خبر مهم:

کد مطلب: ۵۵۵۱۴۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وزیر امور خارجه دولت رئیسی کیست؟

وزیر امور خارجه دولت رئیسی کیست؟

یکی از سوالات این است که کابینه ابراهیم رئیسی را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟ درباره وزیر امور خارجه دولت رئیسی زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که نام برخی بیشتر مطرح شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس اعلام وزارت کشور ابراهیم رئیسی با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ منتخب سیزدهمین دور ریاست جمهوری شد. تنفیذ رئیس‌جمهور منتخب طی دوره‌های قبلی ریاست جمهوری در روز ۱۲ مرداد برگزار شد. در این صورت اگر مراسم تنفیذ رئیسی نیز مانند دوره‌های باشد ۴۴ روز مانده است.

حالا یکی از سوالات این است که کابینه ابراهیم رئیسی را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟ تاکنون او درباره اعضای کابینه خود حرفی نزده. هرچند در طول دوره انتخابات و تبلیغات لیست‌هایی منتشر شد اما سخنگوی ستاد انتخاباتی او این لیست‌ها را تکذیب کرد.

وزیر امورخارجه چه کسی است؟

ابراهیم رئیسی درباره برجام و سیاست خارجه گفته بود مخالف مذاکره نیست و اولویتش اول همسایگان ایران است. او همچین گفته بود: «یک روز اقتصاد را به یک قرارداد گره زدیم و گفتیم باید برجام بسته شود، یک روز به اجرای آن و روز دیگر به احیای آن گره خورد. اقتصاد کشور به هیچ عنوان نباید گره به نوعی از این قراردادها بخورد.»

حالا باید دید با این نگاه چه کسی برای وزیر امور خارجه دولت آینده پیشنهاد می‌شود. درباره وزیر امور خارجه دولت رئیسی زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که نام برخی بیشتر مطرح شده است. گزینه‌های احتمالی وزارت امور خارجه در ادامه آمده:

علی باقری کنی

زمانی که سعید جلیلی معاونت اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه را برعهده داشت، باقری کنی مدیرکل اروپای مرکزی و شمالی این معاونت بود.

پس از سعید جلیلی مدتی به عنوان معاون اروپای وزیر امور خارجه فعالیت کرد و پس از حضور جلیلی در شورای عالی امنیت ملی علی باقری به عنوان معاون او منصوب شد. در جریان مذاکرات هسته‌ای در زمان جلیلی، باقری از مذاره کنندگان ارشد ایران بود. او پس از پیروزی روحانی در انتخابات ۹۲ یکی از منتقدان جدی مذاکرات هسته‌ای در دولت روحانی بود. همچنین در سال ۹۸ به عنوان معاون امور بین‌الملل و رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه منصوب شد.

حسین امیر عبداللهیان

از سوابق شغلی حسین امیر عبداللهیان می‌توان به معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه،‌ مدیر کل خلیج فارس و خاورمیانه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور بحرین، معاون مدیر کل خلیج فارس و رئیس ستاد ویژه عراق در وزارت امور خارجه و معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد، مشاور وزیر امورخارجه در سال ۹۵ اشاره کرد.

سعید جلیلی

بیش از ۶ سال نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی و رییس گروه مذاکره کننده هسته‌ای ایران با کشورهای غربی بود.

در دوران مسئولیت جلیلی سه قطعنامه در شورای امنیت علیه ایران ظرف بازه زمانی اسفند ۱۳۸۶ تا خرداد ۱۳۸۹ تصویب شد و به قرار دادن ایران ذیل فصل ۷ ماده ۴۱ منشور ملل متحد در قطعنامه ۱۹۲۹ منجر شد؛ یعنی شناسایی ایران به عنوان یک کشور مخل و تهدیدکننده صلح و امنیت جهانی.

منوچهر متکی

او وزیر امورخارجه در دو دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بود. متکی فرمان برکناری همزمان چهار سفیر ایران در چهار کشور مهم انگلیس، آلمان، فرانسه و مالزی را داد. در سال ۱۳۶۸ مدتی به عنوان مدیرکل اروپای غربی در وزارت خارجه منصوب شد و بعد از آن به مدت سه سال معاون امور بین الملل وزارت امور خارجه بود.

او در نیمه دوم سال ۱۳۷۱ معاون حقوقی کنسولی و امور مجلس وزارت امور خارجه بود و دو سال در این سمت باقی ماند، و در سال ۱۳۷۳ به عنوان سفیر کبیر جمهوری اسلامی ایران به ژاپن رفت.

پس از بازگشت از ژاپن وی در سال ۱۳۷۸ دو سال به عنوان مشاور وزیر امورخارجه در امور بین المللی مشغول بود، و پس از آن در سال ۱۳۸۰ و ۱۳۸۱ مسئولیت معاونت ارتباطات با امور بین الملل این سازمان را به دعوت رئیس جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پذیرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • آبی خاکستری

    با این آدمایی که اسم بردین آبی برای ملت گرم نمیشه
    تا به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای یا ظریف یا یکی از معاونین اصلیش وزیر خواهد بود. این رو مطمئن باشین.

