کد مطلب: ۵۳۶۲۶۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

در بازار ارز چه می‌گذرد؟ / چرا دلار ۲۱ هزار تومانی نماند؟

در بازار ارز چه می‌گذرد؟ / چرا دلار ۲۱ هزار تومانی نماند؟

آنطور که فعالان بازار ارز می‌گویند ظاهرا این روزها بازار از یک سو بر اساس عادت قدیمی‌اش اخبار رفع تحریم‌ها را پیش‌خور می‌کند و از سوی دیگر بازارساز از کاهش تقاضا در پی تعطیلات و البته اخبار مثبت مذاکرات در بازار استفاده کرده و سوار برموج ارزانی، درحال تزریق ارز به بازار است.

« فعلا که نرخ دلار هر روز دارد پایین‌تر می‌آید ولی کسی هم نمی‌تواند پیش‌بینی‌اش کند وحتی از بازار سر دربیاورد. دیشب من دلار را فروختم ۲۲ هزار و ۵۲۰ تومان، در عرض چند قدم راه رفتن در بازار یکدفعه قیمت شد ۲۲ تومان. الان صراف‌ها در حال تزریق دلار به بازار هستند اما اگر این کار را هم نکنند، فرقی نمی‌کند چون بازار خریداری ندارد . قبلا لااقل یورو را می‌خریدند اما الان با قرنطینه همسایه‌ها دیگر یورو هم خریداری ندارد»

به گزارش تجارت‌نیوز ، آن‌طور که از نوسانات نرخ ارز برمی‌آید وضعیت این روزهای بازار ارز در همین چند جمله یکی از دلالان چهارراه استابول خلاصه شده است.

یکی دیگر از دلالان نیز عنوان می‌گوید:« دلار از این هم پایین‌تر می‌آید. کار ما سروکارش فقط با اخبار است حالا هم که توافق شده و از طرفی هم قرار شده پول‌های ایران آزاد بشود پس احتمالا تا انتخابات روند همینطور ریزشی باشد تا بعد از انتخابات ببینیم چه کسی روی کار می‌آید و چه می‌کند»

درحالی که بیشتر دلالان روند بازار را کاهشی پیش‌بینی می‌کنند به نظر می‌رسد صراف‌ها تحلیل دیگری دارند.

افسری، یکی از فعالان عمده بازار ارز، وضعیت بازار را اینطور توصیف می‌کند:« به خاطر تعطیلی تقاضای تجاری وجود ندارد، تقاضای مسافری هم که نیست از طرفی هم بانک مرکزی در تعطیلات هر روز مقداری ارز به بازار تزریق می‌کند. احتمال رفع تحریم‌ها هم که چند روزی بود در افکار عمومی به شکل غالب وجود داشت، همه این‌ها مقدمات ریزش شد. دیشب ریزش شدت گرفت و نرخ تا ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان هم رسید به همین خاطر هم دیروز دلارهای خانگی زیادی به بازار آمد اما از صبح امروز باز دلار با نرخ ۲۲ هزار و ۲۰۰ معامله می‌شود».

بر اساس گفته‌های او به علت کاهش شدید تقاضا در حال حاضر اگرچه بازار بدون معامله نیست، معامله بسیار کمتر از قبل صورت می‌گیرد. بر خلاف نظر دلالان که ریزش تحت تاثیر اخبار برجامی را ادامه‌دار ارزیابی می‌کنند، او عنوان می‌کند: «من فکر می‌کنم ۲۲ هزار تومان کف قیمتی دلار در حال حاضر باشد و کمتر از این نتواند برود».

اشرفی، فعال دیگری در بازار ارز نیز به تجارت‌نیوز می‌گوید:« بیشتر معاملات کاغذی است و تخمین حجم معاملات واقعی ممکن نیست. اگر بازار باز بود مردم با خرید طلا به ریزش دلار دامن می‌زدند اما چون بازار طلا بسته است، مقداری تقاضا وارد بازار شد و جلوی ریزش زیاد را گرفت. ریزش تحت تاثیر پالس‌های مثبت مذاکرات وین است. بازار مثل همیشه تاثیر اخبار را اصطلاحا پیش‌خور می‌کند. من گمان می‌کنم در شرایط فعلی و تنها تحت تاثیر اخبار، دلار نهایتا بتواند تا همان کانال ۲۱ هزار تومانی که دیشب رسید،برسد»

چرا دلار ارزان شد؟

به نظر می‌رسد ریزش دلار تا ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان در عصر روز گذشته تحت تاثیر خبر المیادین بوده است. شب گذشته المیادین به نقل از منابع آگاه خبر داد، ایران و آمریکا و همچنین ایران و بریتانیا بر سر تبادل زندانی و نیز آزادکردن پول‌های بلوکه‌شده و تسویه بدهی به ایران به توافق‌هایی رسیده‌اند.

در گزارش آمده بود که ایالات متحده همچنین پذیرفته است که ممانعت از دسترسی تهران به هفت میلیارد دلار پول ایران را متوقف کند. بنابراین این هفت میلیارد دلار، که از جمله تبعات سیاست‌های تحریمی آمریکا و پولی بود و با فشار آمریکا و در نتیجه تحریم‌ها و تهدیدهای واشنگتن علیه کشورهای دیگر، از دسترس ایران خارج مانده‌ حالا با این توافق، به ایران باز می‌گردد.

هر چند دقایقی بعد الجزیره گزارش داد، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گزارش‌ها در این باره را تکذیب کرده است اما ظاهرا خبر اولیه المیادین در کنار صحبت‌های اخیر عباس عراقچی درباره رفع تحریم‌ها بلافاصله مهر تاییدی بر ذهنیت مثبت خریداران و فروشندگان دلار درباره مذاکرات وین زده بود.

