کد مطلب: ۳۷۸۳۱۱

گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس بازارهای مالی:

پیش‌بینی رفتار بازارها در مواجهه با اخبار مذاکرات احتمالی

پیش‌بینی رفتار بازارها در مواجهه با اخبار مذاکرات احتمالی

یک کارشناس بازارهای مالی معتقد است: با توجه به این که بورس از تمام بازارهای رقیب عقب است، بهترین سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی این است که سرمایه‌گذاران بیش از 30 درصد دارایی‌های خود را به سمت بازار سهام ببرند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از سفر ترامپ به ژاپن، شنیزو آبه، نخست‌وزیر این کشور اعلام کرده است که در اولین ماه میلادی به منظور میانجی‌گری میان آمریکا و ایران به ایران سفر می‌کند.

به دنبال انتشار این خبر، هیجان برای خرید در بورس افزایش و در بازار طلا نیز با توجه به ریزش حدود 10 هزار تومانی نسبت به روز یکشنبه، به نظر می‌رسد کفه ترازو به نفع فروش سنگین شده است.

بازارها طی روزهای آینده چه روندی را طی خواهند کرد؟

مسعود فاضلی‌نیا، کارشناس بازاهای مالی معتقد است: فعالیت بازار سهام به تنهایی متاثر از خبر سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران نیست، بلکه بخشی نیز به رشد سهام کالاهای بورسی مربوط می‌شود. مثلا فروش سهام شرکت «ملی مس» با ابتکاری که به کار برده‌، بالا رفته است. این قبیل فعالیت بازار نسبت به سفر نخست‌وزیر ژاپن، موضوع بیشتر تاثیرگذاری بوده است.

ریزش کم دلار و طلا طی روزهای آینده

وی در خصوص بازار طلا گفت: در بازار طلا نیز اگرچه معاملات زیادی صورت نگرفته، ولی ریزش زیادی نداشته است. بنابراین پیش‌بینی من این است که این بازار بیشتر از چند درصد نوسان نداشته باشد. شاید سرمایه‌گذاران در بازارهای مختلف از سهم دارایی خود در بازار طلا کم کنند، چون حتما با یک نوسان رو‌ به پایین مواجه هستیم، ولی ریزش آن خیلی زیاد نیست و احتمالا در حد چهار درصد یا پنج درصد افت خواهد کرد.

وی در خصوص بازار سرمایه گفت: از سوی دیگر در بازار سهام نیز سهم‌های خوبی وجود دارند که با قیمت‌های مناسب شرایط خوبی برای سرمایه‌گذاری دارند؛ برخی صنایع از یک طرف در سال جاری فروش و سود خوبی داشته‌اند و از سوی دیگر اگر بتوانند به فروش خود همچنان ادامه دهند، P/E مناسبی دارند.

وی در خصوص تاثیر اخبار سیاسی بر بازارها گفت: اگر اخبار مذاکرات هم جدی شود، در کوتاه‌مدت نمی‌تواند قیمت طلا و قیمت دلار را پایین آورد. نمونه آن در مذاکرات آمریکا با کره شمالی و چین مشخص است، که بعد از گذشت زمان و با امتیازاتی که آمریکا گرفته، عملا هیچ امتیازی نداده است. مخصوصا در ارتباط با کره شمالی سطح تحریم‌ها را اصلا کم نکرده است. بنابراین نوسان رو به پایین دلار و طلا را محدود می‌کند، اما بورس پتانسیل لازم را دارد، زیرا بعضی از سهم‌ها قیمت‌های مناسبی دارند و قابل سرمایه‌گذاری هستند.

فاضلی‌نیا معتقد است به علت وجود عدم قطعیت‌های زیاد در بازارها، اگر سرمایه‌گذاران در مجموعه‌ای از بازارهای مختلف سهم داشته باشد، مناسب‌تر است و می‌توانند با وزن آن بازی کنند.

وی در ادامه گفت: مثلا در چند مدت گذشته چون خبرهایی درباره جنگ زیاد شده بود، سرمایه‌گذاری در بازار طلا برای عده‌ای جذاب بود؛ اما در شرایط فعلی چون از تنش‌ها کاسته شده سرمایه‌گذاران می‌توانند بیش از 30 درصد از سرمایه خود را به سمت خرید سهام بورس ببرند.

این کارشناس بازارهای مالی برای سرمایه‌گذاری در بورس چنین توصیه کرد: کسانی که می‌خواهند دارایی‌های خود را به بورس ببرند، باید تاکیدشان روی سهم‌های بنیادی باشد، نه سهم‌هایی که در چند وقت گذشته بدون این که P/E آن‌ها تغییر کند تا شش برابر هم افزایش قیمت پیدا کرده است، زیرا این افزایش به دنبال یک شایعه یا نوسان به وجود آمده است. ممکن است مثلا دلار ریزش چند درصدی داشته باشد و سهم‌هایی که بنیان قوی ندارند، بعد از دلار ریزش کنند.

وی در پایان گفت: با توجه به این که بازار سهام از همه‌ بازارهای رقیب مثل بازار مسکن، ارز و حتی از بازار کالا عقب است، سرمایه‌گذاران می‌توانند سهم خود را از بازار سهام به 30 درصد برسانند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرا کاهش داشته باشبم بعد از اخبار مذاکره
    وقتی امریکا تحریمی رو برنمیداره و اضافش هم میکنه
    نمونش کره شمالی

  • رضا

    کارشناسیت بدرد خودت میخوره.