کد مطلب: ۷۵۴۶۱۲

معاون سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی در پاسخ به تجارت‌نیوز:

تصمیم پارلمان اروپا مانع سرمایه گذاری خارجی نیست/ روسیه؛ مهم‌ترین سرمایه‌گذار در ایران

تصمیم پارلمان اروپا مانع سرمایه گذاری خارجی نیست/ روسیه؛ مهم‌ترین سرمایه‌گذار در ایران

آخرین آمار و وضعیت سرمایه گذاری خارجی در ایران در نشست خبری سازمان سرمایه‌ گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، امروز (شنبه هشتم بهمن ماه) بررسی شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صبح امروز، رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در جلسه‌ای با اصحاب رسانه، به تبیین عملکرد و برنامه‌های این سازمان در جهت جذب سرمایه گذاری خارجی و توسعه روابط اقتصادی خارجی دولت پرداخت. علی فکری در این نشست، پس از بیان ماموریت‌های اصلی سازمان و اقدامات آن در دولت سیزدهم، آمارهایی از سرمایه گذاری خارجی در ایران در یک سال و چند ماهی که از روی کار آمدن دولت سیزدهم می‌گذرد را ارائه و با دوره‌های قبل مقایسه کرد.

تاثیر تصمیمات سیاسی اخیر بر روند سرمایه گذاری خارجی

مسعود براتی، معاون سازمان سرمایه‌گذاری کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، در حاشیه این جلسه در پاسخ به سوال خبرنگار تجارت‌نیوز مبنی بر تصمیم جدید پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی بر سرمایه گذاری خارجی در سال آینده و همچنین برنامه سازمان در واکنش به این موضوع گفت: پارلمان اروپا، پیشنهادی را برای شورای اروپا تنظیم کرد که البته این شورا چنین تصمیمی نگرفت و صرفا به تحریم چند فرد و نهاد بسنده کرد.

وی در ادامه افزود: ما تحت شدیدترین تحریم‌های ایالات متحده آمریکا هستیم و این تحریم‌های ثانویه، گستره و عمق بسیاری دارند.

براتی در ادامه تصریح کرد: بنابراین ما در شدیدترین حالت تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار داریم لذا تحریم‌های اروپا عملا اثرگذاری خاصی ندارد. زیرا اروپا به طور کامل از تحریم‌های آمریکا تبعیت می‌کند. از آنجا که شرایط محیطی ما از این منظر تغییر اساسی نخواهد کرد، نمی‌توان محدودیت جدیدی متصور شد که مانع حضور سرمایه‌گذاران باشد.

معاون سازمان سرمایه‌گذاری کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در ادامه به خبرنگار تجارت‌نیوز گفت: عموم سرمایه‌گذاران خارجی فعلی، از کشورهای همسایه و همسو هستند که از قبل این معاملات را حل کرده‌اند و با توجه به این شرایط وارد ایران شده‌اند. اگر این تحریم‌ها بخواهند اثرگذار هم باشند، برای بازیگران اقتصادی اروپا خواهند بود.

سرمایه گذاری خارجی 2.5 برابر شد

رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در این جلسه، آماری از میزان سرمایه گذاری خارجی در دولت سیزدهم را ارائه کرد. مطابق این آمار، از ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم ۳۳۸ طرح سرمایه‌گذاری به مبلغ ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار مصوب شده که پنج میلیارد و ۹۵۰ میلیون دلار از این مبلغ اجرا شده و مابقی مبلغ سرمایه‌گذاری که مربوط به 44 طرح بوده، ابطال شده است. وی همچنین تاکید کرد که حجم سرمایه گذاری خارجی در سال اول دولت سیزدهم ۲.۵ برابر سال پایانی دولت پیشین بوده است.

فکری همچنین در این جلسه با ارائه آماری از میزان سرمایه گذاری خارجی در زمان برجام، اظهار کرد: در سال ۹۵ یعنی نخستین سال اجرای برجام، کل طرح‌های مصوب ۱۵۳ طرح با حجم ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود که ۷۸ طرح با حجم یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار اجرا شد. در سال ۹۶ نیز ۱۹۸ طرح به مبلغ ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار مصوب شد که ۹۵ طرح با حجم ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار اجرا شد.

مهم‌ترین سرمایه‌گذاران در ایران

فکری در ادامه اعلام کرد که در سال گذشته، روسیه با سرمایه‌گذاری در سه طرح نفتی به مبلغ دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، مهم‌ترین کشور سرمایه‌گذار در ایران بوده و امارات، ترکیه، چین و افغانستان در رده‌های بعدی قرار دارند.

رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری همچنین درباره میزان سرمایه‌گذاری چین در ایران گفت: حضور چین در ایران بیشتر در حد سرمایه‌گذاری کوچک و متوسط در ۲۵ طرح‌ و با رقم ۱۸۵ میلیون دلار است و این سرمایه‌گذاری بیشتر در پروژه‌های معدنی و پایانه‌های حمل و نقلی است. وی همچنین تاکید کرد که این میزان کافی نیست و ظرفیت چین بسیار بیشتر از این میزان است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.