کد مطلب: ۳۶۹۲۸۳

در گفتگوی تجارت‌نیوز با رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران:

پیش‌بینی قیمت طلا در سال ۹۸ / قیمت طلا به عقب باز نمی‌گردد / کمبود طلا نداریم / واردات طلا آزاد است

پیش‌بینی قیمت طلا در سال 98 / قیمت طلا به عقب باز نمی‌گردد / کمبود طلا نداریم / واردات طلا آزاد است

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است که قیمت طلا به عقب باز نمی‌گردد و قیمت امروز طلا تا ماه‌ها ثابت باقی می‌ماند. وی همچنین می‌گوید ایران کمبود طلا ندارد و در عین حال واردات طلا بدون پرداخت مالیاتی آزاد است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار طلا سال 97 عملکرد قابل توجهی داشت و به عنوان مثال بازدهی سکه طلا از بازدهی دلار هم بیشتر بود و به 180 درصد رسید. با این حال آیا امسال هم طلا می‌تواند روندی مشابه سال گذشته داشته باشد؟

ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با حضور در تحریریه تجارت‌نیوز می‌گوید که قیمت طلا به عقب باز نمی‌گردد بلکه به دلیل کاهش ذخایر و افزایش میزان تقاضا در جهان قیمت‌ها روند افزایشی خواهند داشت. در عین حال این فعال بازار درباره وضعیت سکه پیشنهادهای قابل توجهی به مردم دارد که مشروح این گفتگوی تجارت‌نیوز با وی را در زیر می‌خوانید:

در سال گذشته در بازار طلا ما شاهد بازدهی 180 درصدی قیمت سکه بودیم که بازدهی آن حتی از دلار هم پیشی گرفت. به نظر شما چه عواملی باعث شد تا قیمت طلا روند افزایشی داشته باشد؟

صنعت طلا از دیدگاه کسانی که از این صنف شناخت چندانی ندارند شاید بازار جذابی به نظر برسد اما موضوعی که وجود دارد، این است که هزینه‌های تمام شده در صنعت طلا به شدت افزایش یافته است. هر گرم طلای 18 عیار در اوایل سال 96 به قیمت 100 هزار تومان می‌رسید؛ این درحالی است که امروز هر گرم طلای 18 عیار به مرز 500 هزار تومان نزدیک شده است. اوایل سال 96 قیمت یک کیلو طلای خام حدود 120 میلیون تومان تمام می‌شد. امروز حالا همین وزن طلا برای یک سازنده نزدیک به 500 میلیون تومان تمام می‌شود.

اینکه پرسیده می‌شود در گذشته چه عواملی در گرانی قیمت طلا نقش داشته باید اشاره کنم که قیمت انس جهانی و قیمت دلار نقش مهمی در افزایش قیمت طلا داشته‌اند؛ البته از زمان ورود عبدالناصر همتی به بانک مرکزی تمام تلاش‌ها به کارگرفته شده تا ارز مورد نیاز مردم تامین شود تا در این شرایط بازار طلا نیز روند باثباتی داشته باشد. ما هم معتقدیم چنانچه تیم اقتصادی دولت بتواند ارز مورد نیاز را تامین و به یک نرخ ثابتی نزدیک کند، قطعا به طور طولانی مدت شاهد ثبات نرخ طلا هستیم. البته عوامل بیرونی هم در افزایش یا کاهش قیمت طلا نقش دارند اما چنانچه بتوانیم بازار داخل را به خوبی کنترل و مدیریت کنیم، می‌توانیم از عوامل بیرونی و تاثیرات آن به طور کامل عبور کنیم.

قطعا در این شرایطی که قیمت طلا با نوسان‌های افزایشی رو به روست فروشندگان و سازندگان طلا باید از این وضعیت راضی باشند. شما از افزایش قیمت طلا در بازار راضی هستید؟

هرگز این طور نیست. ما از نوسان‌های این چنینی قیمت طلا راضی نیستیم و این گرانی‌های اخیر هرگز برای ما سودی ندارد.

در مقابل سوال‌تان باید پرسید که آیا با افزایش یک باره قیمت طلا وزن طلای سازنده‌ها هم افزایش یافته است؟ جواب این سوال روشن است، قطعا با افزایش قیمت‌ها وزن طلا نیز برای سازنده‌ها تغییری نخواهد کرد. طلا هر آنچه قیمتش ثبات داشته باشد تا مصرف‌کنندگان بتوانند نیاز خود را از بازار تامین کنند، برای صنعت طلا و جواهر بهتر است. پس باید بگویم که ما از گرانی‌های اخیر قیمت طلا خوشحال نیستیم.

