کد مطلب: ۵۰۵۶۴۳

گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس ارزی:

پایان ترامپیسم در بازار ارز / موج جدید ارزانی دلار آغاز شد؟

پایان ترامپیسم در بازار ارز / موج جدید ارزانی دلار آغاز شد؟

امروز دلار با ۶۷۷ تومان کاهش نسبت به روز گذشته در صرافی ملی بعد از یک ماه بالاخره از کانال ۲۵ هزارتومانی خارج شد و به نرخ ۲۴ هزار و ۸۷۴ تومان رسید. به باور فعالان این بازار، روند ارزانی دلار در روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز دلار با ۶۷۷ تومان کاهش نسبت به روز گذشته در صرافی ملی بعد از یک ماه از کانال ۲۵ هزار تومانی خارج شد و به نرخ ۲۴ هزار و ۸۷۴ تومان رسید.

بعد از تسلط دموکرات‌ها بر سنا، دلار در جهان نزدیک به پایین‌ترین سطح ۳ ساله خود رسید همزمان در داخل کشور ما هم با ریزش روبرو شد.

اواسط هفته گذشته با توییت ترامپ و دامن زدن او به ماجرای احتمال تغییر آرای کنگره آمریکا، دلار افزایشی شد. روز یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه هر روز ۲۰۰ تومان بر قیمت این ارز اضافه شده و نرخ آن به ۲۵ هزار و ۹۰۲ تومان در صرافی ملی رسید.

پس از هجوم حامیان دونالد ترامپ به کاپیتال هیل و تصویب نهایی پیروزی بایدن ورق برگشت و در روز پنج‌شنبه، اسکناس آمریکایی ۴۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد. بر این اساس با نزول به زیر سطح ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی در محدوده ۲۵ هزار و ۴۵۰ تومان قرار گرفت که این سنگین‌ترین افت اسکناس آمریکایی از ۱۲ آذرماه بود.

نخستین روز هفته جاری اما دلار رکورد کاهش روز پنج‌شنبه را هم زد و پا به کانال ۲۴ هزار تومانی گذاشت.

به نظر می‌رسد بسیاری از خریداران منتظر مشخص شدن تکلیف ترامپ بودند و حالا پس از یک نزول قیمتی، برخی به اتفاقات مثبت در آینده خوشبین نیستند و خریدهای خود را انجام می‌دهند با این حال تعداد بسیاری همچنان منتظر رویدادهای مثبتی هستند که احتمال می‌دهند با روی کار آمدن دولت بایدن رخ دهد.

کامبیز افسری، فعال و کارشناس بازار ارز، درباره علت کاهش قیمت دلار می‌گوید: از نگاه فعالان و معامله‌گران بازار هر چه به آمدن دولت بایدن نزدیک‌تر می‌شویم هم خطر جنگ و تنش در منطقه کمتر می‌شود هم لغو تحریم‌ها نزدیک‌تر، پس از حالا به بعد هر چه به روی کار آمدن دولت بایدن نزدیک‌تر می‌شویم دلار ارزان‌تر می‌شود.

به گفته او روز شنبه در بازار ارز حجم معاملات افزایش پیدا نکرده است اما فروشنده‌ها بیشتر شده‌اند. هر چه فروشنده‌ها بیشتر باشد ارز در بازار بیشتر می‌شود.

افسری توضیح می‌دهد: تعداد زیادی از خریدارها منتظر کاهش قیمت هستند و خریدشان را به تاخیر می‌اندازند پس قیمت بیش از این پایین می‌آید.

به اعتقاد این فعال بازار فعلا روند ارزانی دلار ادامه دارد و با ورود دائم ارز به بازار کاهش قیمت را در روزهای آینده هم شاهد هستیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد امین

    دوت ی کار کرده ک بایدن بیاد دلار ارزون شه ی توهم خوب بودن بایدن مردمو بگیره و دولت اوکی مذاکره رو بگیره
    اما کور خونده ?

