کد مطلب: ۵۸۲۲۰۴

پیش‌بینی بورس در نیمه دوم سال

پیش‌بینی بورس در نیمه دوم سال

 پرونده بورس در آخرین ماه از گرم‌ترین فصل سال برای بورس‌بازان سرد بود. با توجه به‌ اتفاقات رخ داده در طول هفته‌های اخیر که منجر به‌کاهش شدید قیمت‌ها در بازار سرمایه شد، پیش بینی بورس در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس در این ماه با افت حدود ۵/ ۸درصدی مواجه شد تا در نیمه نخست ۱۴۰۰، بورس تنها کمی بیشتر از ۶درصد برای سهامداران عایدی داشته باشد و از رقبای خود جا بماند.

بیش‌واکنشی بورس‌بازان به تحولات غیراقتصادی و بیم از افت نرخ دلار از مهم‌ترین دلایل جاماندگی سهام از دیگر گزینه‌های سرمایه‌گذاری بود. شرایطی که موجب شد در نیمه اول سال شاهد خروج بیش از ۲۲هزار میلیارد تومان سرمایه حقیقی از گردونه معاملات سهام باشیم.

چه خواهد شد؟

احتمالا برای شما هم این سوال مطرح شده باشد که با توجه به‌ اتفاقات رخ داده در طول هفته‌های اخیر که منجر به‌کاهش شدید قیمت‌ها در بازار سرمایه شده، مسیر پیش‌روی این بازار در ۶ ماهه دوم چگونه است؟

شاید بهترین پاسخی که برای این سوال وجود دارد را در بتوان در دو سناریو خلاصه کرد.

۱- برجام احیا می‌شود

نخست آنکه در شرایط کنونی زمزمه‌ها از عالم سیاست حکایت از آن دارد که میل به‌رسیدن به‌یک توافق برای احیای برجام در دولت جدید وجود دارد.

اگر فرض را بر این بگذاریم که این اشتیاق دو طرفه میان ایران و سایر طرف‌های برجام وجود دارد و احتمال حصول توافق بر سر احیا‌شدن برجام بیشتر از شرایط معکوس آن است، می‌توان انتظار داشت که کسری‌بودجه سنگین دولت با ورود منابع ارزی به‌داخل ایران تا حد قابل‌توجهی التیام یابد و از این‌رو کاهش ریسک‌‌‌های انتظاری مزید بر علت باشد تا تورم نیز در ۶ماهه دوم روند نزولی به‌خود بگیرد.

طبیعتا در چنین شرایطی قیمت ارز نیز پایین آید و آنجاست که باید الگوی معاملاتی در بازار سهام نیز دستخوش تغییراتی شود و سهامداران با توجه به‌متغیرهای پیش‌‌‌روی بازار و به‌دور از هیجان پرتفویی بهینه برای کسب حداکثر سود با تحمل حداقل ریسک را چینش کنند.

هر چند در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت که بورس تورم‌‌‌زده تهران بتواند به‌مانند ماه‌های نخست سال‌‌‌ ۹۹ سمت و سوی صعودی داشته باشد و با حرکتی تند و تیز به‌قله‌های جدید دست یابد، اما انتظار برای رکودی شدن بازار نیز غیرمحتمل است.

طبیعتا در چنین شرایطی یعنی همان دستیابی به‌یک توافق بر سر پایبندی طرفین به‌برجام، زیان یا عدم‌زیان سهامداری بر مبنای ماهیت هر شرکت به‌طور جداگانه خود را در گزارش‌های عملکرد یا شفاف‌‌‌سازی‌‌‌ها نشان می‌دهد.

پیش‌تر نیز اشاره شد که احیای مجدد برجام هر چند از ناحیه افت نرخ دلار می‌تواند به‌ضرر شرکت‌های صادرات‌‌‌محور که وزن بالایی در ارزش بازار سهام را در اختیار دارند، تمام شود اما گشایش‌‌‌های سیاسی و اقتصادی در نهایت به‌نفع این شرکت‌ها وارد میدان می‌شود. گشایش‌‌‌هایی که نه‌تنها شرکت‌های صادرات‌‌‌محور را منتفع می‌کند بلکه برای سهام داخلی که عمدتا واردکننده مواداولیه هستند نیز خوشایند خواهد بود.

۲- برجام احیا نشود

اما سناریوی دوم که می‌توان در نظر گرفت این است که خبری از توافق نباشد و کسری بودجه دولت همان‌طور که گفته شد راه را برای سود هرچه بیشتر انتظارات تورمی هموار و هموارتر کند؛ در چنین شرایطی طبیعتا نرخ ارز به‌مدار صعودی باز می‌گردد و بازار سرمایه که به‌رشد تورمی عادت دارد را با خود به‌بالا می‌کشد.

