کد مطلب: ۷۵۳۲۱۶

بررسی سیاست ارزی جدید فرزین در گفتگو با کامران ندری:

مداخله بانک مرکزی قیمت دلار را کاهش می‌دهد؟

مداخله بانک مرکزی قیمت دلار را کاهش می‌دهد؟

کامران ندری، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در گفتگو با تجارت‌نیوز، به بررسی توئیت جدید رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر آغاز دخالت در بازار ارز و آثار آن پرداخت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، با انتشار یک توئیت در صفحه رسمی خود از آغاز عملیات احیای ثبات در بازار ارز خبر داد؛ امری که با ورود بانک مرکزی به بازار ارز و با کمک صرافی‌ها انجام خواهد شد.

توئیت فرزین درباره ورود بانک مرکزی به بازار ارز

توئیت فرزین درباره ورود بانک مرکزی به بازار ارز

توئیت فرزین در راستای اظهارات اخیر وی در برنامه گفتگوی ویژه خبری مبنی بر کنترل بازار ارز بود. فرزین در این گفتگو از جدیدترین برنامه‌های بانک مرکزی برای تثبیت بازار ارز رونمایی و اعلام کرد که بانک مرکزی به این منظور در بازار ارز دخالت کرده و نرخ‌سازی خواهد کرد.

تجارت‌نیوز برای بررسی اظهارات فرزین و اقدامات جدید بانک مرکزی و اثر آنها بر بازار ارز با کامران ندری، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه به گفتگو پرداخت.

دخالت‌های بانک مرکزی کارساز خواهند بود؟

ندری در ابتدا با تاکید بر این نکته که بعید است دخالت‌های بانک مرکزی در بازار ارز کارساز باشد، به تجارت‌نیوز گفت: بخشی از نوسانات بازار ارز جنبه روانی داشت و ناشی از تصمیم پارلمان اروپا بود که می‌توان انتظار داشت که این موضوع در روزهای آینده فروکش کند و اثرات آن نیز کاهش یابد.

وی در ادامه افزود: بخش دیگری از این نوسانات به محدودیت‌های اعمال شده توسط آمریکا برای بانک‌های عراقی است که بانک مرکزی در این زمینه نمی‌تواند کاری کند و به هر حال این محدودیت‌ها، اثرگذار خواهند بود.

این استاد اقتصاد تصریح کرد: ممکن است که در چند روز آینده، مقداری از تب و تاب بازار ارز کاهش یابد اما نمی‌توان این موضوع را به حساب مداخله بانک مرکزی گذاشت و بعید است که بانک مرکزی بتواند کار خاصی انجام دهد.

صحبت‌های تکراری آقای رئیس!

ندری در ادامه به اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی واکنش داد و اذعان کرد: صحبت‌های آقای فرزین، تا حدودی تکرار اقدامات گذشته روسای کل قبلی بانک مرکزی است. برای مثال قرار است یک بازار جدید در حوزه ارز ایجاد شود اما ما از این بازارها زیاد داریم. بازارهای سنا، نیما، ETS و متشکل ارزی نمونه‌هایی از این بازارها هستند و هر کدام از روسای بانک مرکزی، یک بازار به نام خودشان ثبت کرده‌اند.

تداوم بی‌برنامگی در بانک مرکزی

این کارشناس اقتصادی در ادامه به تجارت‌نیوز گفت: نمی‌توان گفت که این اقدامات بی‌تاثیر است اما اثرگذاری آن چشمگیر نیست. مساله بازار ارز ناشی از مشکلات ساختاری است و بانک مرکزی تا این لحظه یک برنامه ساختاری متعارف و مبتنی بر دانش اقتصادی ارائه نکرده است.

ندری در پایان خاطرنشان کرد: برخی ترفندهای اجرایی وجود دارند که آقایان از آنها استفاده می‌کنند و ممکن است که تا حدودی به صورت مقطعی کارساز باشد اما در بلندمدت کارآمد نخواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محسن

    سلام با مدیریت دستوری و کنترلی که بانک مرکزی که در پیش گرفته معلومه اثر بخشی آن موقت خواهد بود. ثبات قیمت ارز در کنترل و کاهش تورم رخ خواهد داد و گرنه با تورم بالای 50 درصد کنترل نرخ ارز محال است.

  • محسن38

    سلام با مدیریت دستوری و کنترلی که بانک مرکزی که در پیش گرفته معلومه اثر بخشی آن موقت خواهد بود. ثبات قیمت ارز در کنترل و کاهش تورم رخ خواهد داد و گرنه با تورم بالای 50 درصد کنترل نرخ ارز محال است.

  • محسن38

    سلام خیلی کار خوبه کنترل قیمت ارز ولی نه بصورت دستوری و تورم بالای 50 درصد

  • ناشناس

    نه بدتر گرونترش کرده هیچ چیزی در دنیا اجباری نتیجه مثبتی نداشته اگر دلار تک نرخی وبا نرخ بازار باشه رقابت ایجاد میشه ونرخش پایین میاد مثل دولت جنگ زده افغانستان ارزش پولش چندین برابر ما هست چون تجارت ونرخ ارز آزادانه معامله میشه

  • ناشناس

    خیلی دوست دارم اینو بزاریم رئیس ببینیم چیکار میکنه. عبدیم بشه رئیس جمهور