کد مطلب: ۶۰۲۱۹۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی قیمت حبوبات در جهان / حبوبات گران می‌شود؟

پیش‌بینی قیمت حبوبات در جهان / حبوبات گران می‌شود؟

قیمت جهانی غذا به بالاترین حد خود رسیده است. برخی فعالان بازار می‌گویند خشکسالی به محصولات زراعی آسیب رسانده است. این مساله در بازار ایران باعث افزایش قیمت حبوبات شده. آیا حبوبات در سال نوی میلادی دوباره گران می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت جهانی گندم و نهاده‌های روغنی گران شده است. تداوم خشکسالی باعث کاهش عرضه این محصول و بالا رفتن قیمت محصولات زراعی شد. آیا روند افزایشی قیمت حبوبات در بازار ایران تداوم دارد؟

دبیر انجمن حبوبات می‌گوید: تمام کارشناسان بین‌المللی روند قیمت حبوبات را در سال نوی میلادی افزایشی پیش‌بینی کرده‌اند. قیمت حبوبات از سال ۲۰۱۱ به دلیل خشکسالی روند افزایشی دارد و در این سال‌ها گرانی‌ها بی‌سابقه بوده است.

سید عبدی افتخاری به تجارت‌نیوز توضیح داد: سه عامل در قیمت حبوبات دخیل است. عرضه و تقاضا، تداوم خشکسالی‌ها و همچنین شرایط بعد از کرونا، همه عواملی است که در قیمت حبوبات اثرگذار است.

او ادامه داد: تقاضا در شرایط بعد از کرونا تاثیر مستقیمی در قیمت حبوبات دارد. ممکن است بعد از شرایط کرونا تقاضا برای خرید حبوبات بیشتر شود. فعلا کارشناسان نسبت به کاهش عرضه و آینده صنعت غذا هشدار می‌دهند.

افزایش گندم و روغن‌های گیاهی

بنابراین گزارش و طبق اعلام روابط عمومی انجمن حبوبات ایران، قیمت جهانی کالاهای غذایی برای سومین ماه متوالی افزایش پیدا کرده و به بالاترین سطح خود از جولای ۲۰۱۱ رسیده است.

فائو در نوامبر ۲۰۲۱ شاخص سازمان ملل متحد که کالاهای اصلی از جمله گندم، روغن‌های گیاهی و غیره را ردیابی می‌کند، این اقلام سه درصد افزایش یافت و به بالاترین حد خود در یک دهه اخیر رسیده است.

این مساله باعث نگرانی بانک‌های مرکزی درباره تورم و خطر تشدید گرسنگی جهانی، شده است.

عبدالرضا عباسیان، اقتصاددان ارشد در سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد در مقاله بلومبرگ گفته مساله نهاده‌ها، کودها و پیامدهای آن برای سال آینده نگران کننده است.

در ایران اما نگرانی‌ها درباره کاهش عرضه حبوبات به ایران به دلیل شرایط تحریمی است. از یک سو شرایط تحریمی باعث شده کالا با گرانی بیشتری به دست مردم برسد.

از طرف دیگر گرانی‌ها باعث شده قدرت خرید مردم نسبت به شرایط قبل از کرونا ضعیف شود.

دبیر انجمن حبوبات معتقد است برای اینکه کالا به موقع به دست مردم برسد، دولت به خصوص وزارت جهاد کشاورزی و گمرک باید بروکراسی را کاهش دهند و در واردات کالا تسهیل‌گر باشند. همچنین باید با در شرایط سخت تحریم با تجار همکاری و ایجاد انگیزه کنند.

او گفت: در سایت گمرک هنوز ارزش‌گذاری قیمت‌ها به روز نشده است که امیدواریم ارزش‌گذاری قیمت‌ها بعد از گذشت سه سال تغییر کند.

برای مطالعه بیشتر خبر قیمت حبوبات در سال ۱۴۰۰ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.