کد مطلب: ۷۳۷۶۵۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بورس تهران درگیر ابهامات

بورس تهران درگیر ابهامات

مشکلات صنایع تمامی ندارد و در هر فصل با یک معضل مواجه می‌شوند؛ با وجود این مشکلات می‌توان به آینده بورس امیدوار بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، مشکلات صنایع تمامی ندارد و در هر فصل با یک معضل مواجه می‌شوند. برای نمونه در فصل تابستان برق صنایع و در فصل زمستان نیز گازشان قطع می‌شود و هیچ برنامه مشخصی نیز وجود ندارد.

این موضوع باعث می‌شود که صنایع به جای سودآوری زیان‌ده شوند. در حال حاضر مشکل قطعی گاز باعث شده که میزان تولیدات صنایع کاهش یابد و از سوی دیگر نیز مازوت‌سوزی نیز به بدنه شهرها و زندگی شهرنشینی آسیب می‌زند.

نکته بعدی اینجاست که بودجه تا چند روز آینده تقدیم مجلس می‌شود و عواملی چون نرخ گاز برای صنایع بسیار مهم است. به طور کلی تعیین منصفانه نرخ انرژی می‌تواند مسیر سودسازی صنایع را تعیین کند.

همچنین در پتروشیمی‌ها، گاز به‌عنوان مواد اولیه محسوب می‌شود در حالی که برای شرکت‌های فولادی این‌طور نیست؛ در واقع در کارخانه‌هایی که آهن‌سازی صورت می‌گیرد گاز به عنوان خوراک مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه سنگ‌آهن به عنوان مواد اولیه این حوزه به حساب می‌آید و در آهن‌سازی، گاز یک کاتالیزگر به شمار می‌آید؛ یعنی نقشی بین مواد اولیه و سوخت را ایجاد می‌کند. به نوعی گاز نقش مهمی در صنایع ایفا می‌کند.

آن‌طور که گفته شد گاز نقش اساسی در صنایع دارد و تعیین نشدن نرخ آن می‌تواند آسیب بسیار شدیدی به صنایع می‌زد.

در حال حاضر صنایع پتروشیمی، سیمان، فولاد و … در ابهام به سر می‌برند. چرا که در وهله نخست گاز صنایع سهمیه‌بندی شده و پس از آن ابهامات بودجه سال آینده باعث شده که سهامداران برای خرید صبر کنند.

در حال حاضر قطع گاز پتروشیمی و فولاد در اولویت است و با توجه به وضعیت این دو گروه در بورس کاهش تولیدات می‌تواند به بورس آسیب سنگینی وارد کند.

با کاهش یا قطعی گاز میزان تولیدات صنایع کاهش پیدا می‌کند و این یعنی کاهش میزان سود. کاهش سود نیز باعث می‌شود که دیگر سهامداران اقبالی به سرمایه‌گذاری در این صنایع نداشته باشند و به نوعی قطعی گاز و به دنبال آن کاهش سود باعث سرخ‌پوشی این گروه‎ها در بورس می‌شود. باید تکلیف سهمیه بندی گاز صنایع و ابهامات بودجه مشخص شود چرا که در این وضعیت، صنایع با زیان مواجه می‌شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دوباره شاخص بزودی نزولی میشه میگی نه نگاه کن