عراقچی کمی پیش خبر داده بود که در جریان مذاکرات، تحریم‌های موضوعی از جمله تحریم انرژی، تحریم‌های مالی و بانکی و تحریم بیمه بر اساس توافقات لزوما باید برداشته شود زیرا در این به توافق رسیده‌اند و در حال حاضر مذاکرات تنها درباره رفع تحریم نهادها و برخی چهره‌ها ادامه دارد.

اما از طرف دیر امروز سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه،شرط آزادی هشت میلیارد دلار از دارایی ایران را منوط به تصمیم قوه قضائیه در این باره کرده است.

با توجه به تکذیب خبر المیادین مبنی بر آزادی پول‌های ایران و بی‌اثر ارزیابی شدن رفع تحریم‌های بانکی بدون پذیرش fatf از سوی کارشناسان، ظاهرا فعلا درعمل هیچ خبری از ورود ارز به کشور نیست و به قول فعالان بازار، ریزش هیجانی و تحت تاثیر پیشخور شدن اخبار است.

در این میان البته بازار ساز هم از فرصت استفاده کرده و مثل دفعات گذشته با تزریق ارز بر موج ریزش سوار شده است. آمارهای ارائه شده بانک مرکزی نشان می‌دهد در سال جاری هم عرضه نقدی از طریق بازار متشکل عرضه بالا رفته و هم برای تقاضای تجاری عرضه زیادی در سامانه نیما صورت گرفته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بهدتو چخ

    عالیدارزان شد

  • ناشناس

    دلار ۲۵ تومنی پیشخور تحریم ها نیست ولی دلار ۲۱ هزار تومنی پیش خور دفع تحریم هاست ? الحق که دلال نیوز اسم شایسته ای برای شماست …. من حتم دارم شما به کارتل اقتصادی هستیم در درجه اول تا رسانه و منفعتتون هم تو تحریم و دلار ۲۵ تومن به بالاست

  • ناشناس

    اونایی که دلار خانگی دارند دیروز برای فروش هجوم آوردند خربدار نیست
    بعضی از فروشندگان از ترس دلالها بی خبر از آنها توی کوچه پس کوچه ها دلار را با التماس ۲۰ تومن فروختند
    آن هم خریدار که به ندرت پیدا میشد با شک وتردید ۲۰ تومن خرید

  • ایرانی

    اینارو ول کن میدونم دلار رو دستت مونده وو نگرانیبرو پیش دل واپسان اونا خدای فرجن

  • ناشناس

    فعلآ نخرید دلار به هفت تومن هم میرسه، حالا بخندید، وقتی رو دستتون موند و خریدار نداشت اون موقع من می خندم. هیچی دیگه فقط خواستم لبخند رو لباتون بیاد ???

    • ناشناس

      دمت گرم

    • ناشناس

      دلار امروز 3 شهریور 28 هزارتومن رو دستمون نموند

  • ناشناس

    برید بفروشید تا ارزونتر نشده چون پولهای بلوکه شده ایران رو دارن پس میدن

  • ناشناس

    توجه اخطارجدی توجه!!!دیروزیک باریک شماره روی خط من
    یکبارزنگ زدوفوری قطعش کرد.من هم روی حس کنجاوی یک تک زنگ به همان شماره زنگ زدم غافل ازاین که طرف مقابل یک شیادودزدمیباشددرحدهمین گفت بله فوری تماس راقطع کردم وبعدازپاسخ طرف مقابل پیامی ازهمراه اول برایم آمدکه هزینه این تماس۹ثانیه ایی برایم۲۹۰۰هزارتومان برایم خرج داشته است واین افراددرخارج ازکشوردرجزایردورافتاده یک کشوربامخابرات آن کشورهم دست هستندبرای فریب افراددرکشورهای دیگردست به این فریب میزنندوهزینه ای سنگین این تماس که ازطرف مقابل ازطریق مخابرات گرفته میشودباطرف شیادودزدتقسیم میکنندوبامخابرات آن کشورکه آن جزیره درآن واقع شده شریک هستندپس حواستان جمع باشدبه هرتماس ازدست داده ازروی کنجاوی تماس نگیریدکه هزینه سنگین چندصدهزارتومانی برای شماثبت میشودوبایدپرداخت کنید.توجه توجه توجه
    رئیس مرکز تشخیص‌ و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا بیان کرد: اگر از یک شماره بین‌المللی یا غیرمعمول، تماس از دست رفته داشتید، برای تماس دوباره با آن شماره وسوسه نشوید. از برقراری تماس مجدد از دست رفته شماره‌های بین‌المللی ناآشنا و نامتعارف جدا خودداری کنید، زیرا در صورت گرفتار شدن مشترک به این مشکل، پرداخت قبوض بر عهده‌ خود اوست.سرهنگ رجبی از کاربران درخواست کرد: توصیه‌های پلیس فتا را جدی گرفته و آنها را به کار ببندید تا در معرض این ‌گونه کلاهبرداری قرار نگیرید و در صورت مشاهده موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس بخش مرکز فوریت‌های سایبری با ما در میان بگذارید.

  • ناشناس

    اللهم عجل لولیک الفرج

  • ناشناس

    اینجا یارانه هیچپیش حساب نداره امروز ۱۰ تومن فردا ده برابر حافظیان اگه یاری کنه چند سال پیش دلار و طلا ریخت خیلیها سکته زدن و مردن در صورتی که میتونستن بر خود مسلط بشن و ملیونرهای امروز بشن