افزایش قیمت طلا تنها به درد کسانی می‌خورد که در صنعت طلا حضور پررنگ و جدی ندارند و خرید و فروش طلا ابزار کارشان نیست. در حقیقت گرانی‌های اخیر طلا بیشتر به درد کسانی می‌خورد که منابع مالی خود را به طور مقطعی در این بازار وارد می‌کنند و بعد از مدتی که قصد خرید خانه و خودرو دارند طلاهای پس‌انداز شده خود را در بازار به معرض فروش می‌گذارند.

چنانچه صنعت طلا و جواهر جزء صنعتی پر سود بود قطعا از سال 95 تاکنون هزار واحد صنفی طلا در شهر تهران تعطیل نمی‌شد.

6626200000000

ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا تهران معتقد است: هزینه تولید طلا نسبت به ضرب سکه بالاتر است، بنابراین نرخ فعلی سکه معقول نیست.

آیا در حال حاضر احتمال افزایش دوباره قیمت سکه در بازار وجود دارد؟

سال گذشته قیمت سکه در مقطعی مرز 5 میلیون تومان را هم رد کرد. دلیل آن هم سردرگمی مسئولان در حوزه تصمیم‌گیری بخش اقتصاد بود. معتقدیم چنانچه روند و وضعیت اقتصاد در سال 97، بار دیگر در سال رونق تولید ادامه پیدا کند و برخی نابسامانی‌ها تکرار شود، افزایش قیمت طلا را شاهد هستیم.

در این راستا و برای جلوگیری از افزایش دوباره قیمت‌ سکه بانک مرکزی باید لحظه به لحظه نیاز و تقاضای مردم را در بازار رصد کند. ضرب سکه در اختیار بانک مرکزی است. در سال 98 همچنان شاهد حباب سکه هستیم. یکی از دلایل حباب سکه عدم بررسی تقاضای مردم از سوی دستگاه‌های مسئول است. این روزها قدرت خرید مردم برای خرید تمام سکه کاهش یافته و بانک مرکزی باید نیاز بازار در حوزه سکه‌های گرمی، ربع سکه و نیم سکه را مورد ارزیابی قرار دهد تا به این شکل حباب سکه از بین برود.

حباب سکه در بازار چقدر است؟

در حال حاضر حباب سکه تمام بهار آزادی حدود 560 هزار تومان است. معتقدیم که نرخ واقعی سکه تمام بهار آزادی باید چهار میلیون و 200 هزار تومان باشد. امیدواریم با روش‌های اتخاذ شده بانک مرکزی و سایر مسئولان حباب سکه نیز روند کاهشی را به خود بگیرد.

0002321321 1

ابراهیم محمدولی می‌گوید:به مردم نمی‌توانیم بگوییم که طلای آب شده نخرند. توصیه ما به خریداران طلای آب شده این است که برخی سواد و اطلاعات کافی درباره فلز طلا ندارند.

آیا در نیمه نخست سال می‌توان انتظار داشت که حباب سکه شکسته شود؟

قیمت سکه باید با قیمت طلا متناسب باشد؛ چرا که جنس سکه از طلاست. هزینه تولید طلا نسبت به ضرب سکه بالاتر است، بنابراین نرخ فعلی سکه معقول نیست.

یک ماه از سال 98 سپری شد. در حال حاضر وضعیت فعلی قیمت طلا را چطور ارزیابی می‌کنید؟

چنانچه بخواهیم بازار طلا را در سال 98 مورد ارزیابی قرار دهیم باید بگوییم که از ابتدای شروع معاملات تاکنون نوسان قیمت طلا را شاهد بوده‌ایم اما این نوسان‌ها مقطعی بوده و آزاردهنده نبوده است. به‌واقع در این یک ماه قیمت‌ها روند باثباتی داشته است.

باتوجه به برنامه‌هایی که دولت در سال رونق تولید در دستور کار دارد پیش‌بینی‌ها درباره قیمت طلا و سکه حاکی از این است که امسال با نوسان‌ شدید قیمت‌ها رو به رو نخواهیم شد. در حقیقت با چنین رویه‌هایی قیمت امروز طلا تا ماه‌ها ثابت باقی خواهد ماند.

