کد مطلب: ۷۲۴۱۰۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۴ سناریو برای قیمت خودرو پس از سقف‌شکنی نرخ دلار

4 سناریو برای قیمت خودرو پس از سقف‌شکنی نرخ دلار

قیمت خودرو در این هفته هم‌گام با افزایش نرخ دلار، روند صعودی را در پیش گرفت. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد سایه رکود همچنان بر سر بازار است. اما کارشناسان درباره‌ آینده بازار خودرو و قیمت‌ها چه می‌گویند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق پیش‌بینی‌ها قیمت خودرو از زمان صعود نرخ دلار، روند افزایشی در پیش گرفت. بررسی‌ها نشان‌ می‌دهد نوسانات قیمت خودرو هنوز بر وضعیت رکود معاملات تاثیری نگذاشته است. در میان نوسانات موجود در بازار خودرو، این مساله مطرح می‌شود که بازار و قیمت‌ها در هفته‌های آینده به چه سمت و سویی می‌روند؟

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر سرمایه‌های سرگردان مردم به دنبال بازاری برای سرمایه‌گذاری ایمن می‌گردند. به همین علت پیش‌بینی می‌شود روند افزایشی قیمت خودرو در کشور به صورت هفتگی ادامه یابد.

او افزود: پیش از سقف‌شکنی دلار که در هفته گذشته اتفاق افتاد، پیش‌بینی می‌شد خودرو هم‌گام با تورم تا پایان سال حداقل 40 درصد افزایش قیمت داشته باشد. اما حالا به بهانه رکوردشکنی دلار احتمالا بازار خودرو با سرعت بیشتری به افزایش قیمت خود ادامه دهد.

این کارشناس صنعت خودرو در رابطه با رکود معاملات توضیح داد: پیش‌بینی اینکه آیا رکود بازار خودرو از بین می‌رود یا خیر؟ با توجه به اوضاع اقتصادی وخیم کشور بسیار مشکل است. البته این مشکلات تنها به بازار خودرو محدود نمی‌شود و به بازارهای دیگر نظیر لوازم خانگی و دیگر صنایع نیز رسیده است.

کاکایی ادامه داد: قیمت خودرو در حال حاضر روند صعودی را در پیش گرفته است. اما سطح معاملات هم‌گام با این تحولات بالا نمی‌رود. چراکه بدنه اصلی مصرف‌کنندگان نهایی در بازار خودرو، یعنی مردم دیگر سرمایه‌ای در دست ندارند که اقدام به خرید و فروش خودرو کنند.

او تاکید کرد: درنهایت به نظر می‌رسد که رونق به‌راحتی و در کوتاه‌مدت به بازار بازنگردد. شهروندان در حال حاضر در وضیعتی قرار گرفته‌اند که سرمایه‌ خود را تا جایی که می‌توانند پیش خود نگه می‌دارند. پس این طبیعی است که دیگر اقدام به فروش خودروهایشان نکنند.

افزایش قیمت مقطعی است

اما یک کارشناس دیگر معتقد است که روند افزایش قیمت خودرو به صورت مقطعی است.

کاظم محمدی نیک‌خواه، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر قیمت خودروهای وارداتی موجود در بازار بر اساس افزایش یا کاهش نرخ دلار تعیین می‌شود. اما همچنان خرید و فروشی در بازار صورت نمی‌گیرد.

محمدی نیک‌خواه گفت: البته این افزایش قیمت پیش از جهش و سقف‌شکنی دلار اتفاق افتاده بود، اما در یک هفته اخیر پررنگ‌تر شد.

او توضیح داد: این نوسانات قیمتی فعلی در بازار مقطعی است و به نظر می‌رسد قیمت خودرو در هفته‌های آینده، اگر دلار مجددا افزایش قیمت تجربه نکند، جهش چندانی نداشته باشد.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: این نوسانات ایجاد شده هم عاملی نبود که رکود را از بین ببرد. تنها ثبات نرخ دلار است که رکود را از بین می‌برد. در نتیجه، پیش‌بینی می‌شود بازار به همین روند خود ادامه دهد.

قیمت خودرو

افزایش قیمت خودرو؛ این‌بار در گران‌قیمت‌ها

عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو، به تجارت‌نیوز توضیح داد: باید به این نکته توجه کرد که خریداران در بازار خودرو با نوسانات قیمتی دلار آشنا هستند و با تغییر نرخ ارز احتمال این را می‌دهند که این نوسان کوتاه‌مدت است و در برخلاف گذشته، به بازار هجوم نمی‌برند و همین عامل باعث می‌شود نوسانات ارزی تغییری در روند بازار خودرو ایجاد نکند.

او با بیان اینکه مردم در بحث سرمایه‌گذاری در بازار خودرو آگاهانه عمل می‌کنند اشاره کرد: آگاهانه عمل کردن مردم در بحث سرمایه‌گذاری در آنجایی مشخص است که شرکت‌های مونتاژ خودرو به برگزاری طرح‌های فروش اقساطی روی آوردند. چراکه دیگر خریداران به صورت یکجا تمام سرمایه خود را صرف خرید یک خودرو نمی‌کنند.

جعفری ادامه داد: اما حالا لیست خودروهایی که قرار است به زودی وارد کشور شوند، مشخص شده است و هر شرکت خودروسازی به واردات یک برند خودرو مشغول می‌شوند. با اجرا شدن طرح واردات، هر شرکت واردکننده خودرو در آینده مشغول به واردکردن خودروهای اقتصادی خواهند شد.

او تاکید کرد: اعلام فهرست احتمالی خودروهای وارداتی باعث شده که خریداران خودروهای اقتصادی دست نگه دارند تا خودروهای وارداتی وارد بازار شوند و بعد از واردات اقدام به خرید خودرو کنند.

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: اما اگر قرار باشد که خودرویی با افزایش قیمت همراه شود، این‌بار در بازار خودروهای گران‌قیمت بازار کشور خواهد بود.

او در ادامه افزود: اما به نظر می‌رسد افزایش قیمت در خودروهایی با قیمت بالا هم تغییری در روند تقاضای بازار ایجاد نکند. زیرا افرادی که اقدام به خرید این نوع خودروها می‌کنند، توجه چندانی به نوسانات ریز بازار ندارند.

افزایش 30 درصدی قیمت خودرو تا پایان سال؟

کارشناسی دیگر به تجارت‌نیوز گفت: بازار خودرو کاملا متاثر از نوسانات ارزی است. به همین دلیل می‌توان آن را به‌عنوان یک بازار دلاری معرفی کرد.

مرتضی مصطفوی افزود: از طرفی دیگر، تنش‌های سیاسی داخلی و خارجی هم در این مدت افزایش پیدا کرده و اقتصاد سیاسی بی‌ثبات شده است. تاثیر این بی‌ثباتی را می‌توان در نوسانات و سقف‌شکنی‌های نرخ دلار مشاهده کرد.

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: به نظر می‌رسد بازار خودرو در خوش‌بینانه‌ترین حالت، تا پایان سال شاهد حداقل 30 درصد افزایش قیمت خودرو باشد.

برای مطالعه بیشتر، خبر قیمت سر‌به‌سر فیدلیتی و دیگنیتی مشخص شد/ خریداران در چه صورت ضرر می‌کنند؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    طرف بده یه خودرو به خره تمام پس اندازش را
    وقتی حقوقش کفاف یه حلقه لاستیک نمی دهد به چه درد می خوره؟

  • حسین

    بیشترین ضرر رو اونهایی کردند که ثبت نام یکساله کردند. یکی مثل من ماشینم رو فروختم وباپولش ثبت نام کردم.حالا ازیکطرف قیمت خودرو در بازار داره میره بالا ،از طرف دیگه کارم شده هرروز قیمت کارخانه رو چک کنم که یکوقت اون بالا نره که میشه قوز بالا قوز.کارخانه هم که هیچ فرقی بین اونیکه یکسال نصف پول ماشین رو داده و حالا دیگه پولش ارزش روز خرید رو نداره قائل نمیشه.خدا رحم کنه به ما کم درآمدها.