کد مطلب: ۶۳۱۳۰۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش سهم مسکن از تسهیلات بانکی

کاهش سهم مسکن از تسهیلات بانکی

امروز نشست ابزارهای تامین مالی مسکن و مستغلات برگزار شد. به گفته معاون وزیر راه سهم مسکن از تسهیلات بانکی به کمتر از پنج درصد رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس‌ روز گذشته میزبان نشست ابزارهای تامین مالی مسکن و مستغلات بود. با حضور عبده تبریزی، محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی، فدایی مدیرعامل فرابورس برگزار شد.

حسین عبده تبریزی، اقتصاددان در این نشست توضیح می‌دهد: طی سه سال اخیر مسکن به یک کالا سرمایه‌ای و دور از دسترس تبدیل شده است.

این کارشناس اقتصادی ادامه می‌دهد: حل مشکل مسکن به نقدینگی موجود و استفاده از ابزارهای مالی و استفاده از ابزارهای مالی برای رهن بستگی دارد.

محمود محمود‌زاده، معاون وزیر راه توضیح می‌دهد: طبق سابقه تاریخی در موارد اغلب بخش خصوصی در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری می‌کند. ما عرضه، تقاضا، تعادل و برنامه قابل پیش‌بینی برای حوزه مسکن نداریم.

وی ادامه می‌دهد: رشد درآمد خانوارها کمتر از تورم عمومی کشور بوده است.

معاون وزیر راه توضیح می‌دهد: سهم مسکن از تولید نا خالص داخلی شش درصد است. از سال ۹۱ تا ۹۹ سهم تسهیلات بانکی برای این حوزه به شدت کاهش یافته و در انتهای سال ۹۹ این سهم به حدود سه درصد رسیده است.

میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس ایران اظهار می‎‌کند: ما در فرابورس پیگیر آن هستیم که پذیره‌نویسی نخستین صندوق املاک و مستغلات انجام شود به نحوی که پایان سال درج این صندوق‌ها در فرابورس صورت گیرد و فقط پذیره‌نویسی آن به سال بعد موکول شود.

فدایی پنج راهکار را به عنوان توسعه نظام تامین مالی حوزه مسکن تشریح کرده و توضیح می‌دهد: توسعه ابزارهای رهنی، اصلاح زیرساخت‌های قانونی، اصلاح سیستم‌های سنتی بانکداری و ثبات در نرخ، راهکارهای این حوزه هستند.

برای پیش‌بینی وضعیت بازارها در سال ۱۴۰۱ می‌توانید در اولین وبینار تخصصی تجارت‌نیوز با موضوع «بهترین سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۱» شرکت کنید. برای ثبت‌نام در این وبینار اینجا را کلیک کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.