کد مطلب: ۲۲۷۴۵۹

پارسال چه تعداد مسکن در تهران معامله شد؟

پارسال چه تعداد مسکن در تهران معامله شد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان خرید‌و‌فروش واحدهای مسکونی در تهران در سال جاری رکورد 5 سال اخیر را شکسته، رقمی که از سال 1392 تاکنون اتفاق نیفتاده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان خرید‌و‌فروش واحدهای مسکونی در تهران در سال جاری رکورد 5 سال اخیر را شکسته، رقمی که از سال 1392 تاکنون اتفاق نیفتاده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی تعداد واحدهای فروخته شده در تهران به 181 هزار و 200 واحد مسکونی رسید که در مقایسه با سال گذشته افزایشی محسوس را نشان می‌دهد.

میزان افزایش خرید‌و‌فروش واحدهای مسکونی در این دوره زمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل برابر با 11.8 درصد گزارش شده است. آمارها نشان می‌دهد در سال 1395، تعداد واحدهای فروخته شده در تهران به 162 هزار و 100 واحد رسیده است.

افزایش حجم خرید و فروش در حالی اتفاق افتاد که بررسی‌ها نشان می‌دهد مسکن در ایران همچنان در رکودی کشدار به سر می‌برد.

رکود بازار مسکن در سال 1386 آغاز شده است. این رکود پس از آن اتفاق افتاد که قیمت مسکن با انفجاری قابل توجه روبرو شد و سپس کاهش قدرت خرید سبب شد خرید و فروش مسکن به عنوان سرمایه‌ای‌ترین کالای سبد خانوار ایرانی با کاهش مواجه شود.

این رکود در حالی همچنان برقرار است که قدرت خرید مسکن نیز افزایش نیافته است و همچنان بخش عمده‌ای از جامعه ایران با این مساله دست به گریبان است البته افزایش میزان تسهیلات اعطایی برای خرید مسکن به تدریج اثرات مثبت خود را در بازار آشکار کرده است.

دولت دوازدهم در قراری نانوشته حساب ویژه‌ای را بر بخش مسکن باز کرده است، چرا که در سال جاری نفت، با توجه به اتفاقات رخ داده در سال گذشته و رشد انفجاری دو سال اخیر دیگر توان اثرگذاری‌اش بر رشد اقتصادی را تا حدی از دست داده است و مسکن پیشران مهم اقتصاد ایران برای رشد در سال جاری محسوب می‌شود.

ایران برنامه رشد اشتغال زایی را در سال جاری نیز هدف‌گذاری کرده است از این رو به نظر می‌رسد رشد بخش مسکن با توجه به قابلیت این حوزه در رشد اقتصاد نیز مؤثر واقع شود.

خرید‌و‌فروش رکورد‌شکن

میزان خرید و فروش واحدهای مسکونی در تهران در سال جاری رکورد 5 سال اخیر را شکسته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد از سال 1392 تاکنون هیچ گاه تعداد واحدهای فروخته شده در تهران به سقف 180 هزار واحد نرسیده است که این رقمی قابل توجه و با‌اهمیت است.

بر اساس این گزارش در 5 سال گذشته در کل بیش از 790 هزار واحد مسکونی در تهران فروخته شده است. در این دوره زمانی یک بار فروش واحدهای مسکونی رکود 172 هزار و 500 واحد را شکست اما در سال پس از آن یعنی در سال 1384 این وضعیت معکوس شد و در نتیجه بار دیگر رکود در بازار مسکن محسوس‌تر از گذشته شد.

بانک مرکزی هر ماه آماری در خصوص میزان معاملات مسکن در تهران منتشر می‌کند که آخرین آمار منتشر شده در این خصوص تحولات بازار مسکن در اسفند‌ماه سال گذشته را نشان می‌دهد.

چرا بازار تهران اهمیت دارد؟

بازار مسکن در تهران از اهمیتی قابل توجه برخوردار است چرا که بازار تهران در حقیقت بازار پیشران محسوب می‌شود و تحولات بازار مسکن در این کلان شهر، بر میزان معاملات در سایر بازارها تاثیر می‌گذارد.

رکود در بازار مسکن تهران سیگنال رکود را به سایر بازارهای کشور در شهرهای دیگر مخابره می‌کند و رونق آن علامتی برای بهبود وضعیت در دیگر شهرهاست.

با این حال برخی معتقدند با توجه به اشباع بازار تهران، به زودی این اثرگذاری از تهران سلب شده و به دیگر کلان‌شهرها اختصاص خواهد یافت.

و اما مسکن مهر

اجرای پروژه مسکن مهر یکی از دلایل رکود در حوزه خرید و فروش مسکن محسوب می‌شود چرا که با اجرای این پروژه بزرگ، بخشی عظیم از خریداران بالقوه از بازار خارج شدند.

این گزارش نشان می‌دهد پروژه مسکن مهر به زودی مهر پایان را بر کارنامه خود می‌بیند و دولت دوازدهم اجرای طرح نوسازی واحدهای مسکونی در بافت فرسوده را در دستور کار قرار خواهد داد.

آمار زیر نشان می‌دهد میزان خرید وفروش واحدهای مسکونی در سال‌های 1392 تا پایان سال 1396 چه میزان بوده است.

منبع: خبرآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.