کد مطلب: ۳۱۰۱۲۳

هند خرید نفت از ایران را ادامه می‌دهد

هند خرید نفت از ایران را ادامه می‌دهد

وزیر نفت هند روز دوشنبه اعلام کرد که علی‌رغم تحریم‎های آمریکا، دو شرکت نفتی در هند قراردادهایی برای خرید نفت از ایران در ماه نوامبر امضا کرده‌اند.

با وجود فشارهای آمریکا به هند برای متوقف ساختن واردات نفتی از ایران، این کشور در حال مذاکره با آمریکا برای ادامه خریدهای نفتی از ایران، روسیه و ونزوئلا است. این روند با ایجاد یک مکانیسم پرداخت مبتنی بر روپیه انجام می‌شود؛ به گونه‌ای که دلار کمترین نقش را در معاملات داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از بیزنس استاندارد، وزیر نفت هند روز دوشنبه اعلام کرد که دو شرکت نفتی در هند قراردادهایی برای خرید نفت از ایران در ماه نوامبر امضا کرده‌اند. این کشور امیدوار است که بتواند از تحریم‌های نفتی آمریکا که از چهارم نوامبر اجرایی می‌شوند، معافیت دریافت کند.

وی افزود: در حالی که هنوز نمی‌دانیم آیا این معافیت به ما اعطا می‌شود یا نه، دو شرکت نفتی ما برای خرید نفت از ایران در ماه نوامبر، اقداماتی انجام داده‌اند. ما در حال حاضر، به منافع ملی خود توجه داریم و از عربستان هم درخواست کرده‌ایم تا عرضه نفت را افزایش دهد.

ایران در حال حاضر، سومین تامین‌کننده نفت خام هند است و به نظر می‌رسد مکانیسم پرداخت مبتنی بر روپیه، بهترین راه‌حل ممکن برای حذف دلار از معاملات نفتی محسوب می‌شود.

جدول زیر منابع اصلی تامین‌کننده نفت خام هند را در سال 2018-2017 نشان می‌دهد. در این دوره هند در مجموع 87.37 میلیارد دلار نفت خریداری کرده است.

رتبه کشور میزان خرید نفتی
1 عراق 17.54 میلیارد دلار
2 عربستان سعودی 15.26 میلیارد دلار
3 ایران 8.97 میلیارد دلار
4 نیجریه 8.19 میلیارد دلار
5 امارات متحده عربی 6.12 میلیارد دلار
6 ونزوئلا 5.82 میلیارد دلار
7 کویت 5.28 میلیارد دلار
8 آنگولا 3.08 میلیارد دلار
9 مکزیک 2.75 میلیارد دلار
10 عمان 2.41 میلیارد دلار

دولت ترامپ در ماه می از توافق هسته‌ای خارج شد و دور اول تحریم‌ها علیه ایران را در ماه آگوست اجرا کرد. دور دوم تحریم‌ها که عمدتا صادرات نفت ایران را هدف می‌گیرد، از ماه نوامبر اجرایی می‌شوند. طی دو ماه گذشته واشینگتن دی‌سی به شرکت‌های خارجی که با ایران فعالیت اقتصادی دارند، فشارهای بسیاری وارد کرده است و قرار است در صورت رعایت نکردن تحریم‌ها از دسترسی به سیستم مالی ایالات متحده محروم شوند.

هند در حال انجام مذاکرات با آمریکا برای دریافت معافیت از تحریم‌هاست. در عین حال، یک مقام ارشد آمریکایی طی سفری به هند به دولت پیشنهاد داده تا هند در ازای تغییر منابع تامین‌کنندگان نفت ،از تعرفه‌های وضع‌شده بر واردات فولاد و آلومینیوم معاف شود. هند هنوز هیچ پاسخی به این پیشنهاد نداده است.

هند در میان معدود کشورهایی است که علی‌رغم تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا از این کشور نفت خریداری می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.