کد مطلب: ۷۴۶۶۴۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واردات خودرو دست دوم صحت دارد؟/ ارائه خدمات؛ همچنان شرط واردات

واردات خودرو دست دوم صحت دارد؟/ ارائه خدمات؛ همچنان شرط واردات

پس از گذشت دو هفته از ورود نخستین محموله خودروهای وارداتی، زمزمه‌هایی مبنی بر واردات خودروهای دست‌دوم و استوک به گوش می‌رسد. اما سخنگوی وزارت صمت در واکنش به این خبر به تجارت‌نیوز اعلام کرد که چنین ادعایی صحت ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قفل واردات خودرو پس از حدود شش سال با واردات تعداد محدودی خودرو شکسته شد.

به عقیده کارشناسان، شرکت‌های واردکننده به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند خودروها را از کارخانه مادر تهیه کنند و آن‌ها را باید از بازار کشورهای همسایه جمع‌آوری کنند.

با این اقدام، قیمت خودروهای وارداتی هنگام ورود به بازار ایران، دو یا سه برابر قیمت در بازار کشورهای همسایه تمام می‌شود. چراکه علاوه بر سود واردکننده و هزینه‌های حمل و نقل، در این حالت باید سود واسطه را در نظر گرفت.

حال که محموله‌های خودروهای وارداتی در راه ایران هستند و براساس وعده وزارت صمت، تعداد این خودروها تا پایان سال به 100 هزار دستگاه می‌رسد، زمزمه‌هایی مبنی بر واردات خودروهای دست دوم و استوک به گوش می‌رسد.

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، در گفتگو با اقتصاد 24 مدعی شد که واردات خودرو از کشورهای همسایه صورت گرفته و همچنین، خودروهای در راه ایران دست‌دوم یا استوک هستند. این درحالی است که یکی از شروط واردات خودرو به کشور، خدمات پس از فروش بود.

واردات خودرو دست‌دوم صحت ندارد

در این میان، این مساله مطرح می‌شود که آیا خودروهای وارداتی واقعا دست دوم هستند و خدمات پس از فروش ندارند؟

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: هیچ خودرو دست دوم یا استوک وارد کشور نمی‌شود.

او در رابطه با کشور مبدا خودروهای وارداتی توضیح داد: شرکت‌های واردکننده می‌توانند از هر کشوری خودرو وارد کنند. ممکن است خودروها یا برند منتخب واردات، در کشورهای همسایه نمایندگی، خط تولید یا تشکیلات مناسبی داشته باشد. اما این اقدام بدین معنی نیست که از کشورهای همسایه خودرو وارد می‌شود. برای مثال، اگر خودروهای برند تویوتا از نمایندگی کشور همسایه خریداری شود، یعنی این خودروها را از خود تویوتا خریداری شده و نه از دولت یا تاجر کشور همسایه.

قالیباف ادامه داد: همچنان شرط خدمات پس از فروش برای واردکنندگان پابرجاست و به همین شرط به آن‌ها اجازه واردات خودرو داده شده است. در واقع یک اهمیت‌سنجی برای آیین‌نامه واردات انجام شد و شرکت‌ها برای واردات مجوز گرفتند.

قیمت خودروهای وارداتی همچنان بالا

گرچه وزارت صمت خبر واردات خودرو به صورت واسطه‌ای را تکذیب کرد. اما به نظر می‌رسد قیمت خودروهای وارداتی همچنان بالاتر از سطح انتظارات باشد. به عقیده کارشناسان، قیمت خودروهای وارداتی در کشور بیشتر از مونتاژی‌ها و بین یک میلیارد تا سه میلیارد تومان خواهد بود.

البته ممکن است که این خودروها در نخستین عرضه‌ها با قیمت بالایی به دست مصرف‌کننده برسد و با عرضه بیشتر سواری‌های خارجی، موج گرانی با گذشت زمان کم‌تر شود. البته باید اشاره کرد که این خودروها قرار است در بورس کالا عرضه شود و احتمالا در این بازار رکوردهای جدیدی برای خرید خودرو ثبت شود.

باید یادآور شد که وزارت صمت بر این مساله واقف است و به همین دلیل زمزمه‌هایی در رابطه با کاهش تعرفه واردات خودرو به کشور به گوش می‌رسد.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، در نشست خبری اعلام کرد که دولت تعرفه واردات خودرو را از 100 درصد به 35 تا 90 درصد بر حسب قدرت موتور کاهش داده است.

برای مطالعه بیشتر، خبر احتمال تغییر چندباره آیین‌نامه واردات خودرو را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.