کد مطلب: ۶۷۷۹۰۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش همتی به گزارش بانک مرکزی / حجم نقدینگی باز هم افزایش یافت

واکنش همتی به گزارش بانک مرکزی / حجم نقدینگی باز هم افزایش یافت

انتشار گزارش اردیبهشت ماه بانک مرکزی، بر پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان بانکی مبنی بر موقتی بودن کاهش نقدینگی مهر تایید زد و واکنش رئیس کل پیشین بانک مرکزی را در پی داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از انتشار گزارش عملکرد بانک مرکزی در فروردین ماه امسال، دولت و برخی رسانه‌ها تاکید فراوانی بر کاهش ۰٫۲درصدی نقدینگی داشتند و این موضوع را حاصل اقدامات دولت سیزدهم می‌دانستند. در همین حین، بسیاری از کارشناسان بانکی عقیده داشتند که این کاهش نقدینگی قابل اتکا نیست و به احتمال زیاد در ماه‌های آینده تکرار نمی‌شود. پیش‌بینی‌ای که با انتشار گزارش اردیبهشت ماه بانک مرکزی ، درست از آب درآمد و واکنس همتی ، رئیس کل پیشین بانک مرکزی را در پی داشت.

نقدینگی باز هم افزایش یافت

مطابق اعلام بانک مرکزی، حجم نقدینگی طی دومین ماه سال، ۲٫۵درصد رشد کرد و به رقم ۴,۹۴۳هزار میلیارد تومان رسید. به این ترتیب نقدینگی از ابتدای سال جاری تا تا پایان اردیبهشت با افزایش ۲٫۳درصدی همراه شد که این مقدار نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان ۱٫۳درصد کاهش یافته است.

پایه پولی نیز در اردیبهشت ماه صعودی بود و با افزایش ۵٫۱درصدی به ۶۴۳هزار میلیارد تومان رسید. بنابراین افزایش پایه پولی از آغاز سال ۱۴۰۱ تا پایان اردیبهشت ماه به ۶٫۵درصد رسید. این در حالی است که این رقم در مدت مشابه سال ۱۴۰۰، معادل ۷٫۴درصد بود.

واکنش رئیس کل پیشین به گزارش بانک مرکزی

عبدالناصر همتی، رئیس کل پیشین بانک مرکزی، در صفحه رسمی خود در فضای مجازی به انتشار گزارش اقدامات بانک مرکزی در اردیبهشت ۱۴۰۱ واکنش داد. وی از تبلیغات وسیع دولت مبنی بر کاهش نقدینگی در فروردین ماه، بر اثر سیاست‌های پولی و مالی خود انتقاد کرد.

وی همچنین کاهش نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی نسبت به سال گذشته را نه به دلیل اقدامات دولت سیزدهم، بلکه در پی کنترل ترازنامه‌ی‌ بانک‌ها از اواخر سال ۹۹ و در زمان تصدی‌گری وی بر بانک مرکزی و همچنین سه برابر شدن درآمدهای نفتی در سال ۱۴۰۰ دانست.

کشمکش همتی و دولت رئیسی تا کجا ادامه دارد؟

با وجود اینکه همتی از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم، نسبت به عملکرد این دولت و بانک مرکزی انتقادات زیادی را مطرح کرده اما همیشه این نقد بر وی وارد بوده که چرا در دولت پیشین و زمانی که او ریاست بانک مرکزی را بر عهده داشته، نتوانسته پیشنهادات فعلی خود ر اجرایی کند.

با توجه به شرایط کنونی اقتصادی و عملکرد بانک مرکزی، به نظر می‌رسد که این کشمکش‌ها بین همتی و دولت رئیسی ادامه داشته باشد و همچنان باید منتظر موج انتقادات این دو رقیب انتخابات سال گذشته باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تواگه چیزی میدونستی زمان خودت انجام میدادی

  • ناشناس

    شما نان ملک ریاست جمهوری را نخواهی خورد زحمت نکشید

  • ناشناس

    هروقت دولت کارمندان اضافه رو اخراج کرد یا مالیات رو بیشتر کرد یا سود بانکی رو کم کرد ، نقدینگی و تورم کم میشه.
    دو صد گفته چون نیم کردار نیست …

  • ناشناس

    آقای رئیس شما در مدت کاریتون چکار کرده بودید؟
    موافق و یا مخالف این دولت نیستم ولی شما در مدتی که سر کار بودید چه کارهای مثبتی انجام دادید؟