کد مطلب: ۵۴۹۵۵۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نامزدهای ریاست جمهوری ماشین حساب ندارند؟

نامزدهای ریاست جمهوری ماشین حساب ندارند؟

سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفته بود طرحی دارد که ۷ میلیون مرزنشین را به صادرکننده تبدیل کند. حالا پدرام سلطانی عضو اتاق ایران می‌گوید طرح او برای مرزنشینان نهایتا سالی ۴۰ دلار سود دارد! 

به گزارش تجارت‌نیوز ، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در روزهای گذشته وعده‌های بسیاری داده‌اند. از ایجاد زمینه صادرات برای مرزنشینان تا پرداخت حقوق به زنان خانه‌دار و معافیت مالیاتی روستاییان.

وعده‌هایی که یک محاسبه یا سرچ ساده نشان می‌دهد که شدنی نیست و گویا نامزدهای ریاست جمهوری لیستی از آرزوهای خود را ارائه داده‌اند بدون آنکه بررسی کنند چنین وعده‌هایی کارایی دارد یا نه. اما این وعده‌ها با واکنش فعالان اقتصادی و روزنامه‌نگاران مواجه شده است.

چند روز قبل سعید جلیلی گفته بود: من به اکثر مرز‌های کشور رفتم و در پایانه‌های مرزی به‌خصوص در غرب حضور یافتم. من در سفری به بانه نگاه می‌کردم که جوانان ما نشستند که باری بیاید و کولبری کنند. من طرح مفصلی دارم که ۷ میلیون مرزنشین به صادرکننده تبدیل شوند که اقتصاد کشور را فعال کنند.

نامزدهای انتخابات ماشین حساب ندارند؟

این وعده او اما با واکنش پدرام سلطانی، عضو اتاق ایران مواجه شد. او در توییتی خطاب به جلیلی نوشت: «کل صادرات پیله‌وری ما حدود ۷۰۰ میلیون دلار در سال است، که بخش بزرگی برای عدم ایفای تعهد ارزی است. اگر این میزان در ۴ سال، ۴ برابر هم شود، به هر نفر ۴۰۰ دلار صادرات و‌ حدود ۴۰ دلار سود در سال می‌رسد.

سلطانی البته فقط وعده جلیلی را نقد نکرده بود. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، دیگر کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ هم وعده داده بود که نظام مالیاتی را جوری اصلاح کنیم که در روستاها مالیات کمتری داده شود. این فعال بخش خصوصی در واکنش به این وعده هم نوشت: یعنی او نمی‌داند کشاورزی، دامداری و صنایع روستایی کلاً از مالیات معاف هستند؟

نقد دیگر مربوط به وعده محسن رضایی بود. پدرام سلطانی در توییتی نوشت: محسن رضایی برای نشان دادن شیوه درست خصوصی‌سازی، روسیه را مثال می‌زند. یعنی نمی‌داند که بدترین خصوصی‌سازی در روسیه بود که الیگارش‌های آن همه ثروت کشور را میان خود تقسیم کردند؟ ای وای بر ما که این سال‌ها اینان بر سرنوشت ما مسلط بودند.

اما نقد وعده‌های محسن رضایی در فضای توییتر زیاد است. محسن رضایی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری از طرحی خبر داده که بر اساس آن به زنان خانه‌دار حقوق ماهانه بدهد. مرضیه محمودی، دبیر تحریریه تجارت‌نیوز در توییتی نوشت: براساس سرشماری‌ها، ۲۶ میلیون زن خانه‌دار داریم . اگر ماهانه یک میلیون هم حقوق بگیرند، اجرای این وعده ماهانه ۲۶ هزار میلیارد تومان هزینه دارد. ماهی ۱٫۱ میلیارد دلار و سالی ۱۳٫۵ میلیارد دلار!

داود سوری، اقتصاددان هم در واکنش به وعده ۲۵۰۰ کالری روزانه سعید جلیلی نوشت: وعده ۲۵۰۰ کالری روزانه، وعده خط فقر مطلق است. مشکل را فقط در اقتصاد می‌دانند، اقتصاد را هم به معیشت تعبیر می‌کنند. هر یک در چارچوب فکری خود و پذیرش سقف کوتاه و همواره در حال نزول سیاست و ایدئولوژی مدعی برنامه‌ای برای حل معیشت است. این سقف بر سر معیشت نیز آوار خواهد شد.

آخرین گزارش و تحلیل‌های انتخاباتی را در صفحه انتخابات ریاست جمهوری تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تمام نامزدها برای رسیدن به قدرت از هر دروغی کم نمی‌ذارم این شعارها فقط دروغی بیش نیست

  • مصطفی

    #رای_بی_رای

  • ناشناس

    آقا ما یه دونه استیکر من رای نمی‌دهم رو گذاشتم تو گروه واتساپ شرکت، حراست شرکت ما را خواست و اگر بدونید چی ها شنیدیم؟ از کی ها؟به قول فریبرز تو سریال زیر خاکی ما هنوز جهان سومی هستیم