کد مطلب: ۳۱۹۴۵۵

هند یوآن را جایگزین دلار می‌کند

هند یوآن را جایگزین دلار می‌کند

هند در ادامه تلاش‌های خود برای حفظ ارزش پول ملی روپیه در مقابل دلار در نظر دارد به واردکنندگان اجازه دهد بهای برخی از کالاهای وارداتی از چین را به یوآن پرداخت کنند.

هند در ادامه تلاش‌های خود برای حفظ ارزش پول ملی روپیه در مقابل دلار در نظر دارد به واردکنندگان اجازه دهد بهای برخی از کالاهای وارداتی از چین را به یوآن پرداخت کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، این برنامه امکان تبدیل مستقیم بین روپیه و یوآن را فراهم و به کاهش هزینه‌ها و تراکنش‌ها کمک می‌کند و به هند اجازه می‌دهد صادرات دارویی، روغن زیتون و شکر به چین را با روپیه حل‌و‌فصل کند؛ اما تجارت محصولاتی با حجم بالا مانند اقلام الکترونیک همچون قبل با استفاده از دلار خواهد بود. تجارت هند و چین عمدتا با دلار امریکا پرداخت می‌شود، زیرا ارزهای دو کشور بطور مستقیم قابل تبدیل نیستند.

اما اکنون با صدور اجازه به واردکنندگان هندی برای پرداخت بهای خرید از چین به یوآن، این کشور آسیای جنوبی قادر به صرفه‌جویی در دلار برای پرداخت واردات نفت خود می‌شود، به‌ویژه آنکه در حال حاضر ارزش روپیه به پایین‌ترین سطح آن رسیده است. نفت بزرگ‌ترین بخش واردات هند است و دولت برآورد کرده که امسال هزینه واردات آن به 125 میلیارد دلار یا 8.8 هزار میلیارد روپیه برسد که این مبلغ از سال 2001 تاکنون بالاترین پرداخت به روپیه به شمار می‌رود.

به گفته یکی از تجار، قرار است در ابتدا یک سبد از کالاهای کوچک اما قابل قبول برای تجارت روپیه-یوآن در نظر گرفته شود. این تاجر گفت محدود کردن سبد به چند کالای خاص به دولت کمک خواهد کرد که 56 میلیارد دلار کسری تجاری هند با چین را کنترل کند. کسری حساب جاری در حال حاضر در بالاترین سطح در پنج سال گذشته است و دولت با افزایش تعرفه در واردات اقلامی از جمله کولر گازی و تجهیزات ارتباطی تلاش کرده تا ثبات را به روپیه برگرداند. برای چین، این حرکت موجب گسترش نفوذ یوآن و بهبود نقدینگی در خارج از کشور خواهد شد.

این نوع پرداخت اکنون نیمی از تجارت بین کشورهای موسوم به بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین، و آفریقای جنوبی) را تشکیل داده است. بانک مرکزی چین یک سرویس حل‌و‌فصل یوآن در پاکستان را در ماه مه راه‌اندازی کرد و در روسیه و کانادا نیز مراکز مشابهی ایجاد شده‌ تا امکان استفاده از یوآن را برای تاجران فراهم آورد. کارشناسان بر این عقیده‌اند که امکان راه‌اندازی یک سیستم مشابهی در هند هم وجود دارد.

منبع: روزنامه تعادل

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.