کد مطلب: ۵۹۱۹۴۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

توییتی که دلار را ارزان کرد / منتظر کاهش جدی قیمت دلار باشیم؟

توییتی که دلار را ارزان کرد / منتظر کاهش جدی قیمت دلار باشیم؟

اگرچه ایران هنوز زمان شروع مذاکرات هسته‌‌ای را اعلام نکرده اما آنگونه که معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران خبر داده مذاکرات پیش از پایان ماه نوامبر آغاز می‌شود. این خبری است که می‌تواند قیمت دلار را دستخوش تغییر کند. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار در معاملات روز چهارشنبه پنجم آبان ماه تا ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان هم رفت و پیش‌بینی می‌شد اگر خبر جدیدی از مذاکرات هسته‌ای نرسد، دلار وارد کانال قیمتی جدید شود. اما توییت معاون وزیر امور خارجه روند بازار را تغییر داد و قیمت دلار امروز ششم آبان ماه به حدود ۲۷ هزار و ۶۵۰ تومان رسید.

اگرچه روند قیمت دلار افزایشی بود، اما قیمت دلار روز ششم آبان ۱۵۰ تومان افت کرد. اما دلیل کاهش قیمت دلار چه بود؟

توییتی که دلار را ارزان کرد

علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران امروز در حساب توییتری خود خبر جدیدی از آغاز مذاکرات هسته‌ای اعلام کرد. او بعد از ملاقات با انریکه مورا در بروکسل در حساب توییتری خود نوشت: «توافق کردیم‌ پیش‌ از پایان ماه نوامبر مذاکرات را شروع کنیم و تاریخ دقیق هفته بعد اعلام خواهد شد.»

این به آن معناست که مذاکرات هسته‌ای ایران در ماه جاری آغاز می‌شود. این خبر می‌تواند روند افزایشی قیمت دلار را تغییر دهد و روند بازار را معکوس کند.

این توییت باقری در حالی است که سیگنال روز گذشته وزیر امور خارجه، قیمت دلار در بازار را افزایش داد. امیر عبدالهیان مجددا بر مواضع پیشین خود تاکید کرده بود. موضعی که در آن، آغاز مذاکرات مشروط به آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران بود. این پیش‌شرط ماه گذشته هم اعلام شده و مقامات امریکایی هم واکنش مثبتی به آن نشان نداده بودند.

تکرار این موضع از سوی عبدالهیان این سیگنال را به بازار ارز داد که ایران در انجام مذاکرات هسته‌ای جدی نیست و همچنان زمان انجام مذاکرات فرا نرسیده است. برای همین قیمت دلار روز گذشته روند صعودی گرفت و تا ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان هم پیش رفت.

بازگشت دلار به کانال ۲۶ هزار تومانی؟

بسیاری معتقد بودند افزایش قیمت دلار ادامه‌دار است و ممکن است دلار وارد کانال جدیدی شود. اما توییت و خبر جدید باقری، بازار را آرام کرده است. قیمت دلار امروز ششم آبان ماه در بازار آزاد به ۲۷ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. نرخ دلار در صرافی ملی هم به ۲۶ هزار و ۴۲۲ تومان بود.

حالا سوال این است که آیا قیمت دلار با کاهش بیشتری همراه می‌شود؟ این چندمین باری است که ایران خبر داده که مذاکرات هسته‌ای به زودی آغاز می‌شود. اما هیچ‌گاه زمان و تاریخ دقیق را اعلام نکرده است. این بار هم تاریخ دقیقی اعلام نشده است. برای همین برخی از معامله‌گران می‌گویند احتمال تعویق مجدد مذاکرات وجود دارد. از نظر آنها همین احتمال، مانع افت بیشتر قیمت دلار بوده.

به عبارتی به نظر می‌رسد که معامله‌گران بازار ارز منتظر واکنش مقامات خارجی هستند که آیا آنها هم زمان شروع مذاکرات را تایید می‌کنند یا نه. اگر از طرف مقابل هم سیگنال مثبتی ارسال شود، احتمال دارد که بازار با کاهش قیمت دلار همراه باشد و دلار ارزان شود.

اما اگر در این مدت سیگنال دیگری به بازار برسد، بعید است که قیمت دلار افت قابل توجهی را تجربه کند.

گفته می‌شود که معامله‌گران همچنان درحال بررسی اخبار سیاسی هستند تا ببینند شروع مذاکرات چقدر جدی است. در صورت ارسال سیگنال‌های مثبت احتمالا باید منتظر کاهش قیمت دلار بود. اما ریزش قیمت در این شرایط دور از ذهن است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کاش این برای همه مردم جا می افتاد که ارزش ریال رو سو مدیریت بانک مرکزی خراب میکنه و نه تحریم.

