کد مطلب: ۷۳۷۶۹۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سهام مدیریتی سرخابی‌‌ها واگذار می‌شود

سهام مدیریتی سرخابی‌‌ها واگذار می‌شود

پس از عرضه سرخابی‌ها در بازار سرمایه قرار است سهام مدیریتی این دو باشگاه فوتبالی نیز واگذار شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از سال 88 موضوع خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس مطرح شد و تقربیا پس از گذشت 12 سال بخش از پرونده خصوصی‌سازی به نتیجه رسید و سرخابی‌ها وارد فرابورس شدند.

پس از این عرضه قرار است به‌زودی سهام مدیریتی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس عرضه شود که پیش از مزایده با متقاضیان شرکت در مزایده، گفت‌وگو و مذاکره خواهد شد.

حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: فرصتی برای این مذاکره و پذیرش تقاضاها تعیین شده که پایان مهلت آن چهاردهم دی‌ماه است. هفته آینده موضوع واگذاری سهام مدیریتی این دو باشگاه در هیات عالی واگذاری مورد بحث قرار می‌گیرد که در صورت تصویب شرایط و قیمت، بلافاصله مزایده برگزار می‌شود.

مراحل واگذاری سرخابی‌ها

در حالی که هیأت وزیران انتقال باشگاه‌های مذکور را از گروه یک به گروه دو فعالیت‌های اقتصادی و در نتیجه امکان کاهش میزان سهام قابل واگذاری از هر شرکت تا ۸۰ درصد را تصویب کرده بود اما طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ اقدامی در راستای آماده سازی و عرضه این دو باشگاه صورت نپذیرفت.

با توجه به قانون بودجه سال ۱۳۹۳ مبنی بر اینکه «در سال ۱۳۹۳ سهام باشگاه‌های فرهنگی- ورزشی دولتی از طریق مزایده با رعایت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی واگذار می‌شود»، هیأت واگذاری، واگذاری ۱۰۰ درصد سهام هر شرکت به صورت یکجا و بلوکی از طریق مزایده، مشروط به تعهد خریداران به واگذاری حداکثر ۲۰ درصد از سهام هر شرکت به کانون پیشکسوتان آن شرکت، ظرف مدت یک سال از تاریخ واگذاری را تصویب کرد اما عرضه ای در این راستا انجام نشد.

در جلسه خردادماه سال ۱۴۰۰ هیأت واگذاری، با اصلاح اساسنامه شرکت‌های «فرهنگی-ورزشی استقلال» و «فرهنگی-ورزشی پیروزی » مطابق فرمت نمونه «سازمان بورس و اوراق بهادار» و همچنین با اصلاح نام شرکت «فرهنگی ورزشی پیروزی (پرسپولیس)» به «فرهنگی- ورزشی پرسپولیس» موافقت شد.

در نهایت ارزش‌گذاری کارشناسی سرخابی ها در ۲۳ بهمن ماه در هیات واگذاری مصوب شد. در این راستا پرسپولیس ۳۲۰۰ میلیارد تومان و ‌استقلال ۲۸۰۰ میلیارد تومان ارزشگذاری شدند که البته نحوه ارزشگذاری و اینکه چرا پرسپولیس ۱۴ درصد از استقلال گران تر بود، انتقادات زیادی را در پی داشت.

سرخابی‌ها ۳۰ بهمن ماه نزد سازمان بورس ثبت شدند و اعلام شد که ۲۰ درصد سهام این دو باشگاه به مردم، هواداران، بازیکنان و پیشکوستان واگذار شود. در واقع سهم مردم ۱۰ درصد، سهم هواداران پنج درصد و سهم بازیکنان و پیشکسوتان نیز پنج درصد در نظر گرفته شده بود. همچنین این واگذاری در بازار پایه فرابورس صورت گرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.