البته تمامی این‌ها در شرایطی محقق می‌شود که بدانیم مهم‌ترین عامل که می‌تواند تحت هر شرایطی به زیان شرکت‌ها تمام شود، ریسک‌‌‌های قانونی به‌خصوص قیمت‌‌گذاری دستوری است که در سال‌های اخیر نیز گاه و بیگاه خود را در محصولات مختلف نشان داده و باعث شده تا سرمایه‌گذاران حتی در شرایطی که سایر عوامل کاملا به‌نفع بورس بوده، از ظرفیت‌‌‌های بازار سرمایه برای بهره‌‌‌برداری به عنوان یک سپر تورمی و شفاف خودداری کنند.

منبع: دنیای‌اقتصاد

آخرین اخبار حوزه بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بورس ایران به برجام و دلار ربطی ندارد دستوری است و اینها بهانه ای بیش نیست ماشین گران شد سهامش اومد یایین ماکار ونی گران شد سهامش اومدپایین شیرگران شد سهامش اومد پایبن پس چه شرایطی باعث رشد سهام میشود ازاین به بعد هواابری شود بورس منفی میشود

  • کاظم عبدالخالقی

    اکثرسهامدارها متاسفانه ازفرصتهای خوب بدست آمده دربورس مثل ۲۵روز پیش بهره برداری خوبی نکردند.فرصت کوتاه مثبت این چنینی دربورس ایران به سادگی پیش نمیاد.دقیقاخریدتو آن موقع برای نگهداشتن بهیچ عنوان مناسب نبودفقط برای نوسانگیری ساعتی وروزانه خوب بود و دیگر اینکه برای خلاص شدن از سهمهایی که ضررهای سنگین ایجادکرده بودند.برعکس خیلیها به گمان اینکه بورس رو به بهبودی دوسه ماهه است درقیمتهای سبز واردشدند. چنین موقعیتهایی دقیقا در سال یک بار در بورس ایران رخ میدهد.بقیه سال یا نزول کامل ودرجازدن طولانی است و یا گاهی یکی دو در صد بعضی سهمهارا سبز میکنندو دل سهامداران و فکرشان را با چندتا عرضه اولیه شاد و مشغول میکنن. قصدناامیدکردن ندارم ولی حقیقت بورس ایران همینه. هرچقدرانتظاربکشیم تا سر وقت یکساله اش نشود مثبت آنچنانی یکهفته ای رخ نمیدهد. فعلابورس برای کسانی که وارد به علم نوسانگیری هستندعالیه و تو کوتاه مدت برای سهامدارای عادی سودچندانی ندارد.موفق و سودمندباشید

  • ناشناس

    من یه ماه فروختم پولم بدید سهامم

  • م..ک

    تازمانی که بازارسروسامان نگیرد.نبایداعتمادکرد.روز۵شنبه همه شاهدبودیم پالایشیهاتامرزصف فروش آمده بودند.یه بارهصف خریدشد.این یعنی چه؟مثلا چه اتفاقی افتاد.؟بخدامن سهامدارشپنا.شبندرم وخوشحال ازصف خرید.اما اون کسیکه نزدیک صف فروش ازترسش فروخته.چکارکنه؟آخه اینقدرنوسان؟

  • سید

    واما سناریوی سوم بورس بدرک واصل شد.

  • ناشناس

    درد توگورباباتون بااین بورس تون هروقت زرمیزنید یعنی بورس ریزش می کنه بورس داخلی چکارخارج داره بورس چه ربتی به دولار داره این بازی سرمردم بدبخت درمی اوریددرش گل بگیرید اون وقت شما ازگشنگی سقت می شوید

  • مرضیه

    من از همه سهامداران مالباخته ورشکسته ایرانی که شاید نیمی از مردم ایران میباشند میخواهم همه با هم شکایتنامه خود دلار بازار سرمایه به قوه قضائیه برده و حق خود را از این شرکت بزرگ شرط بندی قمارخانه بزرگ دولت بگیریم

  • ناشناس

    چرا سایه بیم کاهش قیمت دلار روی خود دلار نیست و هر روز داره افزایش پیدا میکنه؟؟ این بیم سر بورس شما دارید تزریق میکنید. قیمت سهام در بورس الان با دلار ۱۸ تومان هم نیست در حالی که دلار ۲۷ تومان هست. کدام بیم؟

  • ناشناس

    بورس نگو بگو قمارخانه بورس، کل سرمایه ملت مظلوم را بیش از یکسال هست که به یغما برده اید و کارمندان مثل سابق دل بکار نمی دهند و سر کار یک چشمشان به بورس هست که کمی از ضررهاشون کم بشه و یک چشمشان هم بکار اما در کل مثل سابق کار نمی کنند.

  • Sara

    بورس فیلمش سوخته .وقتی ریس جمهور میگه خوب میشه بعدش روز به ضرر پشت ضرر بگیرید چخبره