کد مطلب: ۴۳۵۹۰۵

یک کارشناس امور بانکی پاسخ می‌دهد:

چرا بازار متشکل ارزی تاکنون راه‌اندازی نشده است؟

چرا بازار متشکل ارزی تاکنون راه‌اندازی نشده است؟

یک کارشناس امور بانکی می‌گوید: بازار متشکل ارزی پدیده تازه‌ای بوده که شکل گرفته و راه‌اندازی آن هم مقداری زمان می‌برد. چون اقتصاد کشور ما رقابتی نیست باید به بانک مرکزی حق داد که این بازار را با بحث‌های دقیق کارشناسی آرام آرام شکل دهد و آن را پیاده‌سازی کند.

راه‌اندازی بازار متشکل ارزی ، راهکاری که از سال 1391 تا به امروز پیش روی سیاستگذاران ارزی بوده اما با وجود اینکه در سال گذشته شکل جدی‌تری به خود گرفت تا به امروز عملیاتی نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در آبان ماه سال گذشته به ضرورت تشکیل هرچه سریعتر بازار متشکل ارزی تاکید و عنوان کرد که تعیین نرخ ارز و معاملات آن را باید از کوچه و پس کوچه و خیابان‌ها به یک مکان متشکل و سازمان‌یافته منتقل کرد. همتی از این بازار، به عنوان پلت‌فورمی نام برد که بعدها سامانه نیما از آن استفاده کند.

حیدر مستخدمین حسینی، کارشناس امور بانکی در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: بازار متشکل ارزی یک پدیده تازه‌ای بوده که شکل گرفته و راه‌اندازی آن هم مقداری زمان می‌برد تا بازیگران اصلی آن بازار مشخص شود و وظایف، قانون‌مندی‌ها و استاندارهای آن نیز تعریف شود. در شرایط فعلی که اقتصاد ما دچار التهاب زیادی است راه‌اندازی این بازار زمان‌بر است.

وی ادامه می‌دهد: بازار غیرمتشکل ارزی در شرایطی می‌تواند مناسب باشد که اقتصاد ما اقتصادی رقابتی باشد، به طوری که صادرکننده کالاهای خود را به راحتی صادر و ارز حاصل از آن را عرضه کند و تابع حکم‌ مقام‌های ناظر مانند بانک مرکزی و دولت نباشد؛ اما اکنون شرایط اقتصاد آزاد بر کشور ما حاکم نیست و برای همین بازار ارز باید تحت نظارت‌های عالیه باشد. اقتصاد ما در شرایط تحریم به طور کامل نمی‌تواند رقابتی باشد.

مستخدمین حسینی می‌افزاید: با این تفاسیر باید به بانک مرکزی حق داد که این بازار را با صبر و با بحث‌های دقیق کارشناسی آرام آرام شکل دهد و آن را پیاده‌سازی کند، نباید به یکباره انتظار داشت که این بازار راه‌اندازی شود.

این کارشناس در ادامه می‌گوید: این دست بازارها متعلق به بازار رقابتی بوده و اقتصاد ما ویژگی‌های آن را ندارد. عاملان اصلی این بازار صرافی‌ها هستند هم دولتی و هم خصوصی که باید استانداردسازی برای آنها تعریف شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.