    • حسین

      نه این که تو این ۸ سال از اینا آبی گرم شد

    • ناشناس

      من که سوختم از آبگرم تواین8سال
      یکم سردش کن

    • ناشناس

      بیا خودم سردت میکتم

    • ناشناس

      آقای ظریف بهترین وزیر خارجه جمهوری اسلامی است وقتی آمریکا به تعهداتش عمل نکرد چه ربطی به ایشان و تیم شان دارد

  • حامد

    وزیر اقتصاد دکتر شاپور محمدی هستن

  • رضامنش

    یکی از یکی بدتر یکی از یکی سمی تر برای این کشور. از هیمن میترسیدم. دوران حزب گرایی و تندرویی و انقلابی گری گذشته باید عقلایی و میانه رویی در پیش گرفت. مردم آتش زیر خاکسترند رئیس جمهور 17 میلیونی از 60 میلیون رای دهنده و 90 میلیون انسان دارای زیست.

  • ناشناس

    براپست خارجه.بهترازظریف نداریم.واقعااستادهستند.

    • ناشناس

      واسه همینه 8 سال لنگ برجام بی تضمین شدیم
      آخرشم کششششششک
      ظریف باید محاکمه شود

    • ناشناس

      آخه چرا حرف الکی میزنی. تو هیچی حالیت نیست

  • ناشناس

    مشکل اولشون اینکه که هیچکدومانکلیسی بلد نیستند. ظریف استانداردها رو بالا برده و این بنده خدا ها نمی تونند ادامه بدهند. اینکه بروند و در مقابل خارجی ها یک سری بیانیه ها را به فارسی تکرار کنند و مترجم ترجمه کنه برای طرف مقابل و آخرسر هیچکدام زبان هم رانفهمند

    • ناشناس

      مثلاظریف زبان خارجی بلدبودخیلی نتیجه داد!!

    • ناشناس

      ما یک شرط لازم داریم و یک شرط کافی !بلد بودن زبان انگلیسی شرط لازم است نه شرط کافی!

  • ناشناس

    باز هم وزرا ضعیف دوره ای قبل به مال و مالی می رسند

    • ایرانی ام ایرانی

      ااااا

  • ایرانی ام ایرانی

    آخرش کدام است سعید جلیلی بهترین انتخواب است صد درود و هزاران درود بر شما

  • people

    همه این و خوب میدونید که تو این زمینه شخصی متخصص تر از جناب ظریف وجود نداره حتی اگه نتیجه خوبی نداشته اما بهتر است کمی تحقیق کنید که عواملی که سبب این نتیجه نگرفتن بودند چه کسانی هستند نه روی تعصبات جنایی فقط نشانه گرفت ما متاسفانه مهم نیست نتیجه که به نفعمون هست رو رقم بزنیم فقط جناح مخالف نتیجه نگیره برامون کافیه حتی اگه به ضرر مردم تموم شه واینه که وضعیت مردم و کشور.اگر هم ظریف به تنهایی عامل نتیجه نگرفتن باشه که همه خوب میدانند که چنین نیست و با کمی خرد و اندیشه و تحقیق عاملین این وضعیت چه کسانی بودند که سنگ هم مینداختند و همه چیز را به پای ظریف تمام کردند این را هم در نظر نگیریم ایا چه شخصی توان و تخصص این منصب را دارد به قول یکی از دوستان شخص های احتمالی کدام مسلط به زبان خارجه هستند که مساله بسیار مهمی برای مذاکره در هر جا و مقطعی میباشد مترجم فقط معنی جمله ها را میرساند اما تاثیر و عمق موضوع را که تکنیک های مختلفی دارد از توان مترجم خارج است مطمعن باشید اگر با جناب ظریف نتیجه نگرفته ایم و با شخصی دیگر نتیجه ی بدتری رخ خواهد داد.من یک شخص عادی از این مردم معمولی هستم و همه ی سخنانم از هیچ جناح و سمتی بر گرفته نمیباشد ولی به این اتفاق شکی نیست و نتیجه شخصی جز جناب ظریف را خواهیم دید.شب دراز است و قلندر بیدار.

    • ناشناس

      در فصل اول کتابهای حقوق بین الملل ضمانت اجرا برای هر توافق یا قرارداد یا…. مبنی هست نه اعتماد.
      خوب ظریف چطور در برجام حواسش به ضمانت اجرا ک از اصول اولیه حقوق بین الملل هس،نبوده؟!!!؟

  • حمید

    اینا بلد نیستن اسم خودشون رو به انگلیسی بگن اگه یه کلاس فشرده آموزش مکالمه مبتدی براشون بزارن حتما وزاری خوبی خواهند بود

  • علیرضا

    بهترین گزینه برای وزیر امور خارجه دکتر ظریف است، رئیسی اگه خیلی ادعا داره افراد کارآمد از هر جناحی را بکار میگیره ظریفو بزاره امور خارجه ?