کد مطلب: ۶۲۹۹۲۰

پیش‌بینی وزیر صمت از قیمت خودرو سال ۱۴۰۱

پیش‌بینی وزیر صمت از قیمت خودرو سال ۱۴۰۱

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال آینده تورم عمومی کشور به هر میزانی که باشد، قیمت خودرو افزایش نخواهد یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آیا وعده عدم افزایش قیمت خودرو تحقق می‌یابد؟

به نقل از دنیای اقتصاد، با توجه به اظهارات وزیر صمت سال آینده با توجه به کاهش قیمت تمام شده (به قیمت ثابت سال ۹۹) قیمت‌گذاری کمتر از تورم عمومی صورت خواهد گرفت و قیمت خودرو افزایش نمی‌یابد.

تورم عامل تعیین‌کننده قیمت خودرو

هرچند روش‌های مدنظر سیاستگذار خودرو در کاهش هزینه‌های تولید خود جای بحث دارد اما موضوع اصلی این است که اگر قیمت خودرو طی این سال‌ها با توجه به تورم عمومی تعیین می‌شد، خودروسازان با زیان انباشته ۸۵‌هزار میلیارد تومانی و زیان تولید ۱۲‌هزار میلیاردی روبه‌رو نمی‌شدند.

همچنین فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت، تورم خودرو یکی از آیتم‌های تعیین‌کننده در قیمت محسوب می‌شد اما با در نظر گرفتن نبود بهره‌وری و عدم‌ارتقای کیفیت، در هیچ دوره‌ای قیمت خودرو بر اساس تورم تعیین نشده، به همین دلیل خودروسازان با زیان تولید و انباشته روبه‌رو بودند.

حالا اما سیاستگذار خودرو در برنامه راهبردی که تا سال ۱۴۰۴ تدوین کرده به‌طور جدی به موضوع کاهش قیمت تمام شده خودرو به قیمت ثابت سال ۹۹ پرداخته است.

خودرو ارزان می‌شود؟

بر اساس برنامه ارائه شده قرار است سال آینده قیمت تمام شده خودرو به قیمت ثابت سال ۹۹ به‌صورت تجمیعی ۱۵‌درصد کاهش پیدا کند. همچنین برای سال ۱۴۰۲ نیز کاهش قیمت تمام شده ۲۰‌درصدی خودرو هدف‌گذاری شده است.

آن‌طور که در سند وزارت صمت آمده است سه مسیر برای تحقق هدف‌گذاری‌های صورت گرفته به منظور کاهش قیمت تمام شده خودرو پیش‌بینی شده است.

مسیر اول ثبات بخشی به بازارهای نهاده‌های اصلی تولید مانند فلزات و مواد پتروشیمی است. مسیر دوم بهبود فرآیند تامین قطعات و مجموعه‌ها (داخلی و خارجی) تعریف شده و سومین مسیر نیز بر اصلاح ساختار هزینه‌های شرکت‌های خودروساز برنامه‌ریزی شده است.

در حالی سیاستگذار تلاش کرده از این سه مسیر ریل‌گذاری مناسبی برای تحقق هدف‌گذاری مذکور در ارتباط با کاهش قیمت تمام شده خودرو داشته باشد که با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و همچنین زنجیره خودروسازی به نظر می‌رسد مسیر این ریل‌گذاری بسیار ناهموار باشد.

بهبود فرآیند تامین قطعات

یکی از مسیرهایی که مدنظر سیاستگذار خودرویی قرار دارد بحث بهبود فرآیند تامین قطعات و مجموعه‌های خودرو (چه داخلی و چه خارجی) است. در حالی سیاستگذار خودرویی صحبت از بهبود روند تامین قطعات می‌کند که شاهد هستیم همچنان سایه تحریم‌ها بر سر زنجیره خودروسازی کشور سنگینی می‌کند و همین مساله منجر به افزایش هزینه‌های تامین قطعات از منابع خارجی می‌شود. علاوه بر این مساله، در حال حاضر شرکت‌های خودروساز نیز در پرداخت بدهی خود به شرکت‌های قطعه‌ساز ناتوان هستند و همین مساله می‌تواند بهبود فرآیند تامین قطعات را از منابع داخلی با چالش همراه کند.

