کد مطلب: ۷۱۷۸۹۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی هفتگی بورس / معاملات به کدام سو می‌رود؟

پیش‌بینی هفتگی بورس / معاملات به کدام سو می‌رود؟

شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت افت بیش از ۵ درصدی داشت، با وجود این افت معاملات هفته آینده چگونه خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس تهران در آخرین روز کاری هفته گذشته معادل یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحدی بود و این هفته به سطح یک میلیون و ۲۴۱ هزار واحدی رسید و افت بیش از ۵٫۲ درصدی را ثبت کرد.

تقربیا ۲۵ ماه است که بورس روند نزولی دارد و در این مدت شاخص تنها چند ماه کوتاه مثبت بوده و بعد از آن منفی بوده؛ حال در پنجمین ماه متوالی سال ۱۴۰۱ بورس منفی نشده است. این ۲۵ ماه منفی بودن نشان از عدم ارزندگی نیست بلکه اخبار منفی و نبود نقدینگی باعث شده که شاخص کل بورس منفی بماند.

نبود نقدینگی نیز به نبود اعتماد برمی‌گردد، زمانی که اعتماد نباشد نقدینگی هم وارد بازار سرمایه نمی‌شود. بی‌اعتمادی نیز به عملکرد مسوولان در بورس پدید آمده است و عملکرد مثبت مسوولان می‌تواند بی‌اعتمادی بورس را کاهش و وضعیت بازار سرمایه را بهتر کند. با افزایش اعتماد سهامداران نیز می‌توانند نقدینگی وارد بازار کنند و با ورود نقدینگی شاخص رشد و جهش خود را آغاز خواهد کرد.

در یک نظر معادله ساده‌ای است که مسوولان اعتمادسازی کنند تا پول وارد بازار شود و به واسطه ورود پول شاخص روند صعودی به خود بگیرد. اما در اصل مسوولان طی ۲۵ اخیر توانسته‌اند این معادله ساده را حل کنند و هر روز شاخص بیش از گذشته افت می‌کند.

مهرماه سخت بازار

صنایع بورس تهران در مهرماه ۱۴۰۱ به واسطه افت شاخص کل با کاهش تراز قابل توجهی همراه بودند. شاخص کل بورس تهران تا روز ۶ مهرماه روند صعودی داشت و تا تراز یک میلیون و ۳۴۶ هزار واحدی پیش رفت اما با تشدید ناآرامی‌های اجتماعی و قطعی اینترنت بازار بورس تهران با رکود بیشتری مواجه شد و شاخص کل روندی نزولی را تا انتهای مهر ماه در پیش گرفت.

بورس و اوراق بهادار در دو ماهه ابتدای امسال روند صعودی داشت اما از اواسط خرداد ماه روند صعودی آن شکسته شد و شاخص کل وارد یک کانال نزولی شد که همچنان از آن خارج نشده است. در مرداد ماه به وسیله شروع دور جدید مذاکرات احیای برجام بازار بورس و مخصوصاً سهم‌های ریالی بازار، حمایت شدند و در نیمه اول شهریور ماه نیز سهم‌های سبک‌تر بازار با ورود پول حقیقی مواجه شدند اما با همه این اوصاف بازار در این ماه‌ها برایند منفی داشت و شاخص کل نزولی بود.

پیش‌بینی بورس شنبه

ادامه روند نزول بورس در حالی که نسبت قیمت به سود بازار سهام به کم‌ترین میزان از سال ۱۳۹۴ رسیده است و این وضعیت خبر از نبود اعتماد در بورس می‌دهد. تا زمانی که اعتماد در بورس نباشد رشد آن نیز دشوار است و از سوی دیگر نقدینگی نیز وارد بازار نمی‌شود.

با اعتمادسازی یا افزایش اعتماد در بورس نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه در نهایت بازار سرمایه رشد و زیان سهامداران جبران می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضایی

    سلام، بورس دردنیا مطمئن جایی است که مردم سرمایه هاشان را در آن قرار می دهند تا در جهت تولید و رشد اقتصادی کشورشان بکار گرفته شود و بانک برای نگهداری پول نه تنها سود نمی دهد بلکه حق نگهداری هم از مردم می گیرد متاسفانه در کشور ما بانک ها به عنوان بنگاه عمل می کنند