کد مطلب: ۴۹۸۸۱۴

گفتگوی تجارت‌نیوز با رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی:

پشت پرده گرانی موز / حواله واردات هر کارتن موز ۱۰۰ هزار تومان!

پشت پرده گرانی موز / حواله واردات هر کارتن موز 100 هزار تومان!

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی می‌گوید: علت افزایش قیمت موز این است که عده‌ای مجوز فروش موز را کارتنی 100 هزار تومان می‌فروشند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هر کیلو موز در بازار به۳۰هزار تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت این محصول در مردادماه 14 هزار تومان بود. این یعنی قیمت موز ظرف این مدت کوتاه رشد 100 درصدی قیمت را تجربه کرده است. اما دلیل چیست؟

فعالان بازار میوه می‌گویند علت اصلی دو برابر شدن قیمت موز، خرید و فروش حواله موز توسط دلالان است. خبری که رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی هم آن را در گفتگو با تجارت‌نیوز تایید می‌کند و می‌گوید: مجوز واردات موز تنها به برخی از افراد داده می‌شود و حالا این افراد مجوز واردات خود را به فعالان بازار می‌فروشند. مجوز واردات هر کارتن موز 100 هزار تومان است.

در همین زمینه رئیس اتحادیه فروشندگان میوه‌ معتقد است: واحدهای صنفی پل ارتباطی مردم و تجار هستند. قیمت موز در نرخ‌نامه‌های ما از کیلویی 24 هزار تومان شروع می‌شود و به کیلویی 29 هزار و 500 تومان می‌رسد.

اسدالله کارگر به تجارت‌نیوز گفت: میزان عرضه و تقاضا در بازار موثر است. زمانی که عرضه موز به بازار کم می‌شود قاعدتا قیمت‌ها هم بالا می‌رود.

شهریور ماه امسال هم سیدرضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفته بود: «با بسته شدن ثبت سفارش موز بازار فروش این محصول در بنادر توسط دلالان و واسطه‌ها بالا گرفته تا آنجا که مجوز واردات هر کیلو موز بین 800 تا 850 تومان فروخته می‌شود و این هزینه در هیچ جا ثبت نمی‌گردد.»

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه‌ هم نقش دلالان در گرانی موز را رد نکرد و اظهار کرد: نقش دلال‌ها بر گرانی قیمت موز بی‌تاثیر نیست.

موز دست واردکننده اصلی نیست

«علت اصلی گرانی موز این است که واردات این میوه دست تاجر اصلی آن نیست.» این جمله را رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی به تجارت‌نیوز گفت و معتقد است که بابت هر کیلو موز، مجوز این میوه را چهار تا پنج هزار تومان در بنادر می‌فروشند. این مجوز ثبت سفارش‌ها دست یک مشت دلال است و کسی هم بر نحوه فعالیت دلال‌ها نظارت نمی‌کند.

سیدرضا نورانی اظهار کرد: فروش مجوز موضوع تازه‌ای نیست. این اتفاق از اسفند ماه باب شده است.

قیمت موز ارتباطی به قیمت دلار ندارد

این فعال بازار تصریح کرد: از گذشته موز در سبد کالایی مصرف‌کننده بوده است. برای تعدیل قیمت موز باید نظارت کافی بر روی واردات باشد. قیمت موز ارتباطی به قیمت دلار ندارد. سوال ما این است که مجوز واردات موز دست چه کسی است؟ معتقدیم اگر قرار است کالایی ممنوع شود باید واردات آن را ممنوع کنند.

نورانی گفت: چرا این بازی‌ها را درست ‌می‌کنند که مابقی میوه‌ها هم از افزایش کاذب قیمت موز تاثیر بپذیرند؟ چرا در کشور دلال پرورش می‌دهیم؟ چرا این مسیر غلط را ادامه می‌دهیم؟ چنانچه می‌خواهیم وضعیت بازار آرام شود باید حتما نظارت خوب باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام خوب نخرید

    • ناشناس

      دیگه چیزی نمی خریم نگران نباش

  • ناشناس

    اصل موضوع چی شد