کد مطلب: ۳۲۷۴۲۹

فرهاد نیلی، اقتصاددان مطرح کرد:

وضعیت نظام بانکی از مرز هشدار گذشته است

وضعیت نظام بانکی از مرز هشدار گذشته است

فرهاد نیلی عنوان کرد: همه آنهایی که باید بدانند، باید عمیقا متوجه شوند که وضعیت نظام بانکی کشور بر اساس تمام شاخص‌ها، مدت‌هاست از مرز هشدار گذشته و در آستانه خطر قرار گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، فرهاد نیلی در گفتگویی درباره مصوبه اواسط مهر ماه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و افزایش اختیارات بانک مرکزی، سه اقدام را راه و چاه عبور از معضلات نظام بانکی دانست و هشدارهایی را نسبت به وضعیت نظام بانکی کشور مطرح کرد. خلاصه‌ای از این گفتگوی تجارت فردا را در زیر می‌خوانید:

  • برای نجات نظام بانکی از این وضعیت نیازمند سه اقدام هستیم. قدم اول، اذعان ذی‌نفعان و مسببان به شدت وخامت وضعیت است. همه آنهایی که باید بدانند، باید عمیقا متوجه شوند که وضعیت نظام بانکی کشور بر اساس تمام شاخص‌ها مدت‌هاست از مرز هشدار گذشته و در آستانه خطر قرار گرفته است.
  • قدم دوم پرهیز از شماتت یکدیگر و انداختن توپ به زمین دیگران است. خبر خوب آن است که ظرف سه سال گذشته مطالعات عمیق و دقیقی از وضعیت شاخص‌های سلامت بانکی، آسیب‌شناسی بیماری‌ها و عارضه‌یابی مشکلات صورت گرفته و برای احیای بیمار و بازیابی سلامت او، راهکارهای عملی کوتاه‌مدت و میان‌مدت جامعی ارائه شده است. خبر بد اما این است که نتیجه این مطالعات به سمع و بصر مسئولان رسیده و متاسفانه به تصمیم و اقدامی نینجامیده است. علت این رخوت و بی‌عملی هرچه باشد، دست و دل را برای سپردن بیمار به همان تیم پزشکی می‌لرزاند.
  • قدم سوم پرهیز از ناامیدی، پریشانی و بلاتکلیفی است. وضع وخیم نظام بانکی درمان‌پذیر است، اگر به چند جراحی تن دهیم و مریض را از درد و خون‌ریزی نترسانیم.
وضعیت بحرانی نظام بانکی

فرهاد نیلی می‌گوید: اصلاح نظام بانکی به قوی‌ترین اراده سیاسی نیاز دارد.

  • مهم‌ترین اقدام اما نشاندن اصلاح نظام بانکی در چارچوب اولویت‌های اقتصاد کلان است. در واقع امروز مهم‌ترین اقدام -با توجه به شرایط فعلی کشور- این است که مشخص کنیم بحران بانکی به عنوان یکی از چند بحران و چالش اصلی کشور، کجای منظومه نظام تدبیر قرار می‌گیرد و اصلاح، ترمیم و تدبیر آن اولویت چندم سیاستگذار است.
  • اگر یکی از سه صورت مساله ما در بحران بانکی، شکاف دارایی و بدهی بانک‌ها باشد، این شکاف را نمی‌توان پر کرد، اما می‌توان مانع بزرگ شدن آن شد. مقام ناظر بانکی باید از طریق متوقف کردن سپرده‌پذیری و ایجاد تعهدات بیشتر توسط بانک‌های ناتراز، جلوی وخیم‌تر شدن مشکل و افزایش قدرت چانه‌زنی این بانک‌ها را از محل جذب سپرده جدید بگیرد. اگر اختیارات بانک مرکزی برای انجام چنین مهمی ناکافی است -که به نظر می‌رسد چنین است- اکنون زمان اخذ اختیارات لازم برای مهار انبساط ترازنامه بانک‌های ناتراز از شورای عالی هماهنگی قواست.
  • اقدام لازم دیگر، ترمیم جریان نقد بانک‌هاست. تا زمانی که بانک‌ها گرفتار بیماری سیالیت بدهی‌ها و انجماد دارایی‌ها هستند، نمی‌توان از آنها انتظار روغن‌کاری چرخ‌های اقتصاد را داشت. تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی، مهم‌ترین ماموریت بانک‌های تجاری است که به دلیل خشکی بازار اعتبار معطل مانده است. این معضل یکی از جدی‌ترین مخاطرات نظام اقتصادی کشور است که قدرت دفاع بنگاه‌های اقتصادی در برابر نوسانات بازار را از آنها می‌گیرد.
  • مهم‌ترین اقدام در اصلاح نظام بانکی که به قوی‌ترین اراده سیاسی نیاز دارد، اصلاح نظام تدبیر و حکمرانی در صنعت بانکداری کشور است. اصلاح نظام حکمرانی و تدبیر در صنعت بانکداری دو رکن اصلی دارد: استقرار حاکمیت شرکتی در بانک‌ها و بازگرداندن اقتدار قانونی به بانک مرکزی و حفاظ‌‌بندی آن از تصمیمات سیاسی.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسین

    دوستانه باید گفت،یک شرکت،موسسه ویا بانک،..هر کدام به نوع خود جدای از همه وظایف باید به فکر درآمد ها و منافع خود باشند،متاسفانه دخالتهای بسیار زیاد دولت ها در بانکها بصورت غیر کارشناسی، وامهای دستوری غیر کارشناسی بدون توجه به شرایط بانکها،ایجاد تبعیض بسیار زیاد بانکهای دو لتی و خصوصی،عدم مشخص بودن سیاست های دولتها در حمایت از نبض اقتصادی کشور یعنی بانکها ،و…باعث ایجاد بی نظمی های اقتصادی علی الخصوص بانکها در فاکتور کلیدیشون یعنی منابع و مصارف گردیده که متاسفانه دولتهای برای پاک کردن و فرار وظایف اصلی خود تمام اشکالات اقتصادی رو بویژه به بانکها نسبت میدهند،این راه متاسفانه باعث اختلاص های بسیار زیاد در بانکهای علی الخصوص دولتی گردیده که هیچ وقت جبرانی برای آن نخواهد بود،نسخه این اقتصاد این است که دولت ها باید به وظایف اصلی خود که رفاه عمومی مردم و … بپردازند و فقط نقش حمایتی و نظارتی در بازارهای پولی،مالی داشته باشند….اشکال اقتصاد امروز دخالتهای دولتها در اقتصاد است که متاسفانه امروز بیشتر داریم این مسله رو حس میکنیم.یا علی