کد مطلب: ۵۳۹۲۹۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

همکاری عجیب دیجی‌کالا با بانک ونزوئلا/ بانکی که نه خصوصی است نه دولتی!

همکاری عجیب دیجی‌کالا با بانک ونزوئلا/ بانکی که نه خصوصی است نه دولتی!

ظاهرا به تازگی دیجی‌پی برای تسویه سریع‌تر با فروشندگان دیجی‌کالا دست به همکاری با بانک ایران_ونزوئلا زده است. بانکی که نه دولتی محسوب می‌شود نه خصوصی و عموما برای دریافت اعتبارات و امور خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد نه پرداخت‌های داخلی!

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخیرا دیجی‌کالا خبر داده با همکاری «دیجی‌پی» و « بانک مشترک ایران و ونزوئلا» امکان تسویه زودتر از موعد برای فروشندگان دیجی‌کالا فراهم شده است! ظاهرا با این شرایط تمامی فروشندگان دیجی‌کالا اعم از حقیقی و حقوقی می‌توانند هر زمانی که نیاز به نقدینگی دارند، مبالغ حاصل از فروش خود را زودتر از ۲۴ ساعت دریافت کنند.

اما چرا دیجی‌پی برای پرداخت‌های داخلی از یک بانک بین‌المللی مثل بانک ایران و ونزوئلا استفاده می‌کند؟

بانک ایران- ونزوئلا نه دولتی است و نه خصوصی!

در همین زمینه محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌‌های خصوصی و دولتی، می‌گوید: بانک ایران و ونزوئلا نه دولتی است و نه خصوصی! و ماهیت آن به گونه‌ای است که ۵۰ درصد سرمایه این بانک متعلق به بانک توسعه صادرات و ۵۰ درصد دوم متعلق به شریک ونزوئلایی است و چون درصدها برابر است پس این بانک نه خصوصی است نه دولتی. بنابراین نه زیر نظر کانون بانک‌های خصوصی است نه شورای بانک‌های دولتی.

او درباره علت احتمالی همکاری دیجی‌کالا با این بانک می‌گوید: احتمالا دیجی‌کالا اعتبارات اسنادی دارد و می‌خواهد از این طریق گشایش اعتبار کند و کالا وارد کند! البته بانک ایران‌ ونزوئلا اعتبار داخلی هم می‌دهد اما احتمالا دیجیکالا برای تسویه اعتبارات گشایش یافته وبرای واردات از این بانک استفاده می‌کند.

به گفته او ممکن است دیجی‌کالا اعتبار اسنادی باز کرده باشد و حالا زمان تسویه حساب اعتبار اسنادی باشد و چون نمی‌تواند تسویه کند، بانک به او اعتبار داخلی می‌دهد تا دیجی‌کالا کم کم با او تسویه کند.

جمشیدی با بیان این که، دیجی‌کالا عاقل است! تاکید می‌کند: این فروشگاه اینترنتی کاری می‌کند که نه تنها بتواند اعتبارات داخلی بگیرد بلکه اعتبارات خارجی هم به او بدهند. بنابراین اگر فقط اعتبار وارداتی بخواهد نزد بانک‌هایی مثل توسعه صادرات یا ایران ونزوئلا می‌رود و حساب باز می‌کند اما فقط ۱۰تا۲۰ درصد اعتبارات آن برای واردات است.

او ادامه می‌دهد: این فروشگاه بیشتر از بنکداران خرید می‌کند و به ما ایرانی‌ها می‌فروشد و برای این کار نیاز به تسهیلات دارد. بنابراین با گردش حساب، این فروشگاه می‌تواند تسهیلات گیری کند. پس نزد بانک‌های داخلی هم حساب باز می‌کند.

جمشیدی تاکید می‌کند: البته این حساب می‌تواند حتی برای برخی پرداخت‌های خارج از عرف هم مورد استفاده قرار بگیرد و شاید برای دور زدن تحریم بتواند نقل و انتقالاتی انجام دهد. هرچند این کار بانک را در خطر قرار می‌دهد.

