کد مطلب: ۲۸۵۷۱۳

ربیعی:

هیچ یک از استیضاح‌کنندگان با آمار و ارقام صحبت نکرد

هیچ یک از استیضاح‌کنندگان با آمار و ارقام صحبت نکرد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همه ارکان نظام باید درباره چرایی ایجاد نابسامانی‌های کشور جوابگو باشند. باید با هم کار کنیم و تصمیم بگیریم تا حقوق کارگران افزایش یابد.

علی ربیعی پس از سخنان استیضاح کنندگان پشت تریبون مجلس رفت و دفاع خود را این طور آغاز کرد: احترامم را به مجلس شورای اسلامی که ثمره خون شهدا و جوانی و نوجوانی اکثر ماست، اعلام می‌کنم. احترام عمیق خودم را به همه نمایندگان پیشاپیش اظهار می‌کنم.

به گزارش تجارت‌نیوز،ربیعی افزود: وام‌های ارزان را دنبال کردم، بیش از همه سفره خالی مردم را درک می‌کنم اما شما می‌گویید «باز فلانی گریه کرد و مجلس را فریب داد».

وی مجلس را مخاطب قرار داد و افزود: نمایندگان محترم استیضاح حق شماست. انجام این کار در روز خبرنگار را برای خودم پیوند مبارکی می‌دانم. ۱۷ مرداد ۷۷ را هیچگاه از یاد نمی‌برم که طالبان شهید صارمی را هدف قرار داد. در آن شبها کشور دچار مسئله شده بود.

وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در کمتر از یک سال برای سومین بار است که به مجلس می‌آیم و خدا را شکر می‌کنم که دو بار توانستم مجددا رای شما را به دست آورم. به لاریجانی گفتم در هر شرایطی در خدمت مجلس هستم. هر وقت کمیسیون بنده را احضار کرد در کمیسیون حضور یافتم و منظم‌ترین فرد برای حضور در کمیسیون‌های مجلس بودم. در جلسه علنی و غیرعلنی متاسفانه مواردی مطرح شد و اکنون نیز خارج از ۱۰ بند استیضاح به بنده گفتند شام معاویه و یزید می‌دهند. بغض و گریه می‌کنم به بنده یک چیز می‌گویند، می‌خندم چیز دیگری می‌گویند. چه بکنم؟ بنده فقط به محورها جواب می‌دهم و وارد حاشیه‌ها نمی‌شود.

وی افزود: آثار رفتار ترامپ ناجوانمرد و یغماگر را در کشور و برخی ناآرامی‌ها را در کشور داریم اما متصل کردن این مسئله به حیثیت یک فرد و به حیثیت مجلس درست است؟ اگر با رفتن بنده فقر کمتر شد و شرایط اقتصادی درست می‌شود، می‌روم و به گوشه‌ای از کشور می‌روم و کار خودم را انجام می‌دهم. منصفانه این است که آمار و ارقامی بر علیه بنده بیان می‌کردید که متاسفانه هیچ یک از استیضاح کنندگان این چنین صحبت نکردند. یکی از آنان گفت چرا مجلس تنها وزیری که پاسخگوست را استیضاح می‌کند؟

ربیعی گفت: به بیش از ۹۰ درصد سوالات استیضاح که چهار ماه قبل مطرح شد، پاسخ داده‌ام. نمی‌دانم در این چهار ماه اتفاقی افتاد که بنده نتوانستم از آن شرایط برای بهبود وضعیت استفاده کنم؟ اولین وزیری بودم که در دولت آژیر کشیدم و طرح و لایحه دادم.

وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: وزارت تعاون بزرگترین وزارتخانه اجتماعی است که باید سرریز مسائل اجتماعی را تحمل کند و خودش متولی آسیب‌های اجتماعی نیست. این وزارتخانه باید آثار آسیب‌سازی هر سه قوه را جواب دهد و خودش تولید آسیب نمی‌کند. نمایندگان صدیقی که می‌خواهند مشکلات مردم را حل کنند بیشترین تحقیق را در وزارتخانه بنده مشاهده می‌کنند. با تمام وجود هر کاری را که مجلس می‌خواهد برای مردم انجام دهد، انجام می‌دهم. به قول آقای آهنگران اگر دیر آمدم مجروح بودم.

