کد مطلب: ۶۳۹۶۲۲

گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس مالی؛

سرنوشت سکه در سال ۱۴۰۱/ در بازار سکه سرمایه‌گذاری کنیم یا نه؟

سرنوشت سکه در سال ۱۴۰۱/ در بازار سکه سرمایه‌گذاری کنیم یا نه؟

بازار سکه نیز مانند دیگر بازارهای مالی در انتظار اخبار قطعی از نتایج برجام است. یک کارشناس بازارهای مالی گفت: اگر برجام شکل بگیرد دولت سعی می‌کند با دلارهایی که بدست می‌آورد قیمت دلار را کنترل کند و این روی بازار سکه تاثیر می‌گذارد و بازار تا مدتی در رکورد فرو می‌رود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت سکه در ایران متاثر از دو اهرم است؛ دلار و انس جهانی. دلار به دلیل اخبار متناقضی که از برجام می‌رسد در چند ماهه گذشته و در بازار آزاد بین کانال ۲۵ و ۲۶ هزار تومانی در نوسان بوده و به اعتقاد کارشناسان درصورت احیای برجام به‌طور موقت ممکن است تا ۲۳ هزار تومان نیز پایین بیاید.

انس جهانی نیز در چندماهه گذشته با تاثیر از جنگ بین روسیه و اوکراین افزایشی بی‌سابقه داشت و از برای مدت کوتاهی از مرز دو هزار دلار هم گذشت. انس جهانی طلا امروز سوم فروردین ۱۴۰۱، ۱۹۱۹ دلار تعیین شده است.

اما قیمت سکه در سال جدید به کدام سو می‌رود و چه سرنوشتی دارد؟

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی در مورد روند سکه در سال گذشته گفت: در سال ۱۴۰۰ قیمت سکه تا محدوده ۱۷ میلیون تومان نیز پیش رفت، اما دوباره شاهد کاهش قیمت بودیم و آن روند اصلاح شد.

او ادامه داد: دو مولفه روی قیمت طلا و سکه در ایران تاثیر می‌گذارد؛ دلار و انس جهانی. اگر برجام شکل بگیرد دولت سعی می‌کند با دلارهایی که بدست می‌آورد قیمت دلار را کنترل کند و این روی بازار سکه تاثیر می‌گذارد و بازار تا مدتی در رکورد فرو می‌رود.

سرمایه‌گذاران بخوانند

حق‌شناس درمورد تاثیر انس جهانی بر قیمت سکه بیان کرد: انس جهانی روندی صعودی داشته و احتمالا در آینده هم داشته باشد. کسانی که می‌خواهند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند توجه داشته باشند هرچند دولت سعی می‌کند قیمت طلا و سکه را نیز با استفاده از اهرم‌هایی که دارد کنترل کند، ولی قیمت سکه مثل دلار برای دولت قابل کنترل نیست.

این کارشناس بازارهای مالی در پایان درباره روند قیمت سکه در آینده گفت: من بعید می‌دانم سکه کانال ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را در ۶ ماهه اول سال از دست بدهد، ولی از آنجایی که انس جهانی صعودی است ممکن است بالاتر از قیمت فعلی رود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سعید

    سکه تا پایان 1401 یه ۵٠ میلیون خواهد رسید دولت بیشتر از این نمیتونه دلار وسکه رو دستوری پایین نگه دلره

  • ناشناس

    چه خبر ۵۰ تومن

  • ناشناس

    سکه تمام تا پایان سال ۱۴۰۱چقدر میشه آیا بالاتر می‌ره یا کاهش پیدامیکنه؟

  • ناشناس

    قیمت سکه ازاین ک هس بالاتر هم میرود