کد مطلب: ۶۰۳۳۰۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دلار ۳۰ هزار تومانی بورس را نجات می‌دهد؟/ کف حمایتی شاخص کل کجاست؟

دلار ۳۰ هزار تومانی بورس را نجات می‌دهد؟/ کف حمایتی شاخص کل کجاست؟

امروز شاخص کل کف حمایتی یک میلیون و ۳۴۰ هزار واحد را از دست داد. کارشناسان معتقدند این افت ممکن است تا یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحد ادامه یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روند منفی فرسایشی همچنان بر بازار سهام سایه افکنده. در حالی که اکثر کارشناسان برای این هفته بازاری متعادل را پیش‌بینی کردند، هنوز خبر خوشی برای مثبت شدن به بورس نرسیده است.

پیمان حدادی، کارشناس بازار سهام گفت: امروز نیز شاهد ارزش پایین معاملات خرد در بازار سرمایه بودیم. کماکان کاهش قیمت‌ها علی‌رغم ریزش کم شاخص کل بورس مشهود است.

وی افزود: با توجه به اینکه مذاکرات نتایج مثبت و دلگرم‌کننده‌ای نداشت گروه‌های مرتبط از جمله خودرویی و بانکی که در روزهای گذشته رشد قیمت داشتند، به صف‌های فروش رسیدند.

حدادی اظهار کرد: در میانه بازار و با ثبت دلار بالای ۳۰ هزار تومان برخی از نمادها از جمله گروه پالایشی با تقاضا همراه شدند تا اینکه از ریزش زیاد شاخص کل بورس جلوگیری کنند.

این کارشناس اظهار کرد: جدای از بحث مذاکره که گویا تا پایان این هفته ادامه دارد. بازار به دنبال لایجه بودجه سال ۱۴۰۱ است. باید دید چه عواقبی برای بازار سهام رقم می‌خورد. علی‌رغم صحبت‌های بسیار خوب رئیس سازمان بورس در روزهای گذشته، همچنان فعالان بازار سرمایه ریسک‌پذیر نیستند و در بازار تقاضا نداریم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه فردا به استقبال بازگشایی بازارهای جهانی در دوشنبه خواهیم رفت، نیمه دوم معاملات بسیار حائز اهمیت است. شاخص کل بورس محدوده یک میلیون و ۳۱۰ تا یک میلیون ۳۴۰ هزار واحد را محدوده حمایتی برای خود می‌داند.

حدادی ادامه داد: البته کف قبلی که محدوده یک میلیون و ۳۴۰ هزار واحدی بود متاسفانه امروز از دست رفت. نکته منفی بازار همچون روزهای گذشته این است که با کاهش قیمت سهام ما شاهد افزایش خرید نیستیم.

این کارشناس تصریح کرد: سهام ارزنده همچنان بدون مشتری است و این موضوع نمی‌تواند حداقل در کوتاه‌مدت نوید خوبی برای بازار سهام باشد. البته تثبیت قیمت ارز برای چند روز متوالی بالای ۳۰ هزار تومان می‌تواند در کوتاه‌مدت سهام مرتبط با دلار را با تقاضا همراه کند.

حمایت‌ها از دست می‌رود؟

علی عصاری، کارشناس بازار سهام گفت: امروز در ابتدا بازار نسبتا سبز بود و امید می‌توانست به بازار برگردد. اما اعلام پذیره‌نویسی اتکا تهران در ساعت ۹:۳۰ باعث جذب نقدینگی موجود در بازار شد و در نتیجه سهم‌ها را به صف فروش کشاند.

عصاری عنوان کرد: اگر این روند در روزهای آینده ادامه یابد بازار به جاهای خطرناکی خواهد رسید و تمام حمایت‌ها از دست می‌رود. با توجه به اینکه الان فولاد و شستا در نقاط بسیار خوب ارزندگی هستند احتمال دارد شرایط بد و بدتر شود.

وی ادامه داد: با این وجود من به بازار این هفته امیدوارم و معتقدم اگر در بازار کم‌عمق با ارزش معاملات پایین حال حاضر این پذیره‌نویسی صورت نمی‌گرفت روند مثبت بازار حفظ می‌شد. احتمالا فردا وضعیت بازار بهتر خواهد بود.

این کارشناس تصریح کرد: در حال حاضر اتفاقی که در عرصه سیاست کلان می افتد این است که بازار سهام در اولویت‎‌ جدی برای مذاکره‌کنندگان ایرانی نیست. این موضوع تاثیر منفی خود را بر بازار سهام گذاشته است.