وی افزود: در این چهار سال مثل سربازهای گمنام با چراغ خاموش اقداماتی انجام دادم. از تجمع کارگران و بازنشستگان مقابل مجلس سخن گفتید اما نگفتید که ما برای آنان چه اقداماتی انجام دادیم که دیگر مقابل مجلس تجمع نمی‌کنند. آیا بنده روش پلکانی را ابداع نکردم و فاصله ۴۰۰ - ۵۰۰ هزار تومانی را به یک میلیون ۲۰۰ هزار تا یک میلیون ۳۰۰ هزار تومان افزایش ندادم؟

در خلال صحبت‌های علی ربیعی، گاهی صدای وی می‌گرفت که لاریجانی خطاب به وی پیشنهاد داد «آبی بنوشد تا اذیت نشود».

ربیعی گفت: آیا اجرای اقتصاد مقاومتی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است؟ اما بنده برای اجرایی شدن آنها اقدامات متعددی انجام دادم. امروز چه شاخصی از عملکرد ضعیف بنده ارائه کردید؟ بیشترین سفر استانی را دارم، هفته‌ای سه شب در محل کارم خوابیدم. ۱۲۰۰ کیلومتر سفر استانی رفتم. ناتوانی وزارتخانه را با کدام شاخص بیان کردید؟

وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی درباره اینکه چرا بخش تعاون به سهم ۲۵ درصدی نرسیده یک بار توضیح دادم و اتاق‌های تعاون بیانیه داد. تعاونی‌های مرده را غربال کردم و برخی از آنها را جان دادم. چند بانک و صندوق را در هم آمیختم تا بنیه مالی تعاونی‌ها تقویت شود. همه ارکان نظام باید درباره چرایی ایجاد نابسامانی‌های کشور جوابگو باشند. باید با هم کار کنیم و تصمیم بگیریم تا حقوق کارگران افزایش یابد. وام‌های ارزان را دنبال کردم. بیش از همه سفره خالی را درک می‌کنم. اما شما می‌گویید «باز گریه» کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه بیان کرد: تمام بازنشستگان می‌دانند که من برای آنها تلاش کردم و می‌دانند که از هر فرصتی که داشته باشم برای کمک به آنها تلاش می‌کنم. نباید در مجلس حرفهایی زده شود که مردم ناامید شوند و اگر امکانات من به اندازه‌ای است که بتوانم همسان سازی انجام دهم، همسان سازی ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. مگر همچین پولی را مجلس در اختیار من قرار می‌دهد.

وی افزود:‌ استیضاح کنندگان درخصوص بیمه بازنشستگان روستایی و عشایر مطالبی را مطرح کردند. این افراد بگویند کدام بند اجرا نشده است؟ در یک سال اخیر با آمدن آقای مهدوی و زحماتی که کشیدند ما به هر استان حکم بازنشستگی می‌دهیم. ما حکم ۳۰ هزار بازنشسته را درهمین یک سال صادر کردیم. نمایندگان حتی حاضر نشدند مطالعه کنند تا ببینند کدام بند اجرایی نشده است. در این دوره تمامی مواد به طور کامل در حال اجرا شدن است.

ربیعی در ادامه تصریح کرد: سوال دیگری که مطرح شده است این است که چرا مقام وزارت به وعده‌ها عمل نمی‌کند. من بخشی از وعده‌هایی که عمل نکردم در دقایقی اعلام کردم. در تامین اجتماعی در همین ۵ سال اخیر در برخی از استان‌ها به اندازه‌ی ۴۰ سال ما تخت و درمانگاه اضافه کردیم. شستا را من نساختم بلکه بنگاهها را به من تحویل دادند. بنگاهها را به زور به صندوق‌ها دادند. اما از روزی که آمدم گسترش درمان در تامین اجتماعی که در حوزه من بوده است سعی کردم به بهترین شکل انجام دهم و به مناطق محروم بروم.

