کد مطلب: ۴۴۶۲۵۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

هزینه اسکان در تهران چقدر است؟ / اجاره‌های عجیب در دوره ارزانی مسکن

هزینه اسکان در تهران چقدر است؟ / اجاره‌های عجیب در دوره ارزانی مسکن

شیوع ویروس کرونا برخی از معادلات را بهم ریخته و گروه دیگری را به مستاجران اضافه کرده است که این افراد برای اجاره یک اتاق در تهران باید ماهانه به طور میانگین یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بپردازند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بسیاری از مشاغل با گسترش شیوع ویروس کرونا در ماه آخر سال گذشته و فروردین ماه امسال، تعطیل شدند.

اما حالا تعداد بسیار زیادی از مشاغل آغاز به کار کرده‌اند و برخی دیگر نیز از حالت دورکاری خارج و به روند سابق خود برگشته‌اند، بنابراین جمعیت بسیاری از شاغلان در حال برگشت از شهرستان‌ها به تهران هستند که طبیعی است به دنبال جایی برای اسکان نیز خواهند بود.

اگر چه قیمت مسکن تهران در فروردین ماه سال ۱۳۹۹ با کاهش ۲٫۱ درصدی طی یک ماه به ۱۵٫۲ میلیون تومان رسیده است؛ اما این موضوع فقط در خصوص خریدوفروش ملک مسکونی است و در معاملات اجاره‌ای افزایش قیمت هر ساله وجود دارد.

برخی از مشاغل در شرایط فعلی متضرر شده‌اند و توان پرداخت اجاره‌بها با افزایش قیمت جدید را ندارند.

بنابراین آسیب‌های وارد شده به مشاغل و افزایش قیمت اجاره‌بها و ودیعه در سررسید اجاره مسکن، فشار را بر مستاجران بیشتر کرده است.

گروه جدید مستاجران

اما با تعطیلی دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها گروه دیگری نیز به جمعیت مستاجران اضافه شده‌ است.

بسته شدن دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها بسیاری از دانشجویان شاغل در تهران را به فکر اجاره خانه یا اجاره تخت و اتاق در پانسیون‌ها یا خوابگاه‌های خصوصی انداخته است.

قیمت خوابگاه‌های خصوصی و پانسیون‌ها با توجه به محله‌ای که در آن قرار دارند متفاوت است.

اجاره ماهانه یک اتاق یک تخته در خوابگاه‌ها و پانسیون‌های خصوصی شمال شهر تهران بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، اما این مبلغ کافی نیست و فرد باید مبلغی به میزان اجاره‌بها و حتی بیشتر را به عنوان ودیعه پرداخت کند.

سرپرست یکی از خوابگاه‌ها در محله جردن گفت: هزینه اجاره اتاق یک تخته به صورت ماهانه دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و شما باید مبلغ سه میلیون تومان نیز به عنوان ودیعه بدهید.

میزان اجاره‌بها در محله سعادت آباد، میرداماد و میدان پونک نیز نزدیک به یکدیگر است اما همچنان اجاره یک اتاق بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

هزینه اجاره مسکن در مرکز شهر که به عنوان محله‌ی مورد استقبال دانشجویان تلقی می‌شود، کمی پایین‌تر است.

اگر یک فرد دانشجو یا شاغل قصد اجاره یک اتاق در محدوده میدان انقلاب را داشته باشد، باید به صورت میانگین ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اجاره‌بها بدهد.

در صورتی که توانایی مالی پرداخت این وجه را نداشته باشد، با توجه به شیوع ویروس کرونا باید این خطر را بپذیرد که با چند نفر دیگر در یک اتاق کوچک زندگی کند؛ این دانشجو در بهترین حالت برای زندگی با سه نفر دیگر در یک اتاق، باید بیش از ۶۰۰ هزار تومان بپردازد.

حتی برخی از خوابگاه‌ها برای هر کدام از تخت‌های دو طبقه، قیمت‌های متفاوتی را اعلام می‌کنند.

مسئول یکی از خوابگاه‌ها گفت: اگر اتاق دو تخته بخواهید قیمت هر تخت متفاوت است، تخت پایین را ۷۷۰ هزار تومان و تخت بالا را ۷۵۰ هزار تومان اجاره می‌دهیم.

در مجموع به طور میانگین برای اجاره یک اتاق در شهر تهران هر فرد باید به صورت ماهانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای شرایط خوابگاهی پرداخت کند.

همچنین مساحت اتاق‌های یک تخته در خوابگاه‌ها و پانسیون‌های خصوصی معمولا بیشتر از شش متر نیست که سرویس بهداشتی و آشپزخانه بین چندین نفر مشترک است.

جدولی از لیست اجاره‌بها در خوابگاه‌ها و پانسیون‌های خصوصی.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • نوید

    اینارو خودمون میدونیم تکلیف چیه
    چیکار کنیم

  • مهدی

    چرا اتحادیه روی عملکرد بنگاههای معاملاتی نظارت نمیکنه….چرا باید رهن مسکن در تهران تقریبا 2 برابر بشه تو دو هفته….کی باید رو قیمتها نظارت داشته باشه