کد مطلب: ۶۶۰۳۴۶

پیش‌بینی بازارهای دلار، طلا و سکه/ نگاهی به بازارهای مالی ۷ خرداد ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازارهای دلار، طلا و سکه/ نگاهی به بازارهای مالی ۷ خرداد ۱۴۰۱

در هفتمین روز از خردادماه دلار صرافی ملی، طلا و سکه روندی صعودی را طی کردند. در بازار سرمایه نیز شاخص بورس ریزشی بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز قیمت دلار صرافی ملی صعودی نسبی را تجربه کرد. در بازار طلا و سکه نیز قیمت‌ها افزایشی و از آنسو در بازار سرمایه شاخص بورس ریزشی بود.

پیش‌بینی جی‌پی‌موگان از رشد ۳۰ درصدی بیت‌کوین!

بر اساس گزارش جدید Fortune، استراتژیست‌های جی‌پی‌مورگان عقیده دارند که بیت‌کوین فضای رشد زیادی دارد، اما بازار املاک و مستغلات دچار رکود می‌شود. تحلیلگران عقیده دارند بازار مسکن افزایش نرخ بهره وام مسکن را پیش‌بینی می‌کند و این احتمال بعید نیست.

قیمت هدف استراتژیست‌های جی‌پی‌مورگان برای بیت‌کوین حدود ۳۸ هزار دلار است. با توجه به قیمت فعلی بیت‌کوین که حدود ۲۹ هزار دلار است، رشد تا ۳۸ هزار دلار یعنی رشد ۳۰ درصدی.

«اصلاح بازارها و بیت‌کوین در ماه‌های گذشته اول به صورت یک تسلیم نمایان شد، اما در آینده شاهد روند صعودی برای بازار رمزارزها هستیم.».

گرچه بانک جی‌پی‌مورگان بعد از شروع روند نزولی دیدگاه خود نسبت به رمزارزها را تغییر داد، اما حالا بیت‌کوین را به املاک و مستغلات ترجیح می‌دهد. استراتژیست‌های این بانک گزارش دادند بیت‌کوین پرپتانسیل‌تر از املاک است. همچنین نکته جالب دیگر در گزارش این بانک این است که استراتژیست‌ها می‌گویند:

«سقوط یک تریلیون دلاری ارزش بازار رمزارزها تاثیر چندانی بر میزان سرمایه‌گذاری شرکت‌های خطرپذیر در بازار رمزرازها نداشت.».

پیش‌بینی بازار فردا

بورس امروز با افت ۱۱ هزار و ۱۱۰ واحدی، به محدوده یک میلیون و ۵۵۳ هزار واحدی رسید. کارشناسان می‌گویند که بورس در انتظار تعیین تکلیف مذاکرات وین است.

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: احتمالا شاخص کل بورس تا تیر به محدوده یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی می‌رسد و تا پایان سال روی سطح یک میلیون و ۹۰۰ واحدی می‌ایستد.

این کارشناس عقیده دارند که بورس فردا مثبت نمی‌شود و در نقاط تعادلی و اندکی منفی مورد معامله قرار می‌گیرد.

وی توضیح می‌دهد: بازار سرمایه فاز احیای برجام دارد. یعنی معاملات بر مدار احیای برجام حرکت می‌کند و زمانی که خبر منفی درخصوص این مذاکرات می‌آید، بورس برنامه‌ای برای تغییر موضع ندارد. در کوتاه‌مدت اخبار عدم احیای برجام به صورت معکوس عمل کرده و بازار را منفی می‌کند. علی‌رغم اینکه دلار بازار آزاد ممکن است روند افزایشی به خود بگیرد اما اتفاقی برای دلار نیمایی نمی‌افتد. در نتیجه شرکت‌ها با افزایش نرخ دلار با سودآوری روبه‌رو نمی‌شوند.

اشتیاقی می‌افزاید: از سوی دیگر به علت کسری بودجه، فشار قیمت تمام شده روی شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند. بر همین اساس تالار شیشه‌ای در کوتاه مدت وارد فاز احتیاطی می‌شود تا وضعیت سیاسی کشور مشخص شود و سهامداران بتوانند سبد سهامی خود را تکمیل کنند.

تقابل برجام و بورس

این کارشناس بازار سرمایه توضیح می‌دهد: اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، تحریم‌ها افزایش پیدا می‌کند. با افزایش تحریم‌ها تولید و فروش شرکت‌ها کاهش می‌یابد و به طور کل کشور دچار رکود می‌شود. نرخ بهره نیز از ناحیه کسری بودجه و انتشار اوراق افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به علت ریزش امروز بورس می‌گوید: وضعیت نامشخص برجام علت، ریزش امروز بازار است. چراکه در روزهای اخیر قیمت نفت و کامودیتی‌ها روند صعودی داشته است. رشد بورس متوقف شده اما منفی نیست که باعث ترس و فروش سهامداران شود. این نشان می‌دهد که بورس در همین وضعیت می‌ماند.

اشتیاقی در نهایت می‌گوید: رشد بازار، منوط به تعیین تکلیف شدن برجام است. توافق یا عدم توافق در مذاکرات برجام، می‌تواند یک سناریو و وضعیت جدید برای بازار سرمایه پدید آورد.

روند صعودی طلا در بلندمدت

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: به نظر می‌رسد قیمت طلا ی جهانی تا پایان سال جاری میلادی و حتی ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۳ رو به رشد بماند.

او اظهار کرد: احتمالاً دلار نیز در بلندمدت به روند صعودی خود ادامه دهد. بنابراین برای قیمت سکه و طلا در بازار داخلی نیز مسیر مشابهی پیش‌بینی می‌شود. حتی ممکن است این فلزات گران‌بها نسبت به دلار نیز افزایش قیمت بیشتری را تجربه کنند.

حق‌شناس افزود: طلا و سکه ممکن است در کوتاه‌مدت نوساناتی را تجربه کنند، ولی به‌طور کلی همان‌طور که اشاره شد در بلندمدت صعود قیمت دارند.

روند صعودی دلار تا پایان سال

برزو حق‌شناس، دیگر کارشناس بازارهای مالی درمورد قیمت دلار گفت: من فکر می‌کنم قیمت دلار تا پایان سال صعودی است و سقف‌های جدیدی را ممکن است ببیند.

او ادامه داد: اهرم دلار یک سال تا یک سال و نیم است که فشرده شده و دولت قبلی و فعلی اجازه رشد علیرغم میزان تورم ندادند و درحال حاضر فنر درحال باز شدن است.

وابستگی قیمت دلار به برجام

علی طباطبایی، یک کارشناس بازارهای مالی دیگر نیز پیشتر در گفتگو با تجارت‌نیوز بیان کرده بود: دلار تا دو ماه آینده به موضوع برجام بستگی دارد. من فکر نمی‌کنم اگر توافق صورت بگیرد دلار حد فاصل بین ۲۵ تا ۲۸ هزار تومان را از دست بدهد.

طباطبایی ادامه داد: اما اگر توافق اتفاق نیفتد، احتمال دارد که قیمت این ارز دچار نوسان شود. مگر اینکه دولت بتواند با برخی از اقدامات و اصلاحات این روند را مهار کند.

این کارشناس گفت: احتمال توافق بالا است، اما در واقع تکلیف آن در تیر مشخص می‌شود.

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارها ی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.