کد مطلب: ۷۶۵۳۹۰

واگذاری زمین مسکن ملی در شهرهای کوچک

واگذاری زمین مسکن ملی در شهرهای کوچک

معاون مسکن و ساختمان با اعلام اینکه واحدهای مسکونی نهضت ملی در شهرهای کوچک به شکل یک طبقه حیاط دار ساخته می‌شود از واگذاری زمین به ۳۰ هزار متقاضی با این شرایط خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هادی عباسی‌اصل معاون مسکن و ساختمان گزارشی از روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرها را اعلام کرد و گفت: نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال انجام است که گزارش پیشرفت آن به شکل هفتگی در ستاد وزارتخانه در همکاری با بنیاد مسکن در خصوص تأمین زمین، واگذاری زمین و عملیات آماده سازی، پیگیری می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان با تاکید بر اینکه در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت زمین به شکل یک طبقه حیاط‌دار به خانواده‌های واجد شرایط تخصیص می‌یابد، افزود: تاکنون به ۳۰ هزار متقاضی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت زمین واگذار شده است. منبع: تسنیم

مسکن نیاز به حمایت دارد

هر میزان و به هر مبلغی که به ساخت و ساز توجه و کمک شود انبوه سازان از آن استقبال می کنند و باید آن را به فال نیک گرفت. ساخت مسکن نیاز به حمایت دارد. بخش خصوصی توان خوبی برای تولید مسکن دارد اما باید به نیازهای این بخش پاسخ داده شود. راهکارهایی که می تواند تولید را افزایش دهد باید اتخاذ شود. در شرایط فعلی عرضه با تقاضا متناسب نیست و تولید واحدهای مسکونی باید سرعت بگیرد. هر اندازه به انباشت تقاضا اضافه شود شرایط بازار سخت تر خواهد شد.

افزایش وام ساخت مسکن هم مورد استقبال سازندگان و انبوه سازان قرار دارد. اما باید شرایط اعطا و نرخ سود آن تسهیل شود. تا دسترسی به آن سخت نباشد. بانک ها موظف هستند ۲۰ درصد از میزان تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند. تاکنون هیچ یک از بانک ها به جز بانک مسکن با پرداخت این میزان تسهیلات موافقت نکرده و یا پرداخت نکرده اند و در این زمینه بانک ها عملکرد قابل قبولی نداشته اند.

ساخت و ساز در رکود قرار دارد. در سال‌های اخیر ساخت و ساز بخش خصوصی حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است که هم‌اکنون نیز با مقداری شدت و ضعف، همین مقدار تولید می‌شود. آن‌چه دولت باید انجام می‌داد اضافه کردن ۶۰۰ هزار واحد به این عدد بود تا تولید سالانه‌ مسکن به یک میلیون برسد اما در ۱.۵ سال گذشته، بستر و شرایط افزایش ساخت و ساز فراهم نشد.

این در حالی است که نهاده‌های ساختمانی وقتی افزایش می‌یابد، قیمت مسکن بیشتر می‌شود. ولی قدرت خرید خانوارها مرتباً کاهش می‌یابد. بنابراین انبوه ساز امکان فروش محصول خود را ندارد. به خصوص که خود انبوه ساز هم مجبور است مصالح و زمین را گران‌تر خریداری کند و باید نقدینگی بیشتری تأمین کند. اما در مقابل با ناکامی در فروش واحدهایی که ساخته است مواجه می‌شود.

به نظر می رسد راهکار ایجاد آرامش در بازار مسکن را کنترل تورم است. به دلیل رشد قیمت مسکن از حدود ۱۰ سال قبل تقاضای واقعی امکان ورود به بازار نداشته و هم‌اکنون نیز ندارد. عموما تقاضاهایی که در هر مقطعی ایجاد شده سرمایه‌ای بوده است. این سرمایه کاذب به هر حال وجود دارد و تعیین‌کننده قیمت است. اگر تقاضای واقعی هم به بازار بیاید افزایش قیمت تشدید می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    حداقل اعلام کنید چه شهرهایی شامل این قانون می شود در چه شهرهایی زمین می‌دهند

    • عباس

      با سلام وخسته نباشید خدمت شما عزیزان یشاپیش سال نو را به شما تبریک میگم ما در استان خراسان رضوی شهرستان فیض آباد مه ولات زندگی می‌کنیم هنوز بابت مسکن ملی خبری نیست ممنون میشم راهنمایی کنید

  • امیر

    زمینی که خداوند رایگان در اختیار بشر گذاشته توسط سرمایه داران و دلالان و محتکرین نفوذی برای انقراض نسل ایران گروگان گرفته شده باید مالکیت خانه و زمین مسکونی را محدود به تعداد انگشت شمار نه یکی و مالیات برای مازاد ان به اندازه 50 تا 100 درصد ارزش روز ملک باشد تا دست دلال و محتکر از این نیاز ضروری تشکیل خانواده و فرزند اوری کوتاه شود قیمت زمین مسکونی که هیچ ربطی به تحریم و دلار و مصالح ندارد و هیچ هزینه ای برای مالک نداشته بی دلیل گران میشود باید اینقدر ارزان شود تا در دسترس همه اقشار جامعه با هر توان مالی قرار گیرد تا بتوانند ساخت وساز کنند و تشکیل خانواده و فرزند اوری داشته باشند مسئولین از خواب بیدار بشید

  • ناشناس

    کار خوبی انجام دادید ولی مشکل مسکن بیشتر مربوط به شهرهای بزرگ است

  • ناشناس

    این چیزا درمورد مسکن ملی شهرستان مهریز یزد که تا حالا نبوده.
    قرار شده نیمه ساز تحویل بدن ولی با قیمت خیلی بالا.
    میخوان پول زمین را از مردم بگیرن یا پول زیر ساخت هارو فقط خدا داند.
    برا نیمه ساز سفت کاری و نما متری هفت میلیون دارن حساب مردم میکنن.
    کو انصاف فقط شده تبلیغ

  • ناشناس

    درگنابادبه مردم زمین دادن هردونفردویست مترملک قصبی مالک خصوصی داره کسی جرات ندارن بره دورزمینی که دادن صاحباش باسنگ دنبالت میکنن چه زمینی قراربوده برای قانون جوانی به مشمولین طرحش زمین بدن چه فایده فقط الکی جالبه قانون تصویب میکنن خودشون هم اجرانمیکنن خداخیر تون نده همه کاراتون عذاب وسرگردونی ملته