در صحبت‌های بالا به ثبات قیمت طلا در سال 98 اشاره کردید، آیا قیمت طلا در روزها و ماه‌های آتی ارزان‌تر می‌شود؟

قیمت طلا به مانند گذشته و ارزان نمی‌شود. یعنی اگر انتظار ما از ارزانی قیمت طلا این است که هر گرم از این کالای با ارزش به قیمت 100 هزار تومان برسد، امری محال است. جمعیت کشور و میزان تقاضا در جهان هر روز رو به فزونی است؛ درحالی‌که میزان تولید طلا در جهان روند کاهشی را به خود گرفته است، با وجود این، چطور می‌توان انتظار ارزان شدن قیمت طلا را داشت؟

نوسان‌های اخیر در قیمت طلا و سکه باعث شد که مردم به سمت بازار طلاهای آب شده و دست دوم حرکت کنند. در حقیقت بازار خرید و فروش طلاهای آب شده داغ است. آیا مردم برای حفظ سرمایه‎شان طلای آب شده بخرند یا خرید طلاهای آب شده امری غیرقانونی است؟

به مردم نمی‌توانیم بگوییم که طلای آب شده نخرند. توصیه ما به خریداران طلای آب شده این است که برخی سواد و اطلاعات کافی درباره فلز طلا ندارند. ممکن است برخی افراد عادی که در این حوزه تخصص لازم ندارند هر فلز طلایی رنگ را طلا تلقی ‌کنند؛ در حالی‌که هر گِردی گردو نیست. برخی از افراد هم هستند که خارج از صنف طلا در حال شیطنت هستند. در بازار دلال‌هایی هستند که هیچ جا و مکان مشخصی ندارند اما به خرید و فروش طلاهای آب شده می‌پردازند؛ ممکن است که برخی از این افراد برخی طلاهای آب شده دارای مشکل را بفروشند که در این شرایط توصیه اتحادیه صنف طلا به مردم این است که طلاهای ساخته شده بخرند.

برای ما جای سوال است که چرا مردم می‌گویند با خرید طلای ساخته شده سرمایه‌شان را از دست می‌د‌هند؟ اعتماد ما این است که اخذ اجرت طلا از مصرف‌کننده ضرر محسوب نمی‌شود بلکه پس از مدتی این موضوع به فرصت و سود تبدیل می‌شود. اما در کل درباره خرید و فروش طلاهای آب شده منع قانونی وجود ندارد، اما چون اطلاعات فنی ندارند پیشنهاد می‌کنیم که در این حوزه ورود پیدا نکنند.

امروز زمان مناسبی برای خرید طلا محسوب می‌شود؟ آیا مردم طلا بخرند؟

مردم در هر شرایطی که فکر می‌کنند پول اضافی دارند می‌توانند خرید طلا را به عنوان یکی از گزینه‌های خود در نظر بگیرند؛ چرا که در این سال‌ها هرکسی که طلا را سرمایه خود قرار داده، ضرر نکرده است. ما هم قبول داریم هزینه‌های اجرت طلا بالاست. در کل هزینه تولید در صنعت طلا به شدت افزایش یافته است. اما با همه این شرایط توصیه ما به مردم این است هر فردی که پول اضافی دارد، می‌تواند خرید طلا را هم یکی از موارد سرمایه‌گذاری بداند. ممکن است با وجود شرایط بین‌ا‌لمللی شاهد نوسان کاهشی قیمت طلا باشیم اما این فلز در آینده می‌تواند پشتوانه خوبی باشد.

واردات طلا به کشور آزاد شده است. برای واردات این فلز گران‌بها دیگر منع قانونی وجود ندارد و مالیاتی هم گرفته نمی‌شود. این درحالی است که واردکنندگان طلا باید به کشور مبدا نسبت به چرایی واردات طلا به کشور ایران اظهاراتی را ارائه دهند.

آیا در این صنعت با کمبود طلا رو به رو هستیم؟ در حال حاضر شما از وضعیت ذخایر طلا در ایران اطلاعاتی دارید؟

بحث ذخایر طلا برعهده بانک مرکزی است. ما هم از میزان ذخایر طلا اطلاعات دقیقی نداریم. متاسفانه در مجامع بین‌المللی نگاه منفی نسبت به وضعیت اقتصادی ایران وجود دارد اما مسئولان ایران طی 40 ساله گذشته با رفتار مناسب توانسته‌اند در حوزه طلا به خوبی عمل کنند. باید بگویم در بحث تولید و میزان ذخایر طلا کمبودی وجود ندارد.

