خبر فوری:

کد مطلب: ۷۲۷۵۷۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بورس روی مدار صعود / پیشتازی خودرویی‌ها

بورس روی مدار صعود / پیشتازی خودرویی‌ها

شاخص کل بورس تهران پس از عقب‌نشینی روز گذشته، امروز با جریان خوب معاملات گروه خودرویی آغاز شد. همچنین حاصل کار دادوستدهای امروز بازار سرمایه افزایش 11 هزار و 555 واحدی شاخص کل بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس تهران امروز یکشنبه 29 آبان ماه با گام 0.83 درصدی، 11 هزار و 555 واحد افزایش یافت و در ارتفاع یک میلیون و 404 هزار و 641 واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با نماگر اصلی اما با رشد بهتر به واسطه عملکرد بهتر در سهام کوچک به میزان 1.23 درصد رشد کرد و با 4 هزار 896 واحد افزایش در بلندای 402 هزار و 855 واحد توقف کرد.

ارزش معاملات بازار سرمایه تا لحظه تنظیم این گزارش به 3 هزار و 134 میلیارد تومان رسید. نکته قابل توجه بورس امروز توقف روند خروج پول حقیقی از بازار و مثبت شدن این شاخص با ورود 87 میلیارد تومان پول افراد حقیقی بود. همچنین 429 نماد مثبت و 185 نماد منفی در تابلوی معاملات امروز به چشم می‌خورد.

امروز نمادهای فولاد، خودرو، شبندر، شپنا، شستا، شتران، فملی و خساپا بیشترین تاثیر مثبت روی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل نمادهای کگل، مبین، کچاد، حفارس، غکوروش و کویر دربردارنده بیشترین تاثیر منفی روی شاخص کل بودند.

در سوی دیگر بازار نمادهای زاگرس ، صبا، فرابورس، بپاس، شراز و وغدیر بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل فرابورس داشتند اما کلر، تپسی، بساما، مارون و وسپهر توانستند تاثیر منفی روی این شاخص بگذارند.

بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها متعلق به نمادهای خساپا، خودرو، خگستر، شنفت، وساخت، غدشت و وساپا بود. در لیست بیشترین ارزش‌ صف فروش، وسالت برای ششمین روز کاری متوالی در صدر بیشترین‌ ارزش صف فروش قرار گرفت؛ در ادامه لیست نمادهای تپسی، انرژی1، بتک و فنرژی قرار دارند. بیشترین ارزش صف خرید متعلق به نمادهای خودرو، خگستر، وسدید، حتوکا و خساپا بود.

اقبال سهامدارن به گروه خودرو

زیان سیاست قیمت‌گذاری دستوری بر تولیدکننده و تبعا سهامدار بر کسی پوشیده نیست. پیشتر رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان بیان کرده بود: فاصله قیمت کارخانه و بازار باعث زیان 120 هزار میلیاردی به خودروسازان شده است.

در چنین شرایطی اختلاف قیمت بازار به سود دلالان بازار خودرو و به ضرر تولیدکنندگان تمام می‌شود. در همین راستا زمانی که عرضه کالا در بورس با رقابت بر سر قیمت توافقی صورت می‌گیرد، با کاهش اختلاف میان این دو نرخ، سودآوری تولیدکننده را افزایش می‌دهد.

در ماه‌های اخیر اولین گام‌ها در جهت عرضه چندین خودرو در بورس کالا برداشته شده‌است. خودرو پرتیراژ پژو 207 و کامیون‌های شرکت خودروسازی بهمن دیزل جزو آخرین خودرو‌های این لیست هستند که به واسطه همین خبر، شاهد افزایش رونق در معاملات گروه خودرو بودیم.

پیشتر این اتفاق مثبت برای گروه سیمان افتاده بود و با عرضه شدن سیمان در بورس کالا، شاهد رشد شاخص گروه سیمان در بورس کالا بودیم. به طور کلی حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنایع مختلف و سیاست‎هایی از این دست نظیر کاهش نرخ تعرفه صادرات بر شرکت‌های صادرات‌محور باعث حمایت از صنایع و رشد اقتصاد و بازار سرمایه کشور خواهد شد.

خبرهای بیشتر درباره بورس را اینجا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.