کد مطلب: ۱۴۹۸۸۲

مدیرعامل پالایشگاه تبریز:

همه محصولات پالایشگاه تبریز مطابق استاندارد یورو ۵ می‌شود

همه محصولات پالایشگاه تبریز مطابق استاندارد یورو ۵ می‌شود

مدیرعامل پالایشگاه تبریز با تاکید بر اینکه برخی از محصولات پالایشگاه تبریز استانداردهای یورو ۵ و یورو ۴ را اخذ کرده است، افزود: در آینده اقداماتی انجام خواهد شد که که سایر محصولات پالایشگاه نیز به یورو ۵ تبدیل شود و هیچ محصولی به غیر از یورو ۵ در پالایشگاه تولید نشود.

غلامرضا باقری با اشاره به امضای توافقنامه برای ارتقای پالایشگاه نفت تبریز با شرکت KS کره جنوبی اظهار کرد: در این توافق‌نامه سطح بومی‌سازی توسعه پالایشگاه تبریز حداقل ۵۱ درصد است. تقریبا همه پالایشگاه‌های کشور طرح‌هایی مشابه طرح توسعه پالایشگاه تبریز را در دست اجرا دارند اما به دلیل پیچیدگی‌هایی که هر پالایشگاه دارد، طرح توسعه آنها با یکدیگر متفاوت است. البته ممکن است پالایشگاه‌ها بتوانند از یکدیگر الگوبرداری کنند اما به دلیل پیچیدگی‌هایی که هر پالایشگاه دارد، طرح توسعه هر پالایشگاه منحصر به فرد است.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی با بیان اینکه زمان اجرای پروژه مذکور حداکثر ۴۸ ماه پیش‌بینی شده است، درمورد نحوه تامین مالی آن توضیح داد: ۷۵ درصد سرمایه توسط Korea exin bank تامین می‌شود. با توجه به اینکه یک بانک بین‌المللی این پروژه را فاینانس می‌کند امکان رقابت بین‌المللی به پالایشگاه تبریز را خواهد داد.

مدیرعامل پالایشگاه نفت تبریز درمورد مقاصد صادراتی فرآورده‌های پالایشگاه تبریز گفت: هنگامی که پروژه ارتقای پالایشگاه‌های کشور به اتمام برسد و نیاز به برخی از فرآورده‌ها در آینده کم شود پالایشگاه تبریز شانس بیشتری برای صادرات خواهد داشت. این پالایشگاه به دلیل نزدیکی با چهار الی پنج کشور مقاصد صادراتی زیادی دارد.

باقری با تاکید بر اینکه برخی از محصولات پالایشگاه تبریز استانداردهای یورو ۵ و یورو ۴ را اخذ کرده است، افزود: بخشی از بنزین و گازمایع استاندارد یورور ۴ و یورو ۵ را اخذ کرده اند. طی سه ماه آینده نفت گاز نیز استاندارد یورو ۴ و ۵ اخذ خواهد کرد. ممکن است بعد از اجرای این پروژه تنوع محصولاتی که در پالایشگاه تبریز تولید می شود افزایش پیدا کند. البته پنج فرآورده اصلی تولید خواهد شد و ممکن است فرآورده‌های دیگری نیز تولید شود. همچنین همزمان با کاهش نیاز به فرآورده‌های اصلی در کشور مانند بنزین و نفت گاز، پالایشگاه تبریز می‌تواند برای پتروشیمی نیز خوراک تهیه کند.

وی در مورد تولید بنزین پالایشگاه تبریز نیز گفت:تولید بنزین در پالایشگاه تبریز صورت می‌گیرد. در چند سال گذشته ارتقای کیفی بنزینی که توسط پالایشگاه تبریز صورت می‌گیرد انجام شد و در حال حاضر ۴۰ درصد بنزین مطابق با یورو ۴ تولید شده و داخل استان توزیع می‌شود.

مدیرعامل پالایشگاه نفت تبریز ادامه داد: در آینده اقداماتی انجام خواهد شد که که سایر محصولات پالایشگاه نیز به یورو ۵ تبدیل شود و هیچ محصولی به غیر از یورو ۵ در پالایشگاه تولید نشود. به طور کلی در حال حاضر پالایشگاه تبریز حدود ۵.۵ میلیون تن در سال محصول عرضه می کند که این محصولات شامل گاز مایع، بنزین، نفت سفید، گازوییل و سوخت هواپیما و خوراک برای سایر شرکت‌ها می‌شود.

باقری در مورد حاشیه سود پروژه ارتقای پالایشگاه تبریز توضیح داد:حاشیه سود ارتقای پالایشگاه تبریز و بازگشت سرمایه آن حداقل ۲۰ برای کل پروژه و برای سرمایه‌گذار داخلی ۳۶ درصد است. شرکت SK تجربه ارتقای پالایشگاه در دنیا و کشور کره جنوبی را داشته است. ارتقای پالایشگاه تبریز نخستین تجربه این شرکت در ایران است. پیش‌بینی برای امضای قرارداد نهایی یک فرآیند اتوماتیک است و حداقل ۶ ماه و حداکثر ۹ ماهه تمام می‌شود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.