خبر مهم:

کد مطلب: ۷۵۸۰۸۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پایان بورس امروز / ایستادگی خودروسازان در برابر شورای رقابت

پایان بورس امروز / ایستادگی خودروسازان در برابر شورای رقابت

بورس تهران معاملات امروز را در شرایطی آغاز کرد که شوک منفی مصوبه شورای رقابت در جریان معاملات همچنان مشهود بود. از سویی اما خبر تصمیم جمعی خودروسازان بزرگ مبنی بر پیگیری حقوقی علیه شورای رقابت امید را در بازار افزایش داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس تهران معاملات روز جاری را در حالی آغاز کرد که همچنان شوک منفی اتفاقات روز گذشته در جریان دادوستد‌های ابتدای روز مشهود بود.

اما به مرور برخی از صنایع نظیر بانکی‌ها و گروه غذایی‌ که ارتباط زیادی با اتفاقات اخیر نداشتند، توانستند مسیر خودشان را جدا کنند و شرایط معاملاتی بهتری را در پایان بازار امروز تجربه کنند.

گرچه شرایط شاخص‌های تالار شیشه‌ای همچنان قابل قبول نیست اما معاملات امروز بسیار متعادل‌تر از روز گذشته دنبال شد.

مهم‌ترین اخبار حول بازار سرمایه نشان از آن دارد که حاشیه‌های عرضه خودرو در بورس کالا و انتقادات به مصوبه شورای رقابت همچنان ادامه دارد. ابتدا شرکت خودروسازی بهمن با انتشار اطلاعیه‌ای در سامانه کدال اعلام کرد: دستورالعمل منتشر شده توسط شورای رقابت نافی سایر قوانین کشور در خصوص کالا‌های پذیرفته شده در بورس کالا است. همچنین گروه بهمن از قصد خود مبنی بر پیگیری قضایی این موضوع از مجاری قانونی خبر داد.

پس از آن، مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت ایران‌خودرو تشکیل شد که اخبار مخابره شده از آن روزنه‌های امید را در دل سهامداران زنده نگه داشت. مدیر‌عامل ایران‌خودرو با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری دستوری بیشترین آزار را به خودروسازان رسانده است، مزایای عرضه خودرو در بورس کالا نظیر کاهش قیمت در بازار آزاد را بیان کرد.

همچنین مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران‌خودرو، از مطالعه‌ای خبر داد که نشان می‌‌دهد بر خلاف قرعه کشی، ۸۰ درصد خریداران بورس مشتری واقعی هستند.

اما آنچه امید را در دل سهامداران و فعالان بازار سرمایه زنده نگه داشت صحبت‌های خطیبی در رابطه با اقدامی جمعی با همکاری دو خودروساز بزرگ دیگر یعنی سایپا و گروه بهمن در پیگیری حقوقی و قضایی علیه مصوبه شورای رقابت بود. خطیبی طی این جلسه تاکید کرد: مصمم هستیم این مسیر را تا پایان و احقاق حقوق سهامداران پیش برویم.

ایستادگی خودروسازان در برابر شورای رقابت رنگ و بوی امیدواری را به تالار شیشه‌ای آورد.

عملکرد شاخص‌ها

امروز شاخص کل بورس 2 هزار و 319 واحد کاهش یافت و معادل 0.15 درصد عقب نشست تا به سطح یک میلیون و 537 هزار واحدی برسد.

شاخص هم‌وزن نیز به عنوان نماینده شرکت‌های کوچک و متوسط بازار، سه هزار و 916 واحد افت کرد و با ثبت کاهش 0.82 درصدی به سطح 476 هزار واحد رسید.

نمادهای اثرگذار

امروز نمادهای میدکو، شپدیس، وپاسار، فارس، کچاد، خبهمن و خگستر بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. همچنین اردستان، خگستر، وبملت، شستا، وساخت، وتجارت و شتران پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بودند.

در فرابورس هم نماد وملل بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای بپاس، وهور، آریا، زاگرس، پخش و خدیزل بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. در همین حال ثجنوب، فروژ، دی، گدنا، کرمان، فرابورس و ثالوند پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بودند.

ارزش معاملات

امروز بازار سهام شاهد معاملاتی به ارزش 4 هزار و 56 میلیارد تومان بود. حجم معاملات نیز در پایان جریان دادوستد‌های دوشنبه، رقم 9 میلیارد و 700 میلیون برگه سهم را نشان می‌دهد.

امروز اما به رغم کاهش نسبی ارزش معاملات بازار سهام، پول حقیقی کمتری از بازار خارج شد. به عبارت بهتر، امروز بیش از 501 میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی رقم خورد که نشان از امیدواری اندک سهامداران در چشم‌انداز بازار دارد چرا که میزان خروج پول نسبت به روز گذشته به یک دوم کاهش یافته است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    انشااله بزودی مدیر ایران خودرو مافیا برکنار میشه

    • ناشناس

      واقعا چرا اینکارها را با ملت می‌کنند کجا می خواهند ببرند. جز آح نفرین به خودشون وخانواده….. وزیر این مملکت اصلا زنده نیست

  • حسین

    خداوند به خانواده رییس شورای رقابت درد و بلای همیشگی بدهد هر روز نفرین مردم پشت شماست

  • طاهری سرمور

    خدایااین چه دیاری است که سرمایه ملت راحکومت مانندمارپله می بلعد،وخسارت وضرروزیان ومحرومیت راملت متحمل می شوندوجریمه اینهارابانی وواردکننده به ملت می گیرد

  • ناشناس

    الهی که به درد بی درمان دچار بشوند بعد از چند سال تازه می خواستیم از ضرر خارج بشیم نگذاشتند

  • امینی

    بابا بورس ۳ سال است اوضاع اش خراب است کمی خجالت هم خوبه سرمایه مان بیش از ۷۰ درصد منفی و قیمت کالاها بین ۱۰ تا ۲۰ برابر رشد کرده اند امروز سرمایه مان بی ارزش شده این درد است

  • عربلو

    سرمایه مان امروز بی ارزش شده به صفر رسیده

  • احسان

    درود بر شورای رقابت که دست دلال بازی و بورس بازی رو از سر خودرو کوتاه کرد