  • ناشناس

    43 سال قبل دلار 7 ریال بود فقط 7 ریال فقط و فقط 7 ریال چه به روز کشور آوردند

  • چ

    خدا روشکر ۱۵۰تومن ارزون شد یجوری مانور میده انگار بیستمن ارزون شد اره ۱۵۰ ارزون میشه دو روز دیگه ۱۵۰۰ میاد روش بعد میگن گرون شد چیزی که بنفع ملت باشه نمیزارن به مقصد برسه

  • ناشناس

    این توئیتها مسکنی بیش نیستند. اگه توافقی هم صورت بگیره پولهای بلوکه شده آزادنمیشه بلکه بجاش کالا واردکشور میشود. واگرهم به نتیجه نرسه پس قیمت دلار بالاترازاین قیمت فعلی هست. ذات کثیف امریکا هیچ وقت عوض نمیشه

  • ناصر احمدی


    من راه حلی عملی و صد در صد کارامد برای مهار نرخ دلار دارم بطوری که افزایش قیمت دلار نه تنها کاهش ارزش پول ملی را به دنبال نداشته باشد بلکه باعث افزایش ارزش آن بشود.
    با اجرای این طرح می توان از نوسان و صعود قیمت دلار به نفع پول ملی بهره برد و به نوعی این اسب چموش دلار را زین و لگام زده و از آن سواری گرفت بطوریکه دلار در خدمت ریال باشد نه مثل الآن که اقتصادمان به عطسه بزی بند است.
    اگر دولت واقعاً در پی ارتقاء ارزش پول ملی است من حاضرم این طرح را که هیچ بار مالی هم برای دولت ندارد، در اختیار آنها بگذارم اما خودم باید طرح را اجرا کنم چون ممکن است افراد دیگر خواسته یا ناخواسته آنرا ناقص به مرحله اجرا بگذارند و کل طرح را به فنا دهند. من از این بابت هیچ حقوق و مزایایی هم درخواست نخواهم کرد و قصدم فقط نجات اقتصاد و معیشت هموطنانم است.
    نمی دانم چطور می توانم این مطلب را به سمع و نظر جناب آقای رئیسی برسانم؟

    • ناشناس

      ادعای بزرگ و جالبی دارید
      شاید از طریق سایت ریاست جمهوری یا وزرات اقتصاد بتونید ایده خوتون را مطرح کنید
      امیدوارم که انجام بشه
      البته اگه شوخی نکرده باشید
      موفق باشید.

    • میلاد

      جناب عالی ینی شما فکر کردی اینا راه چاره رو نمیدونن؟ فقط باید مردم تحت فشار باشن این الگوی شان است و بفکر ما نیستن که عزیز مام فقط دو راه یا مرگ یا تحمل که فعلا تحمل میکنیم:()

    • نیوشا

      اگر کارمند دولت هستید آقای رئیسی بازدید از مراکز دولتی را آغاز کرده اند کافی ست گوش به زنگ باشید تا زمانی که برای بازدید از اداره شما می آیند با ایشان صحبت کنید.

    • ناشناس

      سلام چیزی که الان ارزان دلار و طلاس دلار و ارز که امد پایین مسکن ارزان شد نه صد برابر گران شد خوراکی صد برلبر گران شد اخه یکی بگه پول نداریم چیزی بگیرم بخوریم طلا و ارز پیش کش نخاستیم

  • ناشناس

    150تومن وای شگفتا چقدر زیاد افت قیمت داشته خدا رو هزاران مرتبه شکر بخاطر این همه نعمت وارزونی که تو کشورم هست !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!میخواین یه مدال افتخار هم از ملت بخاطر این همه ارزونی که ایجاد کردید بکیرید

  • سید مجتبی

    عالی دلار ارزان

  • ناشناس

    سلام
    اگر تمام پول بلوکه شده ایران هم آزاد بشه قیمت دلار چندان پایین نمی آید

  • ناشناس

    شما خبر گذاری ها بیشتر از دولت میرینید تو کشور شما ها خائن هستید مرتیکه ۱۵۰ تومان اومده پایین چنان تیتر میزنی انگار ۱۵۰۰ تومان یا ۱۵۰۰۰ تومان اومده پایین خالی بند خالی نبد نوسان دلار همیشه حول حوش ۳۰۰ تومانه چی میگی تو بازار مردم میرینی توش طرف چیزی میخواد بخره نمیخره میخواد بفروشه نمیفروشه .

  • ایرانی

    امروز هم دلار کشید بالا یعنی هروقت شما خائنا میگید یه چیز ارزون میشه دقیقا برعکس صورت میگیره خداشاهده