کد مطلب: ۳۴۱۴۲۲

پیش‌بینی اکونومیست؛ خوش‌اقبالی‌های ترامپ تمام می‌شود

پیش‌بینی اکونومیست؛ خوش‌اقبالی‌های ترامپ تمام می‌شود

اکونومیست در اولین شماره خود در سال 2019، با اشاره به خوش‌اقبالی‌های ترامپ در دو سال نخست ریاست‌جمهوری‌اش از جمله رونق اقتصادی و پویایی بازارها می‌نویسد: احتمالا این روند در دو سال باقی‌مانده تغییر خواهد کرد.

اکونومیست در اولین شماره خود در سال 2019، به پیش‌بینی مسائل نیمه دوم ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در ایالات متحده آمریکا پرداخته است. در حالی که دو سال از ریاست‌جمهوری ترامپ می‌گذرد، فاز دوم در حالی شروع می‌شود که دولت در این کشور تعطیل شده، بازارها دچار نوسان شده‌اند و اعضای معتمد تیم او از جمله ژنرال جان کلی و جیمز متیس استعفا داده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در حالی که از نظر مخالفانِ ترامپ این وضعیت فاجعه‌بار است، حامیان او این انتقادات را مضحک می‌دانند و می‌گویند، همین منتقدان تا به حال ترامپ را به دلیل حضور ژنرال‌ها در کابینه‌اش سرزنش می‌کردند.

به عقیده نویسنده گزارش، در حال حاضر به سه سوال مهم باید پاسخ داده شود. اول آنکه، اوضاع آمریکا چقدر بد است؟ دوم آنکه، چقدر اوضاع بحرانی‌تر می‌شود؟ و در نهایت، آمریکایی‌ها و دولت‌های خارجی چطور باید برای فصل دوم نمایش ترامپ آماده شوند؟

واقعیت این است که دونالد ترامپ به‌قدری در مورد اجرای سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های خود تک‌قطبی است که این مسئله موجب شده منتقدان حتی دستاوردهای او را نادیده بگیرند و آنها را انکار کنند.

اندکی پیش از کریسمس، او یک طرح اصلاحی فراحزبی در زمینه عدالت و جرم امضا کرد. همچنین برخی از تغییراتی که در مدارس و شرکت‌‌ها اعمال شده هم کارآمد بوده‌اند. در زمینه روابط خارجی نیز بعضا تلاش‌های او برای تغییر روابط تجاری با چین با استقبال مواجه شده است.

با این حال، نکات منفی برجسته در مورد دو سال اول ریاست‌جمهوری ترامپ، تمایلات غیرمسئولانه اوست که وی را به فردی تخریب‌گر تبدیل کرده است. تاکتیک‌های مخرب او قرار بود نخبگانی را که قدرت را در کنترل دارند، سرنگون کند. اما دروغ‌ها و قلدری‌هایش، بدتر شدن اوضاع را به دنبال داشت.

سخت‌گیری‌های او به‌ویژه در مورد مسائلی چون مهاجرت، کره شمالی و ناتو افراطی بوده؛ اما این اقدامات تا به حال تغییرات چندانی ایجاد نکرده است. پیش از پیروزی در سال 2016، دونالد ترامپ در کارزارهای انتخاباتی‌اش صحبت از تغییر قوانین مهاجرتی آمریکا می‌کرد و در نظر داشت آن را به نظام مهاجرتی مشابه در کانادا تبدیل کند. اما به نظر می‌رسد به دلیل اختلافاتی که او با اعضای کنگره بر سر این سیاست‌ها دارد، عملی شدن این اهداف دیگر بعید به نظر می‌رسد.

کیم‌جونگ اون، رهبر کره شمالی، نه‌تنها امتیاز ویژه‌ای به واشینگتن نداده است، بلکه هنوز برنامه‌ای برای خلع سلاح هسته‌ای ندارد.

از سوی دیگر، با هشدارهای ترامپ، دولت‌های اروپایی احتمالا بودجه نظامی خود را افزایش دهند. ایالات متحده طی دهه‌های گذشته با صرف میلیاردها دلار در تلاش بوده تا روابط خود را با اروپا تقویت کند. اگرچه تنها دو سال از ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ می‌گذرد، اما روابط اروپا و آمریکا بیش از همیشه شکننده است. نویسنده همچنین پیش‌بینی می‌کند شرایط حتی بحرانی‌تر هم بشود.

اکونومیست در پایان به شانس و اقبالی که در این دو سال، دونالد ترامپ با آن مواجه بوده، اشاره می‌کند. او همچون دیگر روسای‌جمهور آمریکا، هیچ‌گاه با بحران‌هایی که روسای‌جمهور پیشین با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند، مواجه نبوده است. حادثه 11 سپتامبر، جنگ افغانستان، عراق، بحران مالی و تنش‌ها با روسیه از جمله چالش‌هایی است که در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ روی نداده است. در مقابل کسب اکثریت آرای الکترال، اقتصاد پررونق و بازارهای مالی پویا از خوش‌اقبالی‌های او طی این دوره محسوب می‌شود.

به عقیده نویسنده اما این روند در فاز دوم ریاست‌جمهوری او ادامه نخواهد یافت. اگرچه اقتصاد این کشور هنوز نسبتا قوی است، اما رشد اقتصادی در چین و اروپا آهسته شده است. جمهوری‌خواهان در حال ترک مجلس نمایندگان هستند و اکثریت دموکرات به زودی فعالیت خود را آغاز می‌کنند. همچنین، رابرت مولر می‌تواند بازجویی‌های خود در مورد دخالت روسیه در انتخابات و پیروزی ترامپ را تکمیل کند.

اگرچه ممکن است خوش‌شانسی‌های ترامپ ادامه پیدا کند و ایالات متحده و جهان با شرایط کنونی کنار بیایند، اما شانس عاملی نیست که بتوان بر پایه آن صلح و رونق را بنا نهاد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.