اصلاح ساختار هزینه‌ای خودروسازان

بحث اصلاح ساختار هزینه‌ای شرکت‌های خودروساز نیز یکی از مسیرهایی است که در سند راهبردی صنعت خودرو مورد توجه قرار گرفته است. سیاستگذار خودرویی به دنبال این است که با ایجاد اصلاحاتی در ساختار هزینه‌ای خودروسازان، مسیر را برای کاهش قیمت تمام‌شده خودرو هموار کند. اما اصلاح این ساختار در شرایطی که شرکت‌های خودروساز در چنبره مدیریت دولتی اسیر هستند به این راحتی ممکن نیست. حضور تمام‌قد دولت و اصرار به سیاست‌های پرهزینه‌ای مانند قیمت‌گذاری دستوری را می‌توان مانع اصلاح ساختار شرکت‌های خودروساز قلمداد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بابک

    تمام این نظر سنجیها یک رک بیشتر نیست چه در باب مسکن و ماشین تحریم اگر برداشته بشه همان که دلار بلا رفت همه چیز گرون شد وقتی دلار ارزان بشه ریال جون بگیره کسی ریال جون گرفته رو با ماشین عوض نمیکنه اینها این کارشناسهای فقط میخوان آخرین تلاشهای فروش خودرو به مردم بفروشند توافق صورت بگیره مرگ خودرو مسکن طلا و دلار و دلال بازیه وسلام

  • ناشناس

    خودرو نخرید قیمت نصف می‌شود واردات آغاز شده هیچ کس ایرانی نمی‌خرد مواظب کلکاشون باشید

  • خلیل

    وزیر صمت قبلا هم فرموده بودن که ماشین ارزون میشه
    ولی سه بار مجوز افزایش خودرو دادن
    خخخخ

  • جلیل

    با این قیمتها خرید غیر ممکنه
    مگر قیمتها نصف بشن
    حالا سال دیگه ایران خودرو هر چقدر دوست داره ببره بالا قیمتها را
    وقتی قراره کسی نخره ۲۰۶ را یک میلیارد کنه
    آدم عاقل نمیخره
    والسلام

  • میلاد

    به عنوان شخصی که چهل سال در بازار خودرو تجربه داره عرض میکنم قیمت خودرو الان به قول معروف به علم رو بالا نگه داشته شده و با گرانی های بی اساس سعی در فروش محصولات بنجول خودشون دارن اما این قیمت ها قطعا واقعی نیست و در صورتی که مردم همینطور به نخریدن ادامه بدن و واردات به انجام برسه یقینا ریزش شدیدی خواهد بود در همین نزدیکی

  • ناشناس

    به قول بعضیها له عنوان فردی که سالها در بازار خودرو است عرض کنم که این ریزش قیمت ها علتش اینه خودروها مدل ۱۴۰۰ از پانزده اسفند و با ورود خودرو های مدل ۱۴۰۱ یک سال مدل خوردند و این افت قیمت بابت همین موضوع هست . خودروهای های مدل سال جدید بیاد بازار حداقل ده میلیون افزایش میخوره

  • شهرام

    قیمت گذاری منطقی نیست ، نمی ارزه

  • ناشناس

    مردمو چی فرز کردن این احمق ها.. الان خودرو ساز داره قطره چکانی وبا هزارتا فیلم بازی کردن خودرو قرعه کشی به بازار میده ولی تو بازار آزاد هر چقدر که بخای و هرچی که بخای هست… بازار آزاد از گور باباش این ماشینا و در نیاورده…. شرکت نصف بیشتر محصولاتش داره به بازار آزاد با هزار نوع رانت وارد میکنه از این ور به من شما میگه بورو قرعه کشی ثبت نام کن…… شما قرعه کشی حذف کن دوم هرچی تولید داری بریز تو بازار…… اینو ی بچه 10 ساله هم میفهمه اونوقت این وزیر احمق نمی‌فهمه……. یا خود دولت از این کار نفع میبره……..

  • ماه

    بنظر من قیمّت خودرو ثابت میمونه، حداقل کاری ک تونستن بکنن دادن اخباری هست ک کمک کنن اینور سال خودرو گران نشه برای سال جدید وتقاضا کم بشه،چجوری. اصلا امکان داره ماشینی ک سال ٩٩ ٧٨ تومن بوده و الان شده ١٨٠ تومن رو ب قیمّت اولیه برگردونن؟؟؟؟من ک ماشینو میخرم تا گران تَر نشده
    برجام هم احیا بشه قرار نیست قیمّت ها خیلی افت کنه، فقط کمک میکنه حباب تورم از بین بره و قیمّت ها ثابت بشه انشالله
    وقتی یک خونه سه ملیارد هست، ماشین ک قرار نیست بشه ١٠٠ تومن …زمین ک قطعات نباید وارد میکردن و مواد اولیه نداشته ک انقد گران شده… همچیز دست خودشونهماشین خارجی دست دوم هم وارد بشه کی دل میکنه بخره اینارو؟ خراب بشه تعمیر کار اندازه جون ادمی زاد پول میگیره و میگه قطعاتش وارداتیهانشالله گرونتر نشه و ب ثبات برسه،أرزان شدن مسئله اصلی نیستمیخوان فکری کنن ، زمین رو ارزون کنن ک براشون کاری نداره و یکمشت دلال خون مردم رو میدوشن تو زمین خاری

  • شهروند

    نخرید ارزون میشه