او همچنین توضیح می‌دهد: البته من اطلاع ندارم که این بانک تحریم است یا نه؟ اما اغلب بانک‌های داخلی تحریم هستند و ممکن است از این بانک استفاده شود چون مشمول برخی تحریم‌ها نیست. هرچند که این نوع دور زدن تحریم‌ها قبلا هم بوده و مثلا بانک ملت بانکی را با نام کیش تاسیس کرد تا بتواند تحریم را دور بزند و از این طریق کارش را انجام دهد.

دیجی‌کالا نمی‌داند بانک ونزوئلا تحریم است یا نه!

با این حال هومن امینی، مدیر عامل دیجی‌پی به تجارت‌نیوز می‌گوید که جنبه بین‌المللی بودن این بانک برای همکاری چندان پررنگ نبود و بانک ایران و ونزوئلا صرفا به علت کوچک بودنش و فرآیند سریع و ساده تصمیم‌گیری‌اش برای همکاری انتخاب شده است!

او توضیح می‌دهد: هر چه بانکی کوچک‌تر باشد ارتباطات تعاملی‌اش بهتر است، زیرساخت‌های فنی آن سریعتر آماده می‌شود و تصمیم‌سازی‌ها در سازمان روش‌های آن سریع‌تر است. ما هم به سرعت اهمیت می‌دهیم چون مشتریان ما انتظارات استارتاپی از ما دارند.

بر اساس گفته‌های او تمام اعتبارات و امور ارتباطی این مجموعه با بانک ایران و ونزوئلا داخلی است و برای فروشندگان داخلی استفاده می‌شود پس بین‌المللی بودن این بانک اصلا مدنظرشان نبوده است.

امینی حتی تاکید می‌کند: برای ما این بانک مثل یک بانک داخلی است اما با سرعت بیشتر. من حتی اطلاع ندارم که این بانک تحریم است یا نه چون برای ما که استفاده داخلی از آن داریم، اهمیتی نداشت. نگاه کلان ما پلت فرم محور است و تصمیمات برای همکاری با بانک‌ها تابع رقابتی بودن نرخ بانک‌ها و سرعت و اشتیاق خود آن‌‌ها است.

همچنین علت دیگری که او برای استفاده از این بانک عنوان می‌کند تست کردن تصمیم و برنامه جدیدشان با استقاده از یک بانک کوچک و حجم کم است. با این حال او اضافه می‌کند: درحال حاضر برای تسهیلات از چند بانک داخلی از جمله بانک تجارت هم استفاده می‌کنیم. چون انقدر به منابع نیاز داریم که تمام نیزهای ما را یک بانک نمی‌تواند پاسخ دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرامیگی دیجی کالا دقیقا فامیایش رو بگو
    من که دیگه خرید نمیکنم مغازه های بیچاره میرم ثواب داره

    • ناشناس

      خب توی دیجی کالا هم همون مغازه دارای بدبختی ان که به خاطر کرونا مغازه هاشون بسته شدن

    • ناشناس

      من که دیگه که از دیجی کالا خرید نمیکنم پول من رو خوردن مردم رو ساده گیر اوردن

  • ناشناس

    از بانک‌های وابسته به فرقه پولشویی است !!!

  • ناشناس

    منم دیگه از دی جی کالا خرید نمیکنم
    میرم از جای دیگه که خیانت نمیکنه خرید میکنم

  • ناشناس

    احتمالا میخواد به بازار های جهانی مثل ونزوئلا هم دسترسی داشته و محصولات خودرا در ان طرف هم به فروش برساند و اگرنه پرداخت داخلی اصلا منطقی نیست که با بانک های بین اللملی همکاری نمود خلاصه منتظر دیجی کالای ونزوئلایی باشید که احتمالا موجب افزایش قیمت و کمتر شدن محصولات خواهد شد باشید?