کد مطلب: ۳۹۹۰۰۸

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد:

چرایی افت فاحش صادرات غیرنفتی / واکنش دولت برای مهار بحران، کار را خراب‌تر کرد

چرایی افت فاحش صادرات غیرنفتی / واکنش دولت برای مهار بحران، کار را خراب‌تر کرد

حسین سلاح‌ورزی معتقد است: در طول دو سال گذشته در یک موج، انباشت اثرات سیاست‌های مالی و پولی دولت به صورت شوکی ویرانگر در بازار ارز نمایان شده و در موج بعد واکنش دولت برای مهار این بحران یا دقیق‌تر بگویم لاپوشانی آن، وضع را خراب‌تر کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آمار تجارت تجارت غیرنفتی 5 ماهه کشور حاکی از کاهش 1.5 میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. علت چیست؟

حسین سلاح‌ورزی، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در این مورد اعتقاد دارد: در نگاه اول می‌توان این افت صادرات را به عنوان بازتاب تحریم‌های نفتی ایالات متحده و البته تاثیر مضاعف تحریم‌های بانکی تفسیر کرد که اولی بخش مهمی از سبد صادراتی ایران را مستقیما هدف قرار داده و دومی کار صادرکنندگان برای بازگرداندن پول را بسیار دشوار کرده است. با این نگاه افت صادرات کشور و تضعیف رویکرد برونگرایانه در اقتصاد ایران غیرقابل اجتناب می‌کند.

وی اضافه کرد: در نگاهی عمیق‌تر اما، تاثیر عواملی را می‌توان مشاهده کرد که کاملا وابسته به الگوی حکمرانی اقتصادی در کشور است و صرف نظر از تحولات خارجی تا حد زیادی قابل مدیریت بود.

سلاح‌ورزی ادامه داد: در این نگاه نه‌تنها می‌توانستیم جلوی بخشی از افت صادرات کشور را بگیریم،بلکه چه بسا می‌توانستیم با افزایش صادرات غیرنفتی پس از تحریم نفت و کاهش درآمد ارزی دولت، تا حدودی جای خالی نفت در اقتصاد تحت تحریم کشور را نیز ترمیم کنیم.

به گفته او، صادرات را نمی‌توان به عنوان پدیده‌ای جدا از سایر شئون گردش کار بنگاه‌ها و گذران امور اقتصاد کلان کشور دید.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه تحلیل خود تصریح کرد: واقعیت این است که در طول دو سال گذشته در یک موج، انباشت اثرات سیاست‌های مالی و پولی دولت به صورت شوکی ویرانگر در بازار ارز نمایان شده و در موج بعد واکنش دولت برای مهار این بحران یا دقیق‌تر بگویم لاپوشانی آن، وضع را خراب‌تر کرده است. در این چارچوب صادرات نیز مانند سایر اجزا و ارکان و فعالیت‌های بنگاه‌ها و کلیت اقتصاد ایران دچار آسیب‌های جدی شده است.

او همچنین در بخشی دیگر از تحلیل خود به چند مورد مشخص از رفتارهای کنترلی دولت در واکنش به این شوک اشاره کرد که به زعم او، این موارد اثرات بسیار مخربی بر تولید و به تبع آن صادرات داشته است.

متن کامل تحلیل او که به چندین مورد رفتارهای کنترلی دولت هم اشاره شده در تحلیل « افت صادرات ؛ حکایت چوب و پیاز و جریمه» قابل دسترس است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.