وی خاطرنشان کرد: اگر منابع من بیشتر شود قطعا می‌توانم اقدامات بیشتری انجام دهم. بعضی می‌گویند که چرا تعداد ۲۸ هزار تا به ۸۰ هزار تا رسیده است؟ بنده باید بگویم که به بالای صد هزار رسیده است و دلیل آن این نیست که هزینه‌های پرسنلی ما افزایش پیدا کرده است بلکه تعداد بازنشستگان است که افزایش یافته است. ظرف ۴ سال یک و نیم میلیون به بازنشستگان اضافه شده است. دوران بحران صندوق‌ها رسیده است. بنده اتفاقا تدبیری اندیشیده‌ام و بنا دارم تامین اجتماعی را به سمتی ببرم که نسل‌های اینده با مشکل روبرو نشوند. بالا رفتن این عدد دلیل علمی دارد.

ربیعی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه اگر گریه کنیم یک چیز می‌گویند و اگر بخندیم یک چیز می‌گویند. به من می‌گویند در استان‌ها دوره گردی دارید اگر من به استان‌ها می‌روم آیا شما در نظر نمی‌گیرید که سرمایه اجتماعی پایین آمده است و اعتماد نیز کاهش یافته است. یک وزیر زمانی که به یک سیاه چادر می‌رود و یا به روستاها می‌رود آیا حسن است یا قبح است؟ در مورد دیگری دوستان در خصوص نرخ بیکاری صحبت کردند بنده بیش از همه می‌دانم که بیش از ۲۵ درصد تحصیلکرده‌ها بیکار هستند. بنده سوال می‌کنم که آیا بیکاری محصول وزارت کار ، تعاون و رفاه اجتماعی است؟ بیکاری محصول سیاست‌های کلان پولی و مالی است که همه ما با یکدیگر در این زمینه تصمیم می‌گیریم. بیکاری محصول سیاست‌های تولید و بازار کار است. هیچ بند قانونی وجود ندارد که بنده نسبت به بیکاری مسئولیت داشته باشم. اما من خودم را وزیر بیکاران نامیدم و احساس می‌کنم که مقام رهبری تمایل دارند کسی پرچم بیکاری را در دولت بالا ببرد و من داوطلبانه این امر را پذیرفتم. و در صحبت‌هایم خواهم گفت که اتفاقا آنچه که امروز در این حوزه رخ داده است ناشی از سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت ما بوده است. اگر امروز آب باریکه‌ای نیز در اشتغال وجود دارد ناشی از تلاش‌ها و سیاست‌های ما بوده است.

وی در ادامه اظهار کرد: من از این که این موارد استیضاح در دوره قبل به همین گونه مطرح شد و دوباره امروز وقت شما را بگیریم و بر اساس همان مطالب نکاتی را عرض می‌کنم از شما پوزش می‌خواهم. ۱۳ نماینده‌ای که در موافقت با استیضاح صحبت کردند مطالبی را مطرح کردند. بنده پس از صحبت دو نماینده دیگر یکجا به همه موارد پاسخ می‌دهم فقط در خصوص سوال آقای نوروزی باید بگویم که به خدا پناه ببرید چیزی بدون تحقیق در تریبون‌ها اعلام نکنید اگر آقای نوروزی شما تیمی را بگذارید و چنین چیزی را که گفتید صحت داشته باشد والله یک روز دراین وزارت خانه نخواهم ماند. بنده خودم از این وزارت خانه می‌روم. بنده انتظار داشتم که آقای نوروزی گروهی را می‌گذاشت و در این زمینه تحقیق می‌کرد و سپس در پشت تریبون اعلام می‌کرد.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.