کد مطلب: ۵۹۰۷۱۳

چرا رب گوجه‌فرنگی گران شد؟

چرا رب گوجه‌فرنگی گران شد؟

تولید گوجه فرنگی در فصل پاییز کاهش پیدا کرده، با این حال یکی از مسئولان توزیع کالا تاکید می‌کند که گرانی اخیر رب ربطی به گرانی گوجه ندارد و علت گرانی اخیر را باید در مناسبات کارخانه‌داران جست‌وجو کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تابستان فصل فراوانی انواع صیفی‌جات است و گوجه نیز در همین فصل به میزان زیادی کشت و تولید می‌شود. اما با ورود به فصل پاییز میزان برداشت گوجه کاهش پیدا می‌کند.

به همین دلیل تولید رب گوجه فرنگی نیز کاهش پیدا کرده و قیمت آن نیز دستخوش تغییراتی می‌شود.این اتفاقی است که در روزهای اخیر در بازار شاهد آن بوده‌ایم چرا که قیمت گوجه فرنگی نسبت به ماه قبل نوسان داشته است.با این حال یکی از مسئولان توزیع کالا و خصوصا صیفی‌جات تاکید می‌کند گرانی اخیر رب ربطی به گرانی گوجه ندارد.

وی می‌گوید: «گرانی رب گوجه فرنگی تابعی از گرانی گوجه نیست و باید گرانی این محصول را در مناسبات کارخانه‌داران جست‌وجو کنیم. کارخانه‌داران رب گوجه فرنگی، گوجه مورد نیاز خود را قبل از گرانی و کمبود این محصول خریداری می‌کنند. ۵ ماه پیش نرخ گوجه درجه یک کیلویی ۵ هزار تومان بود و گوجه ربی کیلویی ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان خرید و فروش می‌شد. پس می‌توان نتیجه گرفت که نسبتی بین گرانی رب و گرانی گوجه وجود ندارد و گرانی اخیر را باید در مناسبات کاری کارخانه‌داران جست‌وجو کرد.»

این فعال اقتصادی با اشاره به دلایل گرانی گوجه در روزهای اخیر، گفت: « گوجه دشت قزوین به اتمام رسید و تا گوجه شیراز به بازار برسد یک بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ روزه زمان لازم است در این برهه زمانی در بازار نرخ گوجه روند صعودی به خود گرفت و قیمت گوجه در میدان به ۸ تا ۱۰ هزار تومان رسید.اما تا ۱۰ روز آینده نرخ گوجه متعادل می‌شود.»

به گفته کارشناسان و فعالان بازار، روند صادرات گوجه فرنگی کند شده است چرا که کشورهای حوزه خلیج فارس که عمده خریداران این محصول هستند بیشتر خریدار گوجه فرنگی درجه یک گلخانه‌ای هستند و خریدار گوجه هوای آزاد ما نیستند.

در ادامه قیمت فعلی انواع رب گوجه فرنگی که از سایت‌های اینترنتی استخراج شده را ملاحظه می‌کنید.هشتصد گرمی چین چین ۳۵.۰۰۰، هشتصد گرمی روژین ۳۵.۰۰۰، هشتصد گرمی خوشبخت ۳۵.۳۰۰، هشتصد گرمی طبیعت ۳۲.۰۰۰، هشتصد گرمی اویلا ۲۸.۵۰۰، هشتصد گرمی سانتین ۳۴.۷۰۰، هشتصدگرمی شامینه ۲۸.۰۰۰ و رب خانگی نیز هر کیلو بین ۳۷ تا ۴۵ هزار تومان به فروش می‌رود.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.