سال گذشته در حوزه واردات طلا موانع مختلفی پیش‌روی واردکنندگان بود. آیا در سال 98 موانع در حوزه واردات شمش طلا در کشور برطرف شده است؟

سال گذشته برخی موانع و دغدغه‌هایی برای واردات طلا به کشور مطرح بود اما سازمان امور مالیاتی، وزارت صمت و سازمان گمرک دست به دست دادند و موانع را برای واردات طلا برطرف کردند. حالا باید بگوییم که واردات طلا به کشور آزاد شده است. برای واردات این فلز گران‌بها دیگر منع قانونی وجود ندارد و مالیاتی هم گرفته نمی‌شود. این درحالی است که واردکنندگان طلا باید به کشور مبدا نسبت به چرایی واردات طلا به کشور ایران اظهاراتی را ارائه دهند.

دغدغه‌ای مبنی بر رسوب طلا در گمرکات کشور وجود ندارد؟

در سال 97 جلسات متعددی با ارگان‌های مختلف همچون سازمان امور مالیاتی، وزارت صمت و سازمان گمرک برگزار کردیم اما جلسه نهایی فعالان بازار نیز اواخر اردیبهشت ماه با حضور مسئولان مربوطه انجام می‌شود تا نسبت به نکات فنی که به مسئولان گوش‌زد کرده‌ایم، راه حل نهایی ارایه شود. در این شرایط تولیدکنندگان صنعت طلا در نظر دارند تا هزینه‌ها را کاهش دهند، برای تحقق این موضوع دست‌اندرکاران نیز باید با همدلی به کمک رونق تولید بیایند و موانع را برطرف کنند.

قیمت طلا را در شش ماه نخست سال چه طور پیش‌بینی می‌کنید؟

به نظرم قیمت طلا تا شش ماه دیگر در همین قیمت‌ها یعنی هر گرم بین 430 تا 450 هزار تومان می‌چرخد. معتقدیم قیمت طلا نوسان جزئی‌ای که آزاردهنده نباشد خواهد داشت و تثبیت قیمت‎ها رخ خواهد داد.

اخیرا انتشار خبر اتمام معافیت‌های نفتی برخی شایعات را در فضای مجازی مبنی بر گرانی قیمت طلا در سال 98 ایجاد کرده است. آیا چنین پیش‌بینی‌هایی درست است؟
هر نوع اتفاق سیاسی می‌تواند قیمت طلا را در ایران و جهان تحت تاثیر قرار دهد. باور افزایش قیمت طلا در 50 سال آینده دور از انتظار نیست. به هر حال اعلام اتمام معافیت‌های نفتی از سوی دونالد ترامپ قیمت طلا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. این درحالی است که با مدیریت بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت می‌توان تاثیر این نوع اخبار را در بازار خنثی کرد و به ثبات قیمت طلا دست یافت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسن

    ۹۰تاسکه دارم بنظرتون گرون میشه

    • ناشناس

      بله

  • ناشناس

    به نظر من این رییس اتحادیه هیچی حالیش نیست

  • مريم

    سلام
    دوستان به نظرتون خريد طلا توشرايط الان اشتباه است يا نه؟
    امروز 18 دي 98

    • ناشناس

      بخر ک نگه دداشتن پول اشتباه

  • ناشناس

    سلام طلا خیلی گرون شده و خانومها نمیتونن طلا بخرن واقعا ک این چ جوابهای ک ب مردم‌مدین و دلیل قانع کننده ای هم‌ندارینوبرید از خدا خجالت بکشین و با حرفهای صد من ی قاز مردم گول نزنین

  • ناشناس

    باسلام آیا طلا به قیمت بالا تراز ۵۰۰ میرسد امسال

  • اکبر

    نخرید ارزون بشه تفکر داشته باشیم و رحم

    • فائزه جون

      هیچ موقع ارزون نمیشه

  • ناشناس

    خدا ازتون نگذره زیر فشار گرونی داریم له میشیم

  • ناشناس

    ایا طلا میتواند برگردد به سال 93

  • ناشناس

    ایا امکانش هست طلا ارزان شود پس نمیتوان

  • ناشناس

    نخرید تا ارزون بشه ..