آخرین پیش‌بینی‌های بازار سهام را هر روز ساعت ۱۷ در صفحه پیش‌بینی بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سهام قبلی در اثر ورود حجم زیاد نقدینگی رشد خیلی زیادی کرده بودند و با خروج نقدینگی در حال حاضر سهام کف سازی شده ، حباب آنها تخلیه شده و تقریبا به ارزش ذاتی خود که بر مبنای عملکرد شرکت ها است نزدیک شده اند و بهترین فرصت خرید است البته برادران سهام دار توجه داشته باشند که در خرید مجدد سهام هیجانی عمل نکنند و خریداران در کل بازار، سرمایه گذاری کنند چون اگر حجم زیاد نقدینگی به سمت سهام خاصی برود احتمال اینکه حباب آنها دوباره زیاد شود وجود دارد و ممکن است با خروج عده ای، عده ای دیگر دوباره متضرر شوند که این هم جزء ذات بازار است و نمی شود کاری کرد ولی می توان با پخش شدن پول های هوشمند در کل بازار کاری کرد که سهام به طور متعادل رشد کنند و اکثر سهام داران به سود برسند که البته خود سهام داران هم باید فرهنگ سهام داری را رعایت کنند یعنی وقتی سهمی را خریدند حداقل شش ماه به بالا سهام داری کنند تا شرکت ها مجال استفاده بهینه از پول های ورودی را بدست آورند و ارزش سهامشان رشد کنند.
    الحمد ا… سوددهی و افزایش سرمایه شرکت ها نسبت به سال های قبل رشد چشمگیری پیدا کرده و سهام هم اصلاح زیادی داشته اند پس هر چند مالیات شرکت ها افزایش یابد، هزینه های سوخت صنایع بالا برود و گاز و برق آنها به صورت مقطعی قطع شود و … باز هم سهام ارزنده هستند و فرصت خرید ولی مجدد می گویم اگر سهامی را خرید زدید سهام داری با دید بلندمدت داشته باشید ان شاء ا… به سود خوبی خواهید رسید.

  • ناشناس

    با دلار ۳۰هزار و با این تورم بالا الان فقط باید خرید و فروشندگان بزودی پشیمان خواهند شد و حقوقی فقط خریدن و مطمین باشید بزودی صعودی خواهد شد

  • سجاد

    تا دیر نشده دلار و سکه بخرید
    جای سرمایه گذاری کنید ک دست خودتونه
    حتی شده ضایعات فلزی بخرید انبار کنید
    ب ولله من این کار کردم ضرر بورسم جبران شد الحمدالله

  • کارشناس

    واقعیتش متن رو نخوندم ولی تا دیدم نوشتید: “کف حمایتی” به عمق فاجعه پی بردم.متاشفم برای مردمی که نوز معنی حمایت رو نمیفهمند و سرمایه یک عمرشون رو وارد بازار میکنند تا تمام تلاش های چندین سالشون یک صبح تا ظهر به خاکستر تبدیل بشه.

  • ناشناس

    گفتند امن ترین جا، آنچه ما دیدیم نا امن ترین جا برای سرمایه گذای بود
    گفتند بورس با ثبات میشنود، آنچا ما دیدیک بی ثبات ترین بورس است

  • ناشناس

    بورس ایران=قمارخانه

  • ناشناس

    بورس ایران=قمارخانه بزرگ جهان

  • ناشناس

    باز بعضی افراد که صبح در صف فروش بودند شب شروع به نوشتن کامنت گلایه کرده اند که بازار دستکاری می شود، حقوقی زیاد عرضه می کند و فلان مسئول مقصر است و … در حالی که نمی دانند داستان نوسانی شدن بورس در طی چند ماه اخیر، فروش هیجانی و سهام داری کوتاه مدت خودشان است.
    درست است که ممکن است این افراد با نوسانگیری های هفتگی و … چندر غازی سود نصیبشان شود و به همین سود دو زاری راضی هستند ولی نمی دانند که با این کار باعث ضرر خودشان و دیگر سهام داران شده اند و نمی گذارند شاخص به ثبات برسد و اعتماد پول های هوشمند جلب شود و سهام به ارزندگی بهتری برسد.
    طبق گفته کارشناسان، حقیقی ها در این یک سال و اندی اکثرا فروشنده بوده اند و چیزی بالغ بر ۱۱۰ هزار میلیارد نقدینگی از بورس خارج کرده اند در حالی که اگر اجازه می دادند تا شرکت ها از این پول استفاده بهینه می کردند شاید اوضاع بورس این طور نبود.
    پس کامنت گلایه ممنوع چون اگر قرار باشد از کسی گلایه کنید باید از خودتان گلایه کنید.

  • ناشناس

    سهامدارهای محترم من خودم همه سهم هامو تو ضرر فروختم بجاش دو تا سهم فجهان وشفن خریدم و هر روز یک‌میلیون میزارم برای خرید شما هم همین کار بکنید اگه سهام شنهور همین دو سهم یک کم کم بشه به راحتی صددرصد سود کردید

  • م

    خواهشمندیم پول فروش سهام عدالت فروشندگان از سال ۹۹ که فروختیم واریز کنید میخواستیم با پولش جهزیه دخترمون بخریم ولی از سال ۹۹ که فروختیم واریزی نداره ممنون میشم مسئولان پیگیری کنند پول فروش فروشندگان از سال ۹۹ واریز بشه سپاس مسئولان شمارا به خانم فاطمه زهرا (ع) قسم میدم پول فروش فروشندگان از سال ۹۹واریز کنید ممنون چرا پست های من اشتراگ نمیذارید ؟ سپاس