خبر مهم:

کد مطلب: ۳۷۸۵۹۳

گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس اقتصادی:

پیش‌بینی حرکت سرمایه‌ها از بازارها به بانک‌ها / بانک مرکزی درباره نرخ سود بانکی تصمیم جدید بگیرد

پیش‌بینی حرکت سرمایه‌ها از بازارها به بانک‌ها / بانک مرکزی درباره نرخ سود بانکی تصمیم جدید بگیرد

هادی حق‌شناس، یک کارشناس اقتصادی گفت: احتمالا قیمت در بازارهای ارز، طلا و خودرو به مانند گذشته گران نمی‌شود و امکان دارد پول از این بازارها خارج و وارد بانک‌ها شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از این که ترامپ به ژاپن سفر کرد؛ شینزو آبه، نخست وزیر این کشور از تصمیم خود برای سفر به ایران برای میانجی‌گری در خصوص روابط ایران و آمریکا خبر داد.

از میانه اردیبهشت ماه بازارهای مالی مانند دلار، سکه، طلا و در برخی از روزها بازار سرمایه نیز با روند کاهشی مواجه شد و این روند تا پایان ماه ادامه یافت.

افت قیمت دلار از ابتدای هفته جاری با شیب ملایمی ادامه یافت، اما نرخ ارز امروز هشتم اردیبهشت ماه از سوی صرافی ملی با کاهش 2.6 درصدی مواجه شد.

برخی واکنش‌ها در بازارها نشان‌دهنده این است، کسانی که دلار و طلا در دست دارند در حال نقد کردن دارایی‌های خود هستند.

وجود اتفاقاتی مثل کاهش قیمت بازارها و سفر نخست وزیر ژاپن به ایران؛ انتظارات را برای ادامه دار بودن روند کاهشی بازارها بالا برده است.

اگر روند کاهشی بازارها ادامه‌دار باشد و پول از بازارها خارج شود، با وجود نرخ سود موجود در بانک‌ها وارد شبکه بانکی ‌می‌شود؟

هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصادی معتقد است: طبیعتا تعیین نرخ سود بانکی نیاز به اطلاعات کامل دارد، دستگاهی که صلاحیت و اطلاعات این حوزه را دارد بانک مرکزی است.

وی گفت: بانک مرکزی از یک سو با مجموعه اطلاعاتی که از کل‌های پولی دارد می‌تواند به راحتی نرخ سود را تعیین کند و از سوی دیگر با توجه به این اخیتار عمل بازار باز را در دست دارد می‌تواند نرخ سود را به سمت هدف دلخواه هدایت کند.

وی در این خصوص ادامه داد: اما براساس تجارب چند دهه اخیر وقتی ایرانی‌ها نقدینگی دارند، دارایی خود را به سمت بازارهای ارز، خودرو و مسکن می‌برند. یعنی عمده فعالیت سفته‌بازی ایرانی‌ها خودرو، سکه، ارز و حداکثر آپارتمان است.

وی افزود: این چهار قلم کالایی که ذکر شد حداکثر رشد قیمت را تا حالا داشته‌اند، بنابراین انتظار این نیست که در سال جاری نیز شاهد جهش قیمت در بازارهای مسکن، خودرو و ارز به مانند گذشته نباشیم. طبیعی است که این قیمت‌ها نه‌تنها سیر صعودی نخواهد داشت، بلکه ممکن است در بدترین حالت تثبیت شود.

حق‌شناس افزود: در صورتی که تنش در روابط ایران و آمریکا کاهش یابد یا مذاکره‌ای صورت گیرد، احتمالا قیمت‌ها در بازارها کاهشی می‌شوند و در این شرایط، بازار پول می‌تواند به پناهگاه امنی برای پول‌های آزاد شده از بازارهای دیگر تبدیل شود. اما این که در بانک‌ها چه نرخ سودی به سپرده‌ها تعلق بگیرد، باید بانک مرکزی تصمیم جدید بگیرد. چون یقینا اگر دو نرخ سود بلندمدت 18 درصدی و کوتاه‌مدت 15 درصد برای دارایی مناسب بود، مردم به بازارهای موازی دیگر پناه نمی‌بردند.

وی در پایان گفت: اما نکته‌ اصلی این است که مردم تا چه زمانی می‌توانند پول خود را در بازارهای دیگر نگه دارند؟ پاسخ این است که امکان خروج پول از بازارها در صورت تثبیت قیمت یا عدم انتظار جهش قیمتی وجود دارد و در این شرایط، طبیعی است که پول به سمت بانک‌ها برود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سود بانکی رو افزایش هم بدهند دلار از این قیمت تکان نخوره در بانک سرمایه گذاری نمی کنم …