کد مطلب: ۳۳۹۷۵۲

اویل‌پرایس بررسی کرد:

قیمت نفت کمی تکان خورد / پیش‌بینی افزایش قیمت نفت در سال جاری

قیمت نفت کمی تکان خورد / پیش‌بینی افزایش قیمت نفت در سال جاری

شرکت استاندارد چارترد نفت 74 دلاری و 83 دلاری را برای سال‌های 2019 و 2020 پیش‌بینی کرده است. با این حال این شرکت خدمات مالی و بانکداری در آخرین گزارش خود، سیاست‌های دولت آمریکا را به عنوان کلیدی‌ترین عامل نوسانات قیمت نفت در سال 2018 معرفی کرده است.

نفت خام برنت پس از آنکه در سه‌ماهه چهارم سال 2018 روند کاهشی به خود گرفته بود، طی چند هفته گذشته بار دیگر بهبود یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‌پرایس، هر بشکه نفت خام برنت در معاملات امروز، سه‌شنبه، با 0.76 درصد افزایش، با قیمت 61.98 دلار معامله شد و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت نیز با 0.61 درصد افزایش، به 52.73 دلار رسید.

پیش‌بینی‌های متفاوتی در مورد قیمت نفت در سال 2019 وجود دارد. شرکت خدمات مالی و بانکداری استاندارد چارترد (Standard Chartered) نفت 74 دلاری را برای سال جاری میلادی و نفت 83 دلاری را برای سال 2020 پیش‌بینی کرده است.

با این حال، قیمت نفت در سال جاری به برخی عوامل کلیدی بستگی دارد. اولین عامل میزان پایبندی کشورهای عضو اوپک با رهبری عربستان سعودی و متحدان غیراوپکی آنها با رهبری روسیه به توافق کاهش تولید است.

برای رسیدن به نفت 74 دلاری، این کشورها نیاز دارند تولید خود را در ادامه سال به میزان ماه ژانویه کاهش دهند. بنا بر پیش‌بینی‌های شرکت استاندارد چارترد، اگر کشورهای امضاکننده توافق بتوانند مدیریت عرضه نفت را ادامه دهند، ذخایر جهانی در سال جاری تنها 0.1 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

گزارش‌ها نشان می‌دهد، عربستان سعودی که برای جبران کسری بودجه خود به نفت 80 دلاری نیاز دارد، تولید خود را در مقایسه با ماه نوامبر 800 هزار بشکه در روز کاهش داده که این میزان، بیش از میزان توافق‌شده با سایر امضاکنندگان اوپک است.

علی‌رغم آنکه عرضه و تقاضا در تعیین قیمت نفت تاثیر قابل توجهی دارد، اما سایر عوامل خارجی نیز می‌تواند بازار نفت را تحت تاثیر قرار دهد.

این شرکت مالی و خدمات بانکی، سیاست‌های دولت ایالات متحده آمریکا را به عنوان منبع اصلی نوسانات قیمت نفت معرفی کرده است.

در اولین سال ریاست‌جمهوری ترامپ بازار نفت روزهای آرامی را سپری کرد اما سال 2018، سالی کاملا متفاوت برای نفت بود.

سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران و ونزوئلا از یک‌سو و توئیت‌های دونالد ترامپ از سوی دیگر تاثیرات قابل توجهی بر قیمت نفت در سال گذشته داشت. به‌گونه‌ای که تحلیلگران و کارشناسان این حوزه هنوز به هیچ قطعیتی در مورد خط‌مشی‎های او نرسیده‌اند و این روند پیش‌بینی‌ها در مورد قیمت نفت را دشوار کرده است.

به عنوان مثال، سخت‌گیری‌های دولت ترامپ در مورد ایران و ونزوئلا هنوز مشخص نیست و به این ترتیب نمی‌توان پیش‌بینی کرد عرضه هر دو کشور تا چه مقدار کاهش خواهد یافت.

جدیدترین اتفاقات مربوط به نفت را می‎توانید در سلسله اخبار قیمت نفت تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.