کد مطلب: ۵۳۹۸۱۸

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:

سویه‌های جدید ویروس کرونا بسیار نگران‎‌کننده است

سویه‌های جدید ویروس کرونا بسیار نگران‎‌کننده است

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت : سویه‌های جدید ویروس کرونا مانند کرونای هندی و آفریقایی بسیار نگران‌کننده‌تر از گونه‌های گذشته است چرا که این تردید جهانی وجود دارد که حتی واکسن‌های تولیدی کنونی روی آنها اثر بخشی ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمدمهدی گویا در حاشیه مراسم آغاز تزریق مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن مشترک ایرانی - کوبایی به داوطلبان در ساری افزود : اگرچه در حال حاضر شاهد قدری از کاهش موارد بیماری کووید ۱۹ در کشور هستیم، اما نگرانی‌ها نسبت به خطر شیوع سویه جدید این ویروس اصلا کم نشده است.

وی نگرانی از شیوع سویه‌های جدید هندی و آفریقایی را جهانی توصیف کرد و گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته قدرت سرایت و شدت بیماری این ویروس جهش‌یافته بیشتر از سویه‌های گذشته است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت بر لزوم رعایت نکات بهداشتی از جمله زدن ماسک ، فاصله اجتماعی و عدم حضور در اجتماع تاکید کرد و گفت: افرادی که واکسن کرونا تزریق کردند نیز به هیج عنوان در مقابل این سویه‌های جدید در امان نیستند و باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

واکسن‌های داخلی عوارض جدی نداشته است

گویا به تزریق واکسن در کشور اشاره کرد و توضیح داد: تک تک واکسن‌های کرونا که در کشور تزریق می‌شوند اگر عوارضی داشته باشند هم در سامانه سیب معاونت بهداشت وزارت بهداشت و هم در سامانه تی‌تک سازمان غذا و دارو با پر کردن فرم‌های ثبت عوارض، ثبت و بررسی می‌شود و خوشبختانه تاکنون هیچ یک از انواع واکسن‌های تزریق شده در کشور عوارض جدی و نگران کننده‌ای نداشته‌اند.

وی افزود: طبق برنامه تا پایان خرداد نتایج و بررسی‌های تزریق واکسن کرونا پاستور روی ۲۴هزار داوطلب در هشت استان کشور به دست خواهد آمد و در صورت رسیدن به نتایج نهایی و تایید سازمان بهداشت جهانی، تولید انبوه آن شروع می‌شود.

وی با ذکر این نکته که همه شرایط، تجهیزات و تدارکات برای تولید انبوه واکسن مشترک ایران و کوبا در این دو کشور فراهم شده است، افزود: با توجه به این که مرحله سوم تزریق این واکسن در کوبا بدون هیچ گونه عوارض خطرناک و در عین حال با اثر بخشی بالا به اتمام رسیده است، به نظر می‌رسد مشکلی در تایید این واکسن در سازمان بهداشت جهانی نخواهیم داشت.

منبع: ایرنا

آخرین اخبار کرونا را در صفحه ویروس کرونا در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.