناسی ارشد برای هر ترم 12,594,120تومان باید پرداخت کنند و در گروه دکتری تخصصی 22,427,520 تومان.

البته باید در نظر داشت که همه ارقامی که سازمان امور دانشجویان ابلاغ کرده، تنها برای یک ترم محاسبه شده است.

هزینه‌های جدید برای دانشجویان سنوات گذشته!

نکته مهم دیگر در این ابلاغیه، دانشجویان سنوات گذشته هستند. بنا بر اعلام سازمان امور دانشجویان مفاد این ابلاغیه شامل تمام دانشجویان و دانش‌آموختگان سنوات گذشته که قصد آزادسازی مدرک تحصیلی خود را دارند، می‌شود.

این در حالی است که دانشجویان سنوات گذشته یا در حال تحصیل، زمان آغاز تحصیل خود برای ابلاغیه‌های آینده تعهد نداده‌اند. مشخص نیست چرا هزینه‌های جدید به پای دانشجویان پیش از تاریخ اعلامی هم نوشته شده است.

هنوز هیچ‌کدام از مقامات مربوط به وزارت علوم و تحقیقات درباره این ابلاغیه سازمان امور دانشجویان اظهارنظر نکرده‌اند.

رصدخانه مهاجرت هم با انتشار تصاویر ابلاغیه جدید سازمان امور دانشجویان نوشت: «طی دستورالعمل جامعی، هزینه‌های لغو تعهد خدمت آموزش رایگان برای آزادسازی مدرک تحصیلی افزایش یافته است.»

پیش‌تر این موسسه در گزارشی از میزان تمایل گروه‌های مختلف اجتماعی برای مهاجرت از کشور نوشت. بر اساس این گزارش که سال گذشته انجام شد، 40 درصد از دانشجویان میل به مهاجرت دارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آخر بر اساس کدام قانون و عقلانیت کسی که ۱۰ سال قبل فارغ التحصیل شده باید الان این هزینه های گزاف را بپردازد. شما چه تعداد شغل برای فارغ التحصیلان ایجاد کردید که الان مطالبه این مبالغ زیاد را دارید. دست از سر این مردم بدبخت بردارید چرا هر روز بر زخم نمک میپاشید.

  • ناشناس

    کاملا غیرمنطقی و معلومه که تحت تاثیر اتفاقات اخیر این تصمیم رو گرفتند

    • ناشناس

      زهر چشم گرفتن از دانشجویان

  • a dead soul in this country

    احساس می کنم وسط یه داستان فوق تخیلی گروگان گرفته شدم. هرجور حساب می کنم برام قابل هضم نیست. حداقل برای قوانین خودتون احترام و ارزش قائل بشین. چرا من دانشجوی هنری که سال ها پیش با کمترین کیفیت و امکانات درس خوندم باید همچین هزینه گزافی بپردازم؟ اگر دانشگاه آزاد یا غیر انتفاعی تحصیل کرده بودم هزینه ش کمتر و کیفیت آموزشش بهتر بود. حالا بماند که قانون سهمیه مناطق از ریشه ناعادلانه ست. سهمیه اعمال میشه که من نوعی که از امکانات و کیفیت تحصیل پایین تری برخوردار بودم بتونم در شرایط عادلانه تری تحصیل کنم ولی در نهایت باید ۲ برابر بابتش هزینه بدم؟؟؟ توی این سال هایی که برای این مملکت کار کردم کجا حاضر شده من هنرمند رو بیمه کنه که الان بخوام سابقه کار اثبات کنم؟ کجا برای من هنرمند فرصت شغلی و پیشرفت فراهم کردید؟ حمایت که هیچ، کجا سد راهمون نشدید؟ با این رویه شاید پای امثال من بسته تر بشه ولی نسل جوانی که آینده یک مملکت رو می سازند، زودتر فرار خواهند کرد.

    • فاطمه

      نه کار میدن و نه حمایت میکنن و نه بیمه میکنن بعد میگن پول ۱۰ برابر بده مدرکتو آزاد کن. همون مدرک تقدبم به شما عزیزان. می بوسم و میدارم کنار تمام اون جیزهایی که ازمون گرفتین و میگیرین

  • فاطمه

    متاسفم برای این تصمیمات یهویی و غیر منطقی. .با رتبه ده قبول شدم الان ۵۰ تومن باید بدم .از طرف دولت چرا ما رو استخدام نکردن.چرا ما رو حمایت نکردن. اگه از اول بگن ادم دیوانه نیست خودشو بکشه روزانه قبول بشه!

  • پارسی

    دوستان اصلاً ناراحت نباشید، مدرکتون رو بذارید اداره کاریابی، مبلغ حقوقی که واقعاً حقتونه هم تو درخواست کار بنویسید،
    اگر این دولت توان تولید کار برای همه ما رو داشته باشه خوب می مونیم، ولی می دونیم که کسری بودجه دارن و می خوان از ما درش بیارن
    فکر کنم بعد از 6 ماه (ولی دقیقتر بررسی کنید) اگر کار گیرتون نیومد نامه از کاریابی ببرید مدرکتون رو آزاد کنید

    • ناشناس

      این قانون مال وقتی است که بیمه برای شما رد نمیشه. اگه الان دارین کار مکینین نمیشه

    • ناشناس

      نمیشه. 6 ماه بعد از فارغ التحصیلی فرصت هست تا از طریق کاریابی اقدام کنید برای ازاد سازی مدرک. اگر این مهلت بگذره و کاریابی نرفته باشید، دیگه نمیشه از این طریق برای ازاد سازی مدرک اقدام کرد. یا باید سابقه بیمه و کار اعلام کنید یا پول بدید

    • ناشناس

      این قانون رو کلا برداشتن

  • جواد

    این چه قانون مسخره ای هست. من که 15 سال پیش درس خوندم با کمترین امکانات باید هزینه تحصیل تو سال 1401 رو بدم ؟؟؟؟ یا اون قانون ناعادلانه سهمیه مناطق، سهمیه اعمال میشه که برای مناطقی که امکانات پایینتری دارند بشه در شرایط عدلانه تری درس خوند. ولی حالا باید 2 برابر هزینه بدیم ؟؟!!!!!!!!!!

  • ناشناس

    خاک تو سرمون با این مملکتمون منی که ۱۱ سال پیش فارق التحصیل شدم کارمم آزاده بیمه ندارم چرا باید ۸۰ میلیون پول بدم
    مگه امکانات الان رو اون موقع بهم دادن مگه من اختلاس کردم مگه من تورم رو به وجود آوردم
    گروگان گرفتن ما رو

  • ناشناس

    دانشگاه های ما تبدیل شدن به تولید نیرو کار برای خارج از کشور. در رشته من که مهندسی کامپیوتره ۷ میلیون برای آزاد کردن یه ترم خیلی خیلی کمه. الان دبیرستان های عیر انتفاعی سالی ۷۰ میلیون می گیرن. بعد دانشگاه ترمی ۷ میلیون!!!!
    هزینه دانشگاه ها از پول بیت الماله و اگه فردی از این هزینه استفاده کرده و نمیخاد در کشور خدمت کنه باید همشو باز پس بده نه ۷ میلیون برای یک ترم

    • ناشناس

      اولاٌ به شما چه ربطی داره دیگران میخوان چیکار کنن
      دوماٌ اگر این کشور به اندازه کافی خوب بود همینجا میموندن
      سوماٌ کدوم دانشگاه ازاد الان ترمی 70 میلیون برای رشته های غیر پزشکی میگیره؟
      چهارماٌ اگر میتونستن بدون مدرک دانشگاهی مهاجرت کنن 100% دانشگاه هم نمیرفتن

    • ناشناس

      اونی دانشگاه آزاد درس خونده و ترم خدا تومن پول داده چی؟؟!

    • ناشناس

      درود و مهر مطمئنا شما از مردم نیستید که اینطوری اظهار نظر میکنید پول تحصیل از جیب خود ملت خرج میشه نه دولت لطف کمی مطالعه کنید طبق اصل ۳ قانون اساسی تحصیل رایگان است حالا بماند که هیچ وقت هم رایگان نبود هیچ تازه چیزی هم در مدارس به دانش آموز یاد نمیدن دانشگاه هم که زرشک.

    • ناشناس

      زززززززز نزن بابا

    • ناشناس

      مالیات میدیم برای چی؟ نفتی که ملی شده و هیچیش تپ جیب ملت نمیره چیه؟ بیت المال از کجا میاد؟ از همون سهم نفتمون که سر سفره تو و امثال تو اومده خوبم اومده که تو ویلات تو کانادا نشستی داری نظر میدی
      اگر اینجا جای موندن بود چرا بچه های خودشون نمیمونن
      احتمالا خودتم یکی از بچه های همینایی

    • ناشناس

      شما لطفاً تو این کشور واسه فارغ‌التحصیلان کار ایجاد کنید کسی مهاجرت نمیکنه.

    • بنده خدا

      ببخشید سهمیه ها از پول بیت المال هزینه نمیشه؟! بعدم اینها از پول مردم هست. دولت این پول ها رو از حساب شخصیش نمیاره که!! دانشجوها اینجا بمونن باید چهار پنج سال کار کنن و هیچی نخورن تا هزینه یه خونه ۱ میلیاردی رو بدن (که البته بعد از پنج سال همون خونه شده بیست میلیارد تومن)! شما ماشاءالله دغدغه مسکن یا ماشین نداری آقای ناشناس!

    • ناشناس

      قطعا جناب عالی دیپلم هم نداری ، ولی کجا مشغول کار بشند ،دکه سر چهار راه یا اسنپ که میگی نمی خوان تو کشور خدمت کنند

    • ناشناس

      غلط کرده اون مملکت صاحبی که شرایطی درست کرده که فارغ التحصیل های دانشگاه های تاپ کشورش مجبور بشن اسنپ کار کنن و مجبور بشن به مهاجرت رو بیارن. رایگان باید باشه اصلا آزادسازی مدرک دولتی

    • ناشناس

      خدایی تو این مورد دیگه نمالین

  • علی اکبر

    ۱۰۰ درصد میل به مهاجرت دارند

  • ناشناس

    برید خارج از نو درس بخونید ارزون تر در میاد

    • جان اشتاین بک

      عجب مملکتی درست کردید که ۴۰ درصد می‌خوان برن ؟!….

  • رضا

    با سلام برای آزاد سازی مدرک باید شش ماه از فارغ تحصیلی گذشته باشه که بتونین اقدام کنین، بعد فارغ‌التحصیلی هم اگه یه مقطع بیمه شدید ولی بعدش قطع شده بیمه و متناوب نبوده بازم میتونید از نامه عدم کاریابی استفاده کنید . یا حق