  • ایمان

    دوستان گلم…
    قیمت دلار با یکسری عوامل منفی و ملموس اقتصادی بالا رفته (در واقع ارزش پول ملی کم شده)
    فقط و فقط هم با ایجاد تغییرات مثبت، محسوس و عمیق در دقیقا همون عوامل اقتصادی میتونیم شاهد کاهش قیمتش باشیم
    با تضرع و زاری یا خوش بینی یا نذر و نیاز و هرررر کار دیگه ای آب از آب تکون نمیخوره
    اون عوامل منفی موجود که باید تغییر کنن اینا هستن:
    تحریم های اقتصادی و بانکی
    کاهش صادرات
    تراز تجاری منفی
    کاهش تولید ناخالص ملی
    افزایش پایه پولی و نقدینگی
    نظام اقتصادی بانک محور
    قیمت گذاری دستوری
    رانت ناشی از ارز دولتی 4200 تومانی
    همین و تامام.

  • ناشناس

    چنین است رسم سرای درشت
    گهی پشت بر زین گهی زین به پشت

  • ناشناس

    باشکست امریکا دلار شکسته شدولی دلالان بابتون می خواهند عصای ریزش دلار باشند

  • ناشناس

    دلار شاید تا مرز ۲۰ هم برسد ولی دوباره از۳۰ هم رد میکند تا۴۰ و۵۰ جا دارد شک نکنید این تاریخ را بسپار سیو کن بعد از یک سال در بیار ببین رسیده به این قیمت یا نه

    • ناشناس

      شما دلالی؟
      دلار این قیمت هایی میگی نمیبینه

  • ناشناس

    اصلا کلا گرانی دلار از اونجایی شروع شد که بحران سکه شروع شد چون طلا از پشتوانه پول ملی و خزانه خارج شد و تبدیل به سکه شد و از کشور خارج شد به واسطه بعضی‌ها و ارزش پول ما پایین آمد بنا بر این همه چیز که وارداتی بود گران شد و مانند دلار اما بنظرم حقه بعدی آمریکا اینکه دلار رو ارزون کنه تا ما به ارزش پول نام کاری نداشته باشیم و دوباره به دلار وابسته بشیم و تا گران شد چون پول ملی ارزش ندارد اقتصاد شکست بخورد .
    اما دلار از اول انقلاب ۱۲۰ تا تک تومانی بود و طی چند تا دولت تا ۲۵ تومان امد

  • عوام

    همه چیز داره فراهم میشه آقای روحانی تا شخص شما بتونی قیمت دلارو برگردونی پایین یا به قول خودت شهریور ۹۷ چون دلارِ ۴ تومنیم به اندازه لازم برای سرمایه گزاره خارجی دلچسبو تحریک کننده هست ، نگران نقدینگیه بعدشم نباشید چون جذبه بانکها و بورسو ملک میشه که همشون بعدازمذاکرات جون میگیرن و شغل آفرینن خلاصه بازار کار راه میوفته دلارو پایین بیارو نگران نباش

  • ناشناس

    چرا دلار بانک مرکزی یا همون صرافی ملی ارزون نمیکنه،

  • ناشناس

    قیمت دلار را دولت خودمان تعین میکند نه دولت ترامپ نه دولت بارون.خود آقای روحانی فرمودند دلار مال دولت هست و نرخش هم دولت تعین میکند.پس تا کسر بودجه هست که همیشه خواهد بود دلار به همین وضعیت خواهد بود و بلا بد تر

    • ناشناس

      ارزان شدن دلار در راهه

    • رضا

      یک دلار آمریکا $ از ۷ تا یه تومن در چهل سال گذشته رسید ب چقدر ؟

  • شاهین

    یامولل موحدین، یاقاسم الجبارین، بیاد پایین خونه درست کنیم ماشین بخریم دوست دارم خدا