کد مطلب: ۴۴۲۱۴۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۶ درخواست کانون کارگزاران بورس برای بهبود عملکرد سامانه معاملات / افزایش دامنه نوسان و حذف حجم مبنا

۶ درخواست کانون کارگزاران بورس برای بهبود عملکرد سامانه معاملات / افزایش دامنه نوسان و حذف حجم مبنا

کانون کارگزارن بورس اوراق بهادار در نامه‌ای شش بندی، پیشنهادات خود را برای بهبود عملکرد سامانه معاملاتی بورس و کاهش اختلال در هسته معاملات ارائه کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران طی نامه‌ای در تاریخ ۲۰ فروردین درخواست‌های خود را برای بهبود عملکرد سامانه معاملات به مقام ناظر بازار ارائه کردند.

در این نامه آمده است، فشار بالا بر روی هسته معاملاتی به دلیل ورود حجم بالای نقدینگی، موجب اختلال در سامانه معاملاتی شده و همین موضوع موجب اعتراض بسیاری از سهامداران شده است.

کانون کارگزاران بورس معتقد است سامانه فعلی بازار سرمایه با مشکلاتی مواجه است و پاسخگوی توسعه آتی این بازار نخواهد بود. این کانون به منظور کاهش فشار بر هسته معاملاتی و رفع مشکلات سامانه یک بسته پیشنهادی ۶ بندی را ارائه کرده است که خلاصه آن به شرح زیر است:

  • به منظور کاهش تعداد سفارشات در روز عرضه اولیه، محدوده قیمت عرضه‌های اولیه برداشته شود و رقابت قیمتی کاملا باز در ثبت سفارش ایجاد شود این موضوع باعث می‎‌شود که خریداران اطلاعات مالی شرکت را بررسی کرده و با اطلاعات بیشتری نسبت به خرید اقدام کنند. گر ابورس از طرف خریداران وارد مذاکره با فروشندگان نشود هجوم عموم مردم و افزایش سفارشات در عرضه اولیه هم از بین می رود.
  • پس از عرضه اولیه، تقاضا برای خرید نمادهای عرضه اولیه به شدت بالاست که این موضوع فشار زیادی را بر سامانه معاملاتی وارد می‌کند. به همین منظور پیشنهاد می‌شود دو یا سه روز پس از عرضه‌های اولیه، دامنه نوسان حذف یا حداقل سه برابر شود تا در این صورت بازار بدون فشار به هسته معاملات زودتر به قیمت تعادلی برسد.
  • ایجاد صف‌خرید موجب پدیده صف‌نشینی می‌شود، ارزش تحلیل را پایین آورده و معامله‌گران کم‌تجربه‌تر را به نشستن در صف تشویق می‌کند. این موضوع باعث می‌شود سهام بنیادی کمتر مورد توجه قرار گیرند. افزایش تدریجی دامنه نوسان می‌تواند راهکاری موثر برای کاهش صف‌های خرید باشد.
  • وجود حجم مبنا باعث می‌شود رسیدن به نقطه تعادلی طولانی‌ و فرسایشی‌تر باشد، و همین موضوع موجب تشدید صف‌‎های خرید و فروش می‌شود، به همین منظور پیشنهاد می‌شود حجم مبنا کاهش یافته یا به کل حذف شوند.
  • محدودیت در حجم هر سفارش موجب می‌شود تعداد سفارش‌ها بالاتر رفته و فشار بر سامانه معاملاتی سنگین شود، برای رفع این مشکل حداکثر حجم در هر سفارش را افزایش دهید.
  • تغییر قیمتی مجاز که در حال حاضر برای همه نمادها یک ریال است، برای شرکت‌های بزرگتر افزایش یابد. این موضوع باعث می‌شود در فرایند رقابت برای معامله، تعداد سفارشات و اصلاح سفارش کمتر شود و از فشار بر هسته معاملاتی کاسته شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • زهرا

    با سلام از این پیشنهاد کانون کارگزاران مشخصه که تا چه اندازه قانون حجم مبنا عصبانیشون کرده چون قدرت دستکاری قیمت سهام ها رو ازشون سلب کرده. به نظر من که یه تازه وارد بورس هستم قانون های جدیدی که توسط سازمان بورس تصویب شدند بیشتر به نفع ما تازه واردها بود یه جورایی داره از سرمایه مون محافظت میشه. مخصوصا دو قانون جدیدی که درمورد نوسان 20 درصدی و 50 درصدی بود.

  • ناشناس

    زمان فعالیت بورس خیلی کم هستش ،لطفا ساعت روزانه بیشتر کنید و پنجشنبه هم نیم وقت کار کنه

  • ناشناس

    بهترین مورد اینه.که بعد از اینکه عرضه اولیه ارائه شد…تا یک هفته کارگزاریها واسشون ممنوع بشه که بخوان درخواست خرید بزارن

  • مهدی

    یه جا خوندم که یکی از دلایل اینکه چرا ساعت کاری بورس کمه این است که سازمان بورس میگه ما هم کارمندیم وساعت کاریمون در اونصورت زیاد میشه.لینهمه مشاغل مختلف هست که برای رفاه مردم ناچار به شیفت هستن.حالا اگه هر روز نمیتونن ساعت رو اضافه کنن حد اقل روز های عرضه اولیه ساعت کاری تا بعد از ظهر باشه تا فشار رو هسته معاملات کمتر بشه

  • ناشناس

    مشخص از اینکه حیاط خلوتشون خورده بهم عصبانی ان، بابا میشه هسته رو تقویت کرد ارزش هر روز کارمزد کارگزاری ها با حساب یک درصد(مجموع از فروشنده و خریدار) با احتساب حجم معاملاتی ده هزاری اخیر روزانه صد میلیارد تومان تا قابل است، با یک روز از این رانت عظیم میشه یه هسته ای رو طراحی یا خریداری از خارج کرد که ده برابر جمعیت کشور رو جواب بده، از هرچیزی به نفع خودشون استفاده میکنند، ملتم خر فرض کردن.

  • ناشناس

    سلام
    بجای سر و سامان هسته معاملاتی بورس وافزایش زمان بورس دنبال خالی کردن جیب مردمند
    نمی توانند بازار رو جمع کنید
    فقط برای راه های جدید دزدی طرح می دهید

  • ناشناس

    در روز عرضه اولیه سهمی که 1500 ارزش داره من حقیقی میخرم 1000 تومان بعد یک هفته حقوقی از من میخره 1400 تومان پس من سود خوبی کردم. حالا با نوسان آزاد من همون سهمو میخرم 1400 حالا دیگه حقوقی وجود نداره که از من بخره پس من باید بفروشم 1300. نتیجه این قانون اینه که حقوقی سهم بیشتری از این بازار میخواد.

  • ناشناس

    البته که نظرات هیچ کدام از دوستان براد مدیران بیسواد بورس اهمیت ندا د چون علمی ندارن نمیفهمن. حالا دوستان بیان نظر بدن که چی بشه

  • اشکان

    من نظر قاطعی ندارم و رو نظرم تعصب ندارم. به نظرم تا حدودی محدودیتها زیاد هست الان. میتونن یه کم تغییرش بدن، نه یهو ۳ برابر یا حذف یا کُن فیکون. هسته معاملاتی هم ضعیفه. اونم باید اصلاح شه. سود نجومی که کارگزاران روزانه میبرن واقعاً جا داره یکم هم خرج یا سرمایه گذاری برای قوی شدن بازار و هسته بکنن. حالا تغییرات سبکی هم بدن برای بهبود موقت بازار خوبه. مثلا حجم مبنا نصف بشه، دامنه نوسال ۳ برابر نه ولی ۷ تا ۱۰ درصد بشه خوبه، و بقیه تغییرات هم به همین منوال. جَو گیری هم نباید باشه دیگه.
    یه کلام، نه سیخ بسوزه نه کباب!

  • عبدالوهاب

    سلام بر همه حقیقی های عزیز.
    منم مثل شماها حقیقی هستم.
    متاسفانه خیلی بد بینانه‌ و متعصبانه با پیشنهادات کانون کارگزاران برخورد میکنید.به نظر من که مقداری تجربه در این بازار کسب کرده‌ام تمام پیشنهاد ها خیلی خوب هست به جز حذف محدودیت حجم سفارش که باعث رانت سرمایه داران میشود.ولی متأسفانه سازمان بورس هر هفته با یک محدودیت جدید سهامداران رو غافلگیر و البته دلزده می‌کنه.
    همه‌ی ما هنگام ثبت نام و دریافت کدبورسی فرم اطلاع از ریسک و خطرات بازار سرمایه رو امضا کردیم و از ریسک این بازار اطلاع داریم دیگه دلیلی نداره که سازمان بورس هر هفته با یک بهانه جدید محدودیت های جدید ایجاد کنه.
    امیدوارم هر چه سریعتر سازمان بورس دست از این رویه اشتباهش برداره