کد مطلب: ۳۱۸۰۵۶

واگذاری ۲۱ میلیارد ریال سهم و اموال دولتی در ۷ ماه

واگذاری ۲۱ میلیارد ریال سهم و اموال دولتی در ۷ ماه

۲۱ هزار میلیارد ریال سهم و اموال دولتی، از ابتدای امسال تا پایان مهرماه توسط سازمان خصوصی‌سازی از طریق بورس، مذاکره و مزایده واگذار شد.

از ابتدای امسال تاکنون ۲۱ هزار و ۳۶۴میلیارد ریال سهم و اموال دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده که در این میان ۱۸ میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار، ۲۱هزار و ۲۱۱میلیارد ریال از طریق مزایده و ۱۳۵ میلیارد ریال از طریق مذاکره فروخته شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز،بر اساس این گزارش، این در حالی است که از این میزان واگذاری، ۲۱ هزار و ۳۳۱ میلیارد ریال به‌صورت بلوکی، ۱۸ میلیارد ریال تدریجی و ۱۵ میلیارد ریال به‌ صورت ترجیحی بوده است. افزون بر این، از ۲۱ هزار و ۳۶۴ میلیارد ریال سهم و اموال دولتی در این مدت ۱۹ هزار و ۹۸۷ میلیارد ریال مربوط به شرکت‌های گروه یک واگذاری‌ها و یک هزار و ۳۷۷ میلیارد ریال واگذاری مربوط به شرکت‌های گروه دو واگذاری‌ها بوده است.

این گزارش می افزاید: به‌ استناد ماده دو فصل دوم سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی دولت مکلف است تا ۱۰۰ درصد سهام شرکت های «گروه یک» را به بخش خصوصی واگذار کند. لازم به ذکر است، در تبصره‌های ماده ۳ فصل دو این قانون در خصوص شرکت‌های «گروه ۲» آمده که دولت مجاز است به‌ منظور حفظ سهم بخش دولتی در فعالیت‌های گروه دو ماده دو، همچنان ۲۰ درصد از سهام شرکت‌های حاضر در گروه دو را در اختیار داشته باشد و مکلف است ۸۰ درصد باقی‌مانده را به بخش‌های خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی واگذار کند.

همچنین طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، سال ۹۳ آخرین مهلت قانونی برای واگذاری شرکت‌های دولتی تعیین شده بود که این مهلت در سال‌های ۹۴، ۹۵، ۹۶ و ۹۷ تمدید شده است. این در حالی است که بر اساس فهرست منتشر شده بنگاه‌های دولتی قابل واگذاری، قرار است در سال جاری ۶۳۱ بنگاه دولتی تعیین تکلیف و واگذار شوند که با توجه به روند واگذاری‌ها به نظر می‌رسد واگذاری سهام دولتی در سال ۹۸ هم ادامه پیدا کند